
توضیحات فایل :
فایل طرح پنج درس براي زبان آموزان سطح متوسط
تعداد صفحه 16 در قالب ورد Word برنامه مورد نیاز جهت ویرایش ورد
فهرست مطالب :
الف- فعاليتهاي قبل از خواندن (20) دقيقه
ب- فعاليتهاي حين خواندن (40 دقيقه)
ج- فعاليتهاي بعد از خواندن (30 دقيقه)
ج- فعاليتهاي بعد از خواندن (30 دقيقه)
درس اول شهادت در دادگاه
شهادت در دادگاه
سوالات حين خواندن
درس دوم بيل گيتس و صنعت رايانه
درس سوم قصهگوي بد
درس چهارم انسان و حيوانات
درس پنجم مترجم ماهر
قسمتی از متن فایل :
طرح پنج درس براي زبان آموزان سطح متوسط به قرار زير است:
مدت زمان لازم براي ارائه هر درس 90 دقيقه در نظر گرفته شده است.
هر درس شامل فعاليتهاي قبل از خواند به مدت 20 دقيقه، فعاليتهاي حين خواندن به مدت 40 دقيقه و فعاليتهاي پس از خواندن به مدت 30 دقيقه ميباشد.
الف- فعاليتهاي قبل از خواندن (20) دقيقه
هدف از فعاليتهاي اين مرحله فراهم كردن زمينه لازم براي درك متن، جلب توجه زبان آموزان به موضوع متن، فعالسازي دانشپيشين زبانآموزان و برانگيختن علاقه و انگيزه زبانآموزان و آماده شدن جهت يادگيري درس ميباشد. مثلاً در درس اول كه مربوط به دادگاه ميباشد، معلم فيلمي را كه قبلاً از دادگاه تهيه شده به مدت 10 دقيقه نمايش ميدهد و 10 دقيقه هم در مورد صحنهها و افرادي كه در فيلم ديده شدهاند، بحث ميشود. با نمايش اين فيلم، زبانآموزان اسامي افراد و عوامل دادگاه مثل قاضي، شاهد، جايگاه شاهد، متهم، جايگاه متهم و وكيل را ياد ميگيرند. سوالات قبل از خواندن باعث ميشود زبان آموزان تجربيات خود در مورد مثلاً دادگاه را بياد آورده و در مورد آن بحث كنند و به همين منوال جهت يادگيري درس در خصوص اين موضوع آماده ميشوند. در اين مرحله لغات و اصطلاحات جديد به كمك تصاوير و اشياء و مترادفات و متضادهاي آشنا، آموزش داده ميشوند.
ب- فعاليتهاي حين خواندن (40 دقيقه)
هدف از فعاليتهاي اين مرحله خواندن متن و جواب به سوالات بعد از آن و جواب به سوالات صحيح و غلط است. زبانآموزان بايد فرصت كافي داشته باشند تا متن را به خوبي بخوانند و آنرا كاملاً درك كنند تا بتوانند به اين سوالات و سوالات بعدي كه در مرحله بعد مطرح مي شود، جواب دهند. هدف از انجام اين فعاليتها توجه دانشآموزان به موضوع اصلي متن است. بعضي از پرسشها صريح است به اين معني كه جواب آنها در متن يافت ميشود و بعضي از آنها استنتاجي است كه زبانآموز بايد با توجه به متن بداند كه چه اتفاقي افتاده است. اهداف ديگر از اين مرحله را ميتوان سرخورده نشدن دانشآموزان در برخورد با واژه ها يا ساختارهاي جديد و خواندن چند بار متن براي پيدا كردن جواب سوالها و در نتيجه يادگيري كامل متن دانست.
ج- فعاليتهاي بعد از خواندن (30 دقيقه)
هدف از انجام اين فعاليتها تحكيم و تثبيت دانش و تمرين مهارتهاي چهارگانه ميباشد. در اين مرحله زبانآموزان بعد از حل تمرينها به مهارتهاي مثل نوشتن دست مييابند مثلاً تمرينهاي جملهسازي و ساختن مترادف و متضاد و پر كردن ماههاي خالي به مهارت نوشتن آنها كمك ميكند. تمرينها در اين مرحله متنوع است.
درس اول
شهادت در دادگاه
سؤالات قبل از خواندن
الف- به سوالات زير جواب دهيد.
- آيا تا به حال در دادگاه شهادت دادهايد؟
- آيا معني شاهد و شهادت را ميدانيد؟
- براي چه منظوري از شاهد در دادگاه استفاده ميكند؟
- اعضاي دادگاه در كشور شما شامل كدام افراد هستند؟
- آيا تا بحال شاهد صحنه تصادف بودهايد؟
ب- واژههاي جديد
تصادف: برخورد در ماشين به هم كه عمدي نبوده و شامل خسارات ميشود را تصادف گويند.
عبور كردن: گذشتن از مقابل چيزي، دور شدن
رخ دادن: اتفاق افتادن
وحشتناك: ترسناك، هراس آور
برزخ: كسي كه در تصادف، جنگ يا زلزله آسيب ببيند.
احضار شدن: دعوت شدن به دادگاه براي انجام كاري
متعجب شدن: تعجب كردن
شهادت در دادگاه
در حالي كه يك روز صبح حسن منتظر اتوبوس بود، اتومبيلي كه با سرعت خيلي زياد حركت ميكرد، از جلوي او عبور كرد. حسن تنها وقتي اين را پيدا كرده كه بگويد در اين راننده حتماً تصادف ميكند اگر . . . » اما قبل از اينكه بتواند جملهاش را تمام كنند. تصادف رخ داده و دار آن يك اتوبوس كه همان موقع از آنجا ميگذشت و همان اتومبيل با يكديگر تصادف كردند. صداي وحشتناكي به گوش رسيد و خسارت زيادي هم به اتومبيل و هم به اتوبوس وارد شد.
حسن با عجله رفت كه بينيد آيا كسي مجروح شده است يا نه اما همه سالم بودند. سپس راننده اتوبوس از او خواست كه بپذيرد وقتي لازم شد به عنوان شاهد تصادف عمل كند و صحنه تصادف را توضيح دهد.
27_1745660729_67891_8524_1769.zip0.02 MB |