پاورپوینت مروری اجمالی بر کتاب حکمتها و اندرزها اثر شهید مرتضی مطهری(ره)
بخشی از متن :
1. خدا شناسي مبناي انسانيت
امام علي عليه السلام:”آغاز و پايه اول دين شناخت خداست.“
دينداري اگر بخواهد به صورت صحيح و معقول و منطقي براي كسي پيدا شود بايد از پايه خداشناسي آغاز گردد.
خداشناسي نه فقط اول دين است، اول پايه و مايه انسانيت است.
انسانيت اگر بنا شود بايد روي اصل توحيد ساخته گردد. انسانيت نمي تواند از خداشناسي جدا گردد. يا خداشناسي است يا سقوط در حيوانيت. آري،خداشناسي يگانه منطق صحيح و درست انسانيت است، پايه اصلي تقوا و پاكدامني است.
2. خداشناسي پايه و اساس دين
هر چيزي نقطه و پايه و اساسي دارد و هنگامي به صورت سازماني محكم در مي آيد كه از همان نقطه آغاز شده باشد و بر روي همان پايه قرار گرفته باشد.
نقطه شروع و پايه اساسي دين، معرفت ذات اقدس الهي است. و ساير شاخه ها و برگها و ميوه هاي دين،اگر بر اصل توحيد استوار باشد خوب و مفيد خواهد بود و گر نه، فايده چنداني ندارد.
مثلاً يكي از شاخه هاي دين، محترم شمردن حقوق ديگران است. اصل توحيد اقتضا مي كند كه ما خداوند را عادل بدانيم. خداي عادل هرگز دستور ظالمانه نمي دهد. پس در قرآن امر مي كند به عدل يعني رعايت حقوق ديگران و نهي مي كند از تجاوز به حقوق ديگران.
بنابر اين خداشناسي نسبت به دين در عين اينكه اول دين است، وسط و آخر دين هم است.
3. دين پشوانه سعادت
براي يك موجود زنده، آسايش و خوشي وقتي فراهم است كه با محيط و مجموعه عواملي كه او را احاطه كرده هماهنگ و سازگار باشد.
انسان علاوه بر محيط طبيعي از آب، هوا و...يك محيط مخصوص ديگر هم دارد و آن محيط اجتماعي است كه در آن زندگي مي كند.
توافق و انعطافي كه در سازمان اجتماعي نسبت به فرد بايد باشد اين است كه جامعه منافع فرد را در ضمن مصالح اجتماعي حفظ كند.
اما آن توافقي كه بايد در زندگي خصوصي يك فرد نسبت به اجتماع باشد همان حالت تسليم و رضا به مصالح اجتماعي است.
اينجاست كه لزوم و اهميت دين كه اساسش توحيد و ايمان به خداست روشن مي شود.
دين در هر دو مقام لازم و ضروري است هم براي سازگار ساختن محيط اجتماعي با زندگي فرد و هم در ايجاد توافق در روحيه فرد با مصالح عاليه اجتماعي.
4. بردگان و آزادگان
امام علي عليه السلام:” مردم دنيا دو دسته اند يك دسته به بازار اين جهان مي آيند و خودشان را مي فروشند و برده مي سازند، دسته دوم مردمي هستند كه خود را در اين بازار مي خرند و آزاد مي سازند.“
دسته اول خود را به پول و مقام و هوا و هوس می فروشند، دسته ديگر خود را در اين بازار خريداري مي كنند و شخصيت واقعي خود را باز مي يابند و يك دنيا بزرگواري و عزت نفس و شرافت براي خود ذخيره مي كنند.
5. ياد خدا تنها مايه آرامش جان
بدن براي اينكه شاداب و با نشاط بماند به غذا و آشاميدني نياز دارد روح نيز به سهم خود غذا
مي خواهد، غذاي روح علم است و حكمت، ايمان و يقين، روح احتياج دارد به محبت ديدن، احتياج دارد به فهم و معرفت و دانش. احتياج دارد به تكيه گاه محكمي كه در كارها به او تو كل كند و به او اميدوار باشد كه او را در كارها اعانت كند.
و خداوند ذكر خودش را مايه جلا و روشني دلها قرارداده. در اين هنگام وقتي انسان، خدا را در روح و جان خود ديد آن وقت است كه معناي سعادت و لذت را درك مي كند.
قرآن ميفرمايد :” بدان كه تنها با ذكر خدا و ياد خدا ست كه جان آرام مي گيرد و قلب احساس آسايش مي كند.“
و....
حکمت_1641193262_54426_8524_1107.zip0.22 MB |