پیشینه و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین
پیشینه و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین51صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


مدیریت زنجیره تامین

تعریف مديريت زنجيره تامين

از زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین تعاریفی وجود دارد که در زیر به چند نمونه اشاره شده است:

زنجیره تامین زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کننده را شامل می‌شود . درباره جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد (لودن، 2002)[1]. مدیریت زنجیره تامین شامل همه فعالیت‌های مدیریتی است که به ارضای نیازهای مشتریان، با حداقل کردن هزینه‌ها برای همه شرکت‌های درگیر در تولید و تحویل محصولات و خدمات به مشتریان کمک می‌کند. (چاندرا و فیشر، 2009)[2]. بر طبق نگرش زنجیره ارزش پورتر، زنجیره تامین شامل تمام فعالیتهای مورد نیاز برای ارائه یک محصول یا خدمت به مشتری نهایی می‌باشد (اصغرزاده، 1392). طبق این نظریه زنجیره تامین در یک تعریف ساده شامل تمام فعالیتهای مورد نیاز برای ارائه یک محصول به مشتری نهایی بوده و مدیریت زنجیره تامین در واقع مدیریت این فعالیتها در زنجیره تامین می‌باشد.

2-3-2. تاریخچه مدیریت تولید و زنجیره تامین

در ابتدا تولید محصولات صنعتی به شکل دستی و در کارگاههای مستقل انجام می‌گرفت و از آنجایی که استاندارد خاصی برای قطعات و محصولات وجود نداشت هر کارگاه محصولی منحصر به فرد تولید می‌کرد. حتی دو محصول مشابه نیز دقیقاً با یکدیگر یکسان نبودند. از آنجایی که هر محصولی حجم زیادی از زمان و فعالیت نیروی متخصص را به خود اختصاص می‌داده و بهای تمام شده بسیار بالا بود (متقی، 1388). در دهه‌های 1960 و 1970 میلادی بود که سازمان‌ها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش میکردند تا با استانداردسازی و بهبود فرآیندهای داخلی خود، محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ، پیشنیاز دستیابی به خواسته های بازار و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتری است، لذا سازمان‌ها تمام تلاش خود را بر افزایش کارایی معطوف کردند و به تولید انبوه پرداختند (جمالی، 1391). در واقع متبکر این سیستم‌ها هنری فورد[3] بوده است. این نوع سیستم تولید که مثالی از سیستم‌های پیوسته است، محصول در حجم بالا تولید می‌شود و استانداردهای مشخص برای قطعات محصول وضع می‌گردد (متقی، 1388). در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمان‌ها به طور فزایند‌ه‌ای به افزایش انعطاف‌پذیری در خطوط تولید و توسعه‌ی محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه مند شدند و تولید منعطف را در پیش گرفتند (جمالی،1391). در اوایل دهه 90 میلادی، به همراه بهبود در فرآیندهای تولید و به‌کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطاف‌پذیری در تواناییهای شرکت کافی نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع‌کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاستهای توسعه بازار تولیدکننده داشته باشند. (جمالی، 1391) که از اصطلاحاتی چون تولید بهنگام و تولید ناب استفاده می‌شود. در سیستم‌های تولید ناب، تولید محصول بر اساس سلیقه مشتری و با دریافت سفارش انجام می‌شود، بنابراین پس از تکمیل محصول برای مشتری ارسال می‌گردد و نیاز به ذخیره سازی به میزان زیاد نیز کاهش می‌یابد. سازمان‌هایی که از تولید ناب استفاده می‌کنند با عرضه‌کنندگان مواد اولیه خود در قالب زنجیره تامین، روابط بلند مدت برقرار می‌کنند (متقی، 1388) با چنین نگرشی و با تعریف مدیریت زنجیره تامین به عنوان مجموعه اقداماتی که طی آن سعی میشود عرضه‌کنندگان خدمات و کالا، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان طوری ادغام شوند که کالا به مقدار بهینه تولید شود و مقادیر بهینه به مکانهای مناسب و در اسرع وقت ارسال شود و انجام این مجموعه عملیات در حالی که رضایت مشتری حاصل می‌شود و هزینه‌ها به حداقل میرسد، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد (جمالی، 1391) و امروزه سازمان‌هایی که بتوانند به سرعت محصولات را مطابق نیاز مشتریان تولید کنند، سازمان‌های دارای سیستم تولید چابک به شمار می‌روند. از طرف دیگر با توسعه سریع فناوری اطلاعات در سال های اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیاری از فعالیت های اساسی مدیریت زنجیره تامین با روش‌های جدید در حال انجام است.



[1]- (Laudon & Laudon 2002)

[2]- (Chandra, V., & D. L. Fisher 2009)

[3]- Henry Ford

فهرست برخی از مطالب :


مدیریت زنجیره تامین.. 1

تعریف مديريت زنجيره تامين.. 1

2-3-2. تاریخچه مدیریت تولید و زنجیره تامین.. 1

2-3-3. اهمیت مدیریت زنجیره تامین.. 3

2-3-4. ذخیره تامین جهانی.. 4

2-3-5. گستره مدیریت زنجیره تامین.. 4

2-3-6. هماهنگی بین جریان‌ها 4

2-3-7. انواع رویکردها به مدیریت زنجیره تامین.. 6

2-3-8. اهداف مدیریت زنجیره تامین.. 7

2-3-9. بهینه سازی زنجیره تامین.. 8

2-4. محیط زیست... 8

2-4-1. انواع محيط زيست... 10

2-4-2. سیر تحولات محیط زیست... 12

2-4-3. اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در ایران. 13

2-4-4. سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی.. 14

2-4-4-1. تاریخچه و سیر تکامل سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی.. 14

2-4-4-2. مزایای استاندارد ایزو 14001. 17

2-4-4-3. برقراری استاندارد زیست‌محیطی ISO 14000. 19

2-4-4-4. بهره‌وری سبز و ISO 14000. 19

مدیریت زنجیره تامین سبز. 20

مقدمه. 20

2-5-2. مدیریت زنجیره تامین و بهره‌وری سبز. 21

2-5-3. سبز کردن زنجیره تامین چیست؟. 21

2-5-2. اهمیت مدیریت زنجیره تامین سبز. 22

2-5-3. مزایای مدیریت زنجیره تامین سبز. 23

2-6. ادبیات تحقیق مرتبط با مدیریت زنجیره تامین سبز. 24

2-6-1. پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور. 24

2-6-2. پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور. 26

2-6-2-1. نظریه وابستگی منابع و عملکرد سازمان. 27

2-6-2-2. تئوری وابستگی منابع و مدیریت زنجیره تامین.. 28

2-6-2-3. مدیریت زنجیره تامین سبز و تئوری وابستگی منابع. 29

2-6-2-4. مدیریت زنجیره تامین سبز و عملکرد سازمانی.. 30

2-6-2-5. تامین‌کنندگان و مدیریت زنجیره تامین سبز. 31

2-6-2-6. زنجیره تامین سبز، رضایت شغلی کارکنان، بهرهوری عملیاتی و عملکرد سازمانی.. 32

2-6-2-7. زنجیره تامین سبز، بهرهوری عملیاتی، بهرهوری رابطهای و عملکرد سازمانی.. 33

2-6-2-8. زنجیره تامین سبز، بهرهوری رابطهای، عملکرد سازمانی.. 35

فهرست منابع فارسی.. 39

فهرست منابع غیر فارسی.. 42



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین_1624212880_50055_8524_1603.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت