مقاله مقایسه اجمالی ادیان زندۀ جهان
12 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن فایل:
اعتقاد به یک ذات واحد متعال
:
این ایده در دین بودایی و دین جاینی اولیه از اصل مورد انکار قرار گرفته بود .اما در مراحل تکامل بعدی این دو نظام ، بنیانگذار آنها مورد پرستش قرار گرفتند .
دیانت یهودی
: تا زمان تبعید به یک خدای متعال قابل پرستش به نام
یهوه
معتقد بود و در کنار آن نیز قائل بود که باقی افراد به همان اندازه حق دارند خدایان خاص خود را بپرستند ، اما از دوران اسارت و تبعید یهودیان به بعد ایشان همواره یکتاپرست باقی مانده اند .
دین کنفوسیوسی
: نیز اعتقاد به یک ذات متعال را تعلیم می دهد که گاهی از جنبۀ شخصی به ام حاکم و فرمانروای متعال عالم و گاهی نیز از جنبه غیرشخصی به نام عرش یا آسمان خوانده می شود .
اما دین کنفوسیوس پرستش این ذات را تنها به یک نفر در چین محدود کرد ، شخص امپراتور و ان هم تنها یک شب در سال ،
در شب 22 دسامبر
که شب تحویل زمستان است .
اما در دین کنفوسیوسی مردمی ، افراد به پرستش ارواح زیادی ، اعم از طبیعت و یا ارواح نیاکان متوفا تشویق می شوند .
دین زرتشتی : یک قدرت کیهانی به نام
اهورامزدا
را که به اعلادرجه قابل پرستش است مطرح می سازد . اما این وجود به اعلی درجه قدرتمند نیست ، زیرا همواره یک قدرت کیهانی متضاد با او به نام
انگره مینو
یا
اهریمن
وجود دارد که همان روح بزرگ شر است .
علاوه بر این ، دیانت زرتشتی به ارواح خیز بسیاری دیگری که در مرتبۀ نازلتری از اهورامزدا قرار دارند ولی با این وجود شایسته پرستش هستند ، قائل است .
ادیان هندویی و تائویی
: نیز به یک ذات جهانی متعال و غیرمتشخص به نام
برهما
و
تائو
معتقدند که بیشتر موضوع تأمل است تا عبادت و پرستش . اما در هر دو دین ، مراحل مردمی انها به طور آشکاری جنبۀ چندگانه پرستی و شرک دارند ، ویژگی آنها پرستش عملی آلهه متععد است .
توحید اصلی
: به معنی اعتقاد و پرستش یک خدای جهانی قدرتمند و متعال توسط همۀ پیروان یک دین ، تنها در 4 دین از مجموع ادیان زندۀ دنیا وجود دارد :
دین یهودی در دوران پس از تبعید
- مسیحیت – اسلام
- سیک
.
ادعای حلول الهی
:
این فکر که خداوند می تواند تجسم و یا حلول پیدا کند ، با صورت و کاربردهای گوناگون در تعدادی از ادیان وجود دارد .
در
هندوئیسم فلسفی
از زمان اوپانیشادها تا امروز هر شی ای می تواند به عوان ظهور و یا تجسم و یا صورت خارجی و تشخص یافته برهمای ابدی ، غیرمتشخص و غیراخلاقی قلمداد شود ، گرچه معمولا کاهنان برهمن ، در طبقات بالای نظام اجتماعی کاست به عنوان دارندگان ای مقام مورد تکریم قرار می گیرند .
در
هندوئیسم مردمی
آلهه متعددی وجود دارند که مشهورترین آنها
کریشنا
و
راماهستند که پیروانشان معتقدند آن به صورت بشر درامده اند و این اعتقاد وجود دارد که
الهه ویشنو
تاکنون چندین بار تجسّد یافته و فهرست تجسدهای او از 9 تا 22 متغیر است ، اما همواره تعدادی از حیوانات را شامل می شود .
این اعتقاد نیز وجود دارد که هنوز تجسد دیگری از او در پیش است ، هیچکدام از این آواتارهای هندویی بگونه ای نمایش داده نمی شوند که از نظر اخلاقی کامل جلوه کنند ، انها به عنوان مظاهر یک خدای متشخص متعال وجهانی نیز تلقی نمی شوند
.
در
دین بودایی
علیرغم مبنای روشن غیرالهی آن ، به تدریج شخص بودا به عنوان نوعی تجسد و یا حلول خداوند محسوب شد ، اما با این وصف او تنها یکی از چندین
بودای
تجسد یافته است که در آینده نیز یکی دیگر از آنها ظهور خواهد کرد .
در
مسیحیت
تعلیم محوری خاصی در مورد عیسی وجود دارد که او تجسد منحصر به فرد و کلمۀ خداست ، کلمه ای که بطور برجسته ای در یک فرد تاریخی ظهور کرده است ، از اینرو خصایص اخلاقی او تا جایی که این خصوصیات در محدوده یک زندگی بشری قابل جمع باشد به طور کامل مبین خصلت و هدف خدای مقدس نادیدنی است .
ادعای منشأ فوق طبیعی بنیانگذار
:
چهار دین از ادیان غیرمسیحی این ادعا را دارند
.
بودا
بصورت موجودی آسمانی و ازلی تصویر شده است که در رابطه با رؤیای الهام گونۀ یک ملکه بصورت اولین فرزند او که در سن 45 سالگی آن زن متولد شد ظاهر می شود .
چهرۀ
لائوتسه
در اسنادی که متجاوز از هزار سال پس از زمان او وشته شده بصورت یک پسربچۀ عاقل و حکیم یا رشد کامل و یا یک فیلسوف حکیم و پیر با موهای سفید که 72 سال در رحم مادر خود حمل شده تصویر شده است .
مهاویرا
به صورت موجودی ازلی که به منظور تحقق چهارده روایت پیامبرگونه به نحوی فوق طبیعی در رحم مادر خویش قرار داده شده ، تصویر شده است .
در مورد
زرتشت
نیز به طور ضمنی بر تولد او از یک مادرباکره اذعان می کنند .بنابر نقل یکی از اسناد متأخر ، مادر او هنگامی که زن جوان ازدواج نکرده ای بود در سن 15 سالگی بگونه ای فوق طبیعی به این سرفرازی نایل شد . چنین پیش بینی شده که سه نفر از منجیان آینده دین زرتشتی نیز همچون او از مادران باکرۀ 15 ساله ای متولد خواهند شد .
داعیۀ وحی الهی
:
در تمام 11 دین زنده دنیا این ادعا وجود دارد که انها مالک حقیقی الهی در مورد نجات انسانها هستند و نه صرفاً مطالبی که ساخته بشر یا حتی مکشوف بر بشرباشد .
خدا در هیچکدام از جوامع بشری خود را
بدون شاهد نگذاشته است
. نکات زیر را می توان حقایق برجسته مبتنی بر وحی قلمداد کرد :
دین هندویی
: حلول الوهیت در جهان ، جامعه انسانی به عنوان یک ساختار مقرر الهی ، اتحاد با الوهیت هدف هستی
دین جاینی
: انکار نفس شرط رستگاری ، آرما رهاسازی روح با انقیاد کامل جسم
دین بودایی
: خودخواهی به عوان ریشۀ بدبختی ، رستگاری از طریق تزکیه درونی و خودسازی .
دین سیک
: مذهب به عوان پیروی از خدای واحد حقیقی با اعتماد بر نام او .
دین کنفوسیوسی
: نیکی اساسی طبیعت بشری به عنوان یک ودیعه الهی ، دین به عنوان وسیله ایجاد روابط اجتماعی .
دین تائویی
: دین به عوان وسیلۀ تبعیت متواضعانه از راه صاف الهی .
دین شینتوئی
: شاخت طبیعت به عنوا یک مخلوق زیبای الهی ، دین به مثابه امری که شامل تزکیه و نیز اطاعت نسبت به عالیترین مرجع قدرت امپراتور است .
دین یهودی
: این که بزرگترین رضامندیها حاصل اطاعت از یک خداوند برحق است .
دین زرتشتی
: دین به عنوان امری که شامل همکاری فعال با یک قدرت جهانی خیر در تلاش علیه شر است .
دین اسلام
: بالاترین رضامندیها در تسلیم در مقابل خداوند قادر متعال است که نه تنها سلطنت جهان در اختیار اوست ، بلکه حاکم و پاداش دهنده نیز هست .
دین مسیحیت
: قدرت متعالی جهان یک شخص کامل است ، او را به بهترین وجه می توان به صورت یک خدای پدر تصور کرد و در کنار او زندگی کرد ، او به طور مکفی توسط پسرش عیسی ظاهر شده است ، بالاتری رضایت خاطر هر انسانی در اطاعت مبتنی بر محبت نسبت به آن خدا و خدمت عاشقانه به برادران همنوع خویش است .
داعیۀ یک کتاب مقدس الهام شده
:
در تمام یازده دین زنده جهان کتب مشخص و معهینی وجود دارند که از طرف پیروان آنها به عنوان کتبی که حاوی حقایق محصربفرد الهی نیست و دانستن آنها به کار نجات و رستگاری بشر میخورد شناخته می شوند .
دین هندویی ، وداها ، کتب " دانش " .
دین جاینی ، آنگه ها ، " متن " های معرفت .
دین بودایی ، تری پیتاکا " سه سبد " تعالیم .
دین سیک ، گرانت ، " کتاب " برجسته .
دین کنفوسیوسی ، پنج متن کلاسیک و کتب چهارگانه .
دین تائویی ، تائوته کینگ ، " قانون خرد و فضیلت " .
دین شینتویی ، کوجی کی ، " نگارشهای موضوعات باستان " و نیهون جی ، " وقایع ایام ژاپن " .
دین یهودی ، کتاب قانون ، " کتاب پیامبران " و " نوشته های مقدس " .
دین زرتشتی ، اوستا ، " کتاب معرفت " .
دین اسلام ، قرآن ، " کتاب خواندن " یا " خواندنی " .
دین مسیحیت ، کتاب مقدس ، " کتاب ازلی "
.
در مورد دو کتاب
ریگ ودا
و
قرآن
نظریه ای ارئه شده که اینها از لحاظ لفظی نیز مبتنی بر وحی بوده و عاری از هرگونه خطا و لغزش هستند .
گزارش معجزات ساخته شده
:
بودا
: در یک لحظه بدون وجود قایقی از رودخانه گنگ گذشت ، بطور توضیح ناپذیری ظاهر و غایب می شد . فرد کافری را با موعظه و معجزه به دیانت بودایی دراورد ، 500 نفر از پیرزوان خود را بدون هیچگونه تمهید مواد غذایی سیر کرد .
زرتشت
: در گاتها معجزه ای به او نسبت داده نشد اما در متون متأخرتر نمونه های عجیبی به او نسبت داده اند . درباره دوران طفولیت او ، در مورد معالجه بیماری ها ، مقابله با گرگها و سایر مخلوقات آسیب رسان ، آزادساختن باران ، محصور نمودن گرگ ، عنکبوت ، ملخ و سایر حیوانات موذی و بلایا .
محمد
: شخصا داشتن چنین قدرتی را انکار میکرد .
عیسی
: علاوه بر معجزات بسیار ، او تنها کسی است که بلافاصله یا کمی پس از فوت و دفن از قبر برخاسته و به زندگی و نفوذ معمولی خود بین شاگردانش ادامه داد .
مقایسه اجمالی ادیان زندۀ جهان_1641370304_54456_8524_1419.zip0.03 MB |