توضیحات :
بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
تعداد صفحه : 94 در قالب ورد قابل ویرایش
همراه با پرسشنامه
فهرست مطالب و بخشی از متن :
فصل اول (كليات تحقيق)
مقدمه .............................................................................................................................2
بیان مسئله........................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت پژوهش..............................................................................................5
اهداف پژوهش............................................................................................................. 7
فرضیه های پژوهش.......................................................................................................8
متغیرها .........................................................................................................................8
تعاریف عملیاتی............................................................................................................9
فصل دوم(ادبيات وپيشينه تحقيق)
مهارت چيست ؟ ............................................................................................12
تعریف مهارتهای زندگی...........................................................................................13
اهمیت مهارتهای زندگی............................................................................................14
خود آگاهی.............................................................................................................15
موارد كاربرد مهارت هاي زندگي..........................................................................18
همدلي چيست........................................................................................................20
اجزاي همدلي........................................................................................................20
هدف از ايجاد همدلي .............................................................................22
مهارتهاي مقابله اي.....................................................................................25
هوش هیجانی یا عاطفی چیست.............................................................................27
تاریخچه هوش هیجانی...............................................................................................28
اهمیت هوش هیجانی.................................................................................................37
هوش هیجانی وموفقیت شغلی ...................................................................................43
پیشینه تحقیق..............................................................................................................47
فصل سوم (روش تحقيق)
مقدمه........................................................................................................................53
روش تحقیق..............................................................................................................53
جامعه آماری.............................................................................................................53
نمونه آماری...............................................................................................................54
روش نمونه گیری......................................................................................................54
ابزار جمع آوری اطلاعات..........................................................................................55
شیوه اجرای پژوهش..................................................................................................57
روش تجزیه و تحلیل داده ها......................................................................................57
فصل چهارم(تجزيه وتحليل داد ه ها)
تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................................59
جدول شماره 1-4 وضعيت پاسخگويان بر حسب جنسيت..............................................61
نمودار شماره 1-4 وضعيت پاسخگويان بر حسب جنسيت..............................................61
جدول شماره 2-4 همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح هوش هیجانی دانش آموزان.....62
جدول شماره 3-4 همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح خود آگاهی دانش آموزان.......62
جدول شماره 4-4 :همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح خود مدیریتی دانش آموزان....63
جدول شماره 5-4 :همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح آگاهی اجتماعی دانش آموزان63
جدول شماره 6-4 :همبستگی پیرسون جهت رابطه آموزش مهارتهای زندگی و ارتقائ سطح مدیریت رابطه دانش آموزان...64
جدول شماره 7-4 :جدول مربوط به t مستقل بین میزان هوش هیجانی دانش آموزان دختر و پسر.........................................64
فصل پنجم(نتيجه گيري)
مقدمه................................................................................................................................66
بحث و نتیجه گیری...........................................................................................................66
پیشنهادات... .....................................................................................................................68
محدودیت ها....................................................................................................................70
منابع ومآخذ ....................................................................................................................71
ضمائم.............................................................................................................................76
چكيده:
پژوهش حاضر به بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سر پل ذهاب در سال تحصیلی92/91 مي پردازد چرا كه هوش هيجاني داراي مؤلفه هايي است كه بسيار نزديك به مؤلفه هاي مهارت هاي زندگي مي باشند. جامعه مورد بررسي در اين تحقيق ، همان طوري كه به آن اشاره شد ، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اند دليل انتخاب چنين جامعه اي از سوي پژوهشگر بدين علت است كه از آن جايي كه استرس ها و هيجانات زيادي در اين حیطه وجود دارد، خود دانش آموزان نيز از اين آسيب ها به خصوص آسيب هاي رواني در امان نيستند. بر همين اساس ارتقاء بخشيدن سلامت روان چنين افرادي ، اهميت ويژه اي دارد و بايد آن ها را به انواع مهارت هاي رواني ـ اجتماعي تجهيز نمود تا بتوانند در موقعيت هاي بحراني هيجانات منفي خود را كنترل كنند و به صورت هاي كارآمد با مسايل برخورد كنند ، نه به صورت هيجان مدار . اين پژوهش شامل پنج فرضيه و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد در این پژوهش برای جمع آوری از پرسش نامه استفاده شد در این تحقیق جامعه آماری، کلیه مدیران و دبیران زن و مرد مدارس مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب که در سال تحصیلی 92/91 را تشکیل می دهد که تعدا آنها800نفربودند.
فصل اول
کلیات
مقــدمه
آنچه كه امروزه به « مهارت هاي زندگي مشهور است حاصل كار پژوهشگران عصر حاضر نيست بلكه بسياري از اين مهارت ها در لابلاي تعاليم الهي و به خصوص در قرآن كريم و احاديث معصومين (عليهم والسلام ) بيان شده است . تلاش براي « برقراري ارتباط مفيد و مؤثر با ديگران » ، «خودشناسي »و «توجه به ارزش ها » ،كه از فصول اصلي مهارت هاي زندگي است ، به كرات در آيات قرآن ، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و احاديث منقول از ساير معصومين (ع) مورد تأكيد قرار گرفته است . عبارت مشهور « من عرف نفسه ، فقد عرف ربه » از امام علي (ع) سر لوحه ي بهرمندي از يك زندگي مطلوب و مؤثر است و مهارت هاي زندگي بدون «خود شناسي بي معناست » هرگاه مجموعه مهارت هاي زندگي را در نظر بگيريم و همه ي آنها را در يك نگره ي كلي مورد ملاحظه قرار دهيم ، خواهيم ديد كه تقريبا هيچ موردي از آنها در تعاليم قرآن كريم و بزرگان دين ناگفته نمانده است . روانشناسان نيز اين مهارت را در عمل و بر اساس برنامه ريزي هاي پژوهشي مد نظر قرار داده و براي اثبات آن تعاليم الهي ، شواهد عيني ارائه كرده اند (زندي ،1385).
مهارت هاي زندگي عبارتند از مجموعه اي از توانايي ها كه زمينه سازگاري و رفتاري مثبت و مفيدرا فراهم مي آورند .اين توانايي ها ، فرد را قادر مي سازند مسئوليت هاي نقش اجتماعي خود را بپذيرد و بدون لطمه زدن به خود و ديگران ،با خواست ها ، انتظارات و مشكلات روزانه ، به ويژه در روابط بين فردي ، به شكل مؤثري روبرو شود . مهمترين مهارت هاي زندگي عبارتند از 1) تصميم گيري 2) حل مسأله 3) تفكر خلاق 4) تفكر انتقادي 5) روابط مؤثر اجتماعي 6) خود شناسي 7) همدلي 8)كنار آمدن با فشارهاي رواني (لاكاني و همكاران ، 1382).
هوش هيجاني [1]نيز يكي از مؤلفه هاي اصلي در موفقيت افراد در مشاغل و زندگي شان مي باشد . از سالها پيش روان شناسان متوجه شده اند كه براي دستيابي به موفقيت تنها داشتن ظرفيت بالاي هوش عقلاني ( IQ ) كفايت نمي كند . مطالعات نشان مي دهد كه تعداد زيادي از افراد داراي هوش عقلاني و شناختي بالا نتوانسته اند در زمينه هاي شغلي ، زناشويي ، ايجاد رابطه با ديگران و حتي زمينه هاي تحصيلي موفق باشند . به همين خاطر نظر دانشمنداني از جمله پيتر سالووي[2] و جان ماير[3] بر توانمندي ديگري جلب شد كه بيشتر از جنس هيجانات بودند تا شناختها . اين نوع توانمندي ها كه هوش هيجاني ناميده مي شوند به توانمندي هاي آموخته شده اي اشاره دارند كه به افراد كمك مي كنند احساسات و هيجانات خود را كنترل كنند تا به نفع آنها كار كند نه بر عليه آنها (برادبري، به نقل از گنجي ،1386) .
Emotional Intelligence -1
Peter Salvey-1
John Mayer-2
بررسي رابطه بین مهارتهاي زندگي با هوش هيجاني دانش آموزان+ پرسشنامه_1648012324_56050_8524_1498.zip0.16 MB |