پاورپوینت مروری اجمالی بر کتاب «بیست گفتار» اثر شهید مرتضی مطهری (ره)
112 اسلاید و صفحه در قالب پاورپوینت قابل ویرایش.
فهرست برخی از مطالب :
1 عدالت از نظر علی(ع)
2 اصل عدل در اسلام
3مبانی اولیه حقوق از نظر اسلام
4احترام حقوق و تحقیر دنیا
5 تفاوتهای بجا و تفاوتهای بی جا
6 رزاقیت الهی
7 حضرت امام صادق(ع)
8 امام موسی بن جعفر(ع)
9 شداید و گرفتاریها
10 فواید و آثار ایمان
11 نظر دین دربارة دنیا
12 نظر اسلام دربارة علم
13 پرسشهای دینی
14 عقل و دل
15 درسی که از فصل بهار باید آموخت
16 قرآن و مسأله تفکر
17 استدلال قرآن به مسأله حیات بر توحید
18 دعا
19 دستگاه ادراکی بشر
20 انکارهای بی جا
بخشی از متن فایل پاورپوینت :
•عدل
•از دید گاه اخلاق اجتماعی
•از دید گاه اخلاق فردی
•از دید گاه حضرت علی(ع)
•عدل در قرآن واصول دین
خداوند در قرآن می فرماید:
1. « ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب و مقیاس و وسیله اندازه گیری فرستادیم تا مردم بر میزان عدل عمل کنند. »(حدید/25).
2. « خدا امر می کند به عدالت و به نیکی و کمک و صله ارحام و نهی می کند از کارهای زشت و بد و ظلم، خداوند پند می دهد تا شما متذکر شوید. » (نحل/90)
3. اصول دین پنج چیز است و عدل و امامت مخصوصاً در شیعه از اصول دین شمرده می شود
و گاهی این دو را به نام دو اصل مذهب می نامند. پس از نظر مذهب و طریقه ما اصل عدل بسیار مهم است و در ردیف مسائلی از قبیل مسائل اخلاقی نیست.
از نظر ایشان عدل از جود بهتر است، به دلیل اینکه:
1- عدل هر چیزی را در جای خود قرار دهد و هر حقی را به ذی حق واقعی خود می رساند، اما جود، یعنی: آدمی از حق مسلم خود صرف نظر کند، و به دیگری که ذی حق نیست ببخشد، پس جود اشیاء و امور آنها را از موضع خود خارج می کند.
2- عدالت اداره کننده امور است، چیزی است که پایه و مبنای زندگی عمومی و اساس مقررات است، اما جود یک حالت استثنایی است که در موقع خاص کسی به کسی جود و ایثار می کند، پس نمی توان آن را مبنای زندگی عمومی قرار داد و بر اساس آن قانون و مقررات را وضع و اجرا کرد چون جود، وقتی جود است که هیچ قانون و مقررات حتمی و لازم الاجراء نداشته باشد و صرفاً به خاطر کرم و بزرگواری و نوع دوستی انجام شود. بنابراین عدل از جود افضل است.
از نظر اخلاق فردی، جود از عدل بالاتر است، زیرا عادل، در این حد کمال انسانی است که به حق دیگران تجاوز نمی کند، و مال کسی را نمی برد، اما کسی که جود و ایثار می کند، نه تنها مال کسی را نمی برد بلکه از مال و دسترنج خود به دیگران جود می کند، پس، از نظر ملکات اخلاقی و شخصی جود از عدل بالاتر است، بلکه قابل قیاس نیستند.
از نظر اجتماعی هم عدل از جود بالاتر است. عدل در اجتماع به منزله پایه های ساختمان است و جود از نظر اجتماع، به منزله رنگ آمیزی و نقاشی و زینت ساختمان. اول باید پایه درست باشد، بعد زینت و رنگ آمیزی. بعلاوه جود از نظر جود کننده فضیلتی عالی است، اما از نظر گیرنده فضیلت نیست، حساب اجتماع را هم باید کرد؛ اگر رعایت موازنه اجتماعی نشود و حساب نکرده صورت بگیرد، همین فضیلت اخلاقی موجب بدبختی عمومی و خرابی اجتماع می شود. صدقات و انفاقهای و حساب نکرده، روحیه ها را تنبل و فاسد الاخلاق بار آورده، مانند سیل جامعه را خراب می کند.
•اصل عدل در اسلام
•غیر عدلیه
•عدلیه
•علت انحراف
•مسلمین از عدل
1. مسئول این کار عده ای از خلفا بودند و آنها سبب شدند که این دستور،
خوب اجرا نشود، زیرا اجرای آن، اول باید از طرف خلفا و زعمای مسلمین باشد
اما آنها سوء نیت داشتند و شایستگی آن مقام را نداشتند و مانع اجرا و نفیذ این
اصل شدند، در نتیجه در جامعه اسلامی انواع بی عدالتیها و تبعیضها به وجود آمد.
2. علت دوم اگر اثرش از علت اول بیشتر نباشد کمتر نیست و آن این است که اصل عدل
در اسلام از طرف عده ای از پیشوایان و علمای اسلام بد تفسیر و توضیح داده شد
و با آنکه عده دیگری در مقابل آنها مقاومت کردند فایده ای نداشت.
و....
20goftar_1641186570_54419_8524_1418.zip1.44 MB |
20goftar_1641190778_54419_8524_1458.zip0.73 MB |