پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا
11 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا
پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا که در سال های 1990-1989 فاشیون و فاشیون با همکاری انجمن فلاسفه چند دانشگاه ایالات متحده آمریکا، در مطالعه ای به روش دلفی بر اساس نظرات 46 تن از صاحب نظران، تفکر انتقادی، فلاسفه و اساتید برجسته آموزشی و پس از بررسی های لازم، به یک مفهوم اجماعی از تفکر انتقادی و مهارت های آن دست یافتند. این پرسشنامه دارای 34 سوال می باشد و مهارت های تفسیری شامل: طبقه بندی، رمزگشایی جملات، روشنگری معنا، بررسی ایده ها و تحلیل ایده ها؛ مهارت های استنباطی شامل: جستجو برای شواهد، گمانه زنی در مورد جایگزین ها و استخراج نتایج؛ مهارت های ارزشیابی شامل: ارزشیابی ادعاها؛ ارزشیابی بحث ها، بیان نتایج، توجیه رویه ها، و ارائه استدلال، استدلال قیاسی شامل: استدلال منطقی در ریاضیات، استدلال استقرایی شامل: نتیجه گیری اط بحث به دنبال رویارویی با حقایق مربوط به پیش فرض ها ،را اندازه می گیرد . برای پاسخگویی به این پرسشنامه 45 دقیقه وقت لازم است. از تحلیل سوالات این آزمون، در مجموع شش نمره با پنج زیرمقیاس: تحلیل و تفسیر، ارزشیابی استنباط ها، استخراج استنباط های منطقی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی به دست می آید. این ابزار برای ارزشیابی توانایی تفکر منطقی (ارزشیابی اثربخشی برنامه، پژوهش و آموزش مداوم) مفید است. ( محبوبی و همکاران،1391)
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
بر اساس مفهوم ارائه شده به روش دلفی، تفکر انتقادی به عنوان یک فرآیند قضاوت خودتنظیم و هدف دار است که سبب حل مشکلات و تصمیم گیری مناسب در فرد می شود. این فرآیند یک فرآیند خطی یا قدم به قدم نیست، بلکه انعطاف پذیری تفکر انتقادی به فرد اجازه می دهد که تئوری های مورد استفاده، شواهد موجود، معیارها یا استانداردهای شرح داده شده و یا ارز روش های مورد استفاده را به طور منطقی و به روش استدلالی مورد قضاوت قرار دهد. در واقع فرد با استفاده از توانائی تفکر انتقادی قادر خواهد بود با بررسی دقیق مشکلات و مسائل مرکب و منفرد، نحوه عمل و نوع باوری را که باید داشته باشد را تعیین نماید، که جهت رسیدن به چنین باور و عملکردی، نقش مداخله گرانه مهارت های اصلی شناختی تفکر انتقادی بسیار چشم گیر است.
مهارت های اصلی شناختی تفکر انتقادی شامل:
- تفسیر: به معنی درک و بیان معانی مربوط به تجربیات متنوع است.
- تحلیل: به معنی تشخیص هدف مطالب و پی بردن به تجربیات متنوع است.
- ارزشیابی: به معنی تعیین اعتبار مطالب و ارزیابی نحوه ارتباطات موجود در بین آنها است.
- استنباط: به معنی توانایی نتیجه گیری از مطالب است.
- توضیح: به معنی موجه نمائی و بیان نتایج استدلال فرد است( محبوبی و همکاران،1391)
طبقه
مهارت های تفسیری
مهارتهای استنباطی
مهارت های ارزشیابی
استدالال استقرایی
استدلال قیاسی
مولفه های پرسشنامه
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از مهارت های تفکر انتقادی نمره اي است كه کارکنان به سوالات 34گویه ای پرسشنامة مهارت های تفکر انتقادی می دهند .
پرسشنامه استاندارد آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا_1648012739_56053_8524_1853.zip1.30 MB |