پاورپوینت جراحی پلاستیک در ایران
47 اسلاید در قالب پاورپویت قابل ویرایش.
بخشی از متن :
چكيده گزارش وضعيت تجارت زيبايي در ايران
نگاه كلي
نتايج يكي از آخرين نظرسنجيهاي انجام شده در كشور نشان ميدهد كه 90 درصد زنان و 30 دردصد مردان قسمتي از جوارح خود را نميپسندند و خواهان تغيير يا اصلاح آن هستند.
گرايش روزافزون جوانان به زيبايي ظاهر و روي آوردن به جراحيهاي پلاستيك طي دهه گذشته منجر به رشد 83 درصدي تعداد جراحيهاي پلاستيك در كشور شده است.
درصد بالايي از تقاضاي جوانان براي جراحي زيبايي از سوي دختران است. به طوريكه 95 درصد از متقاضيان زنان و دختران بين 15 تا 50 سال براي جراحي بيني و اندام و 10 درصدمردان براي انجام جراحي بيني و كاشت مو است.
در ميان جراحيهاي پلاستيك كه به طور عمده براي زيبايي انجام ميشود، جراحي بيني، ساكشن قسمتهاي مختلف بدن و گونهگذاري رواج بسيار زيادي يافته است به نحوي كه به زعم كارشناسان بيشترين جراحي بيني دنيا در ايران و عمدتاً تهران صورت ميگيرد.
متقاضيان جراحي زيبايي بيني بيشتر در فاصله سني 18 تا 25 سال قرار دارند.
علاوه بر عملهاي جراحي كه براي زيبايي بيني و ليپوساكشن (برداشتن چربيهاي بخشهاي مختلف بدن) انجام ميشود، حدود 50 درصد از مراجعهكنندگان نيز از پوست خود ابراز نارضايتي ميكنند. امروزه ليفتينگ صورت (جراحي پوست) در ميان زنان بويژه افراد ميانسال بسيار رايج شده است.
بوتاكس، آمپولي است كه روزانه در تهران بين 3 تا 4 هزار نفر را به قصد از بين بردن چين و چروك به مطبها و كلينيكهاي پوست و زيبايي ميكشاند. متخصصان پوست و پلاستيك كشور معتقدند كه در دو سال اخير تعداد مقتضيان بوتاكس 30 تا 50 درصد افزايش يافته است.
•آمار رسمي نشان ميدهد كه 66 درصد لوازم آرايشي زنانه از مرزهاي تركيه، پاكستان و جمهوريهاي استقلال يافته شوروي سابق وارد كشور ميشوند. آنچه در اين ميان از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است، آن كه سن استفاد از لوازم آرايشي در ايران بشدت كاهش يافته است.
رسانههايي چون نشريه «نيواستيت من» چاپ انگليس، خبرگزاري رويترز، روزنامه الحيات چاپ لندن، روزنامه فيگارو، روزنامه گاردين، خبرگزاري بيبيسي به موضوع تجارت زيبايي در ايران پرداخته و اخبار، گزارشها و تحليلهاي مختلفي از موضوع رواج يافته به زيبايي در ايران تهيه و منتشر كردهاند.
هزينهها
•كشور ما سومين مصرفكننده لوازم آرايش در خاورميانه است و بنابر برآوردهاي غيررسمي 25 تا 30 درصد كل اين محصولات كه بخش عمدهاي از آن تقلبي و غيراستاندارد است.
درحال حاضر جراحي بيني در كشور ما در حدود 600 هزار تا 4 ميليون تومان، هزينه جراحي و ليفتينگ صورت در حدود يك ميليون تا 3 ميليون تومان، تزريق كلاژن به لبها و تغيير فرم آنها حدود 500 هزار تا يك ميليون تومان، كشيدن پلك 2 تا 3 ميليون تومان، هزينه پروتز سينه حدود 2 ميليون تا 3 ميليون و هزينه ساكشن شكم برداشتن چربيها و كوچك كردن شكم حدود 2 تا 5 ميليون تومان است.
به طور كلي در سال 182 ميليارد تومان در كشور براي رفع چين و چروك هزينه ميشود.
در ايران سالانه حدود يك ميليارد دلار لوازم آرايشي و بهداشتي مصرف ميشود.
ايران در منطقه خاورميانه رتبه دوم را بعد از عربستان در زمينه مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي دارد.
عوارض
•حدود 50 درصد شكايات پزشكي كشور مربوط به زيبايي است كه شامل جراحي پلاستيك، ترميمي، افزايش قد، لاغري و چاقي، گونهگذاري و جراحي بيني است.
هر روز به طور ميانگين، دو زن در ايران زير تيغ جراحيهاي زيبايي جان خود را از دست ميدهند.
مشكلات تنفسي، خوابآلودگي، خواب منقطع، خستگي و خشكي دهان به هنگام بيدار شدن از جمله عوارض يك اشتباه كوچك در عمل جراحي بيني است.
•جراحي افزايش قد حتي به ميزان كم نيز ميتواند موجب ايجاد ضايعات متعدد در قسمتهاي مختلف بدن و اختلال در راه رفتن فرد شود.
طبق آمارهاي اعلام شده هر هفته يك نفر در كشور بر اثر انجام عمل ليپوساكشن جان خود را از دست ميدهد.
از هر 100 زني كه اقدام به برداشت چربي از بدن خود ميكند معمولاً سه تا پنج نفر دچار مشكل ميشوند و اين درحالي است كه روزانه بين 30 تا 50 نفر براي چنين عملي به مطب و كلينيكها مراجعه ميكنند.
از آنجايي كه كشور ما در استفاده از لوازم آرايش يكي از ركوردداران جهان است و خانوادههاي ايراني نيز به هنگام خريد، كمتر به مواد سازنده و يا نام و كيفيت لوازم آرايشي و يا حتي تاريخ انقضا دقت ميكنند، بدليل سرطانزا بودن انواع نامرغوب و تقلبي اين محصولات، بايد منتظر موجي از مبتلايان به سرطان در كشور باشيم!
علل و عوامل رواج گرايش افراطي به زيبايي (تصنعي) در ايران از ديد صاحبنظران
•نيازهاي عاطفي جوانان به ويژه نياز به مورد توجه قرار گرفتن به وسيله جامعه از انگيزههاي اصلي كسب زيبايي تصنعي
عدم موفقيت گروههاي مرجع در ياري جوانان براي شناخت هويت خود
عدم در اختيار قرار دادن معيارهاي رفتاري متعارف و صحيح از سوي گروههاي مرجع و خود جامعه به جوانان
چشم و همچشمي، فرهنگهاي غلط خانوادهها و ارزشمند شدن افراطي ثروت و نياز به تظاهر به آن
•اعتماد به نفس پايين جوانان
فرهنگسازي غلط جامعه به صورتي كه اكثر هنرپيشههاي تلويزيون و سينما، با انجام اعمال مختلف جراحي زيبايي، خود به خود و طي جريان ناخواسته براي جراحان زبيايي تبليغ ميكنند.
وجود فضاهاي مجازي در جامعه و بيهويت شدن آدمهاي مجازي
پايين آمدن كيفيت زندگي و افزايش كميت آن
•پايين آمدن كيفيت زندگي و افزايش كميت آن
پيچيده شدن زندگي در جهان هزاره سوم با وجود رسانهها، تحولات جمعيتي، صوتي و تصويري
دور شدن از الگوي خودي و فاصله از خود و گرايش به سمت يكسان شدن
مشكلات و نارسايي فردي و اجتماعي در افراد كه به جاي آن كه براي حل مشكل خود به دنبال راهي سازنده باشند با اين گمان كه علت عدم موفقيتشان بزرگي بيني يا كوتاهي قد است، راه رفع مسائل فيزيكي خود را در پيش ميگيرند
•اختلالات رفتاري بخصوص در مردان طالب جراحي زيبايي
تفاوت جسم واقعي افراد با جسم ايدهآل كه تحت تأثير هنجارهاي فردي، اجتماعي و فرهنگي ساخته ميشود.
تصويري كه از زنان در رسانهها به خصوص در برنامههاي ماهوارهاي و فيلمهاي آمريكايي نشان داده ميشود
نداشتن اعتماد به نفس جوانان در گروههاي دوستي و تمايل افراد براي مطرح شدن در جمع دوستان و آشنايان و افزايش ميزان اعتماد به نفس
و........
جراحی پلاستیک در ایران_1641185166_54417_8524_1939.zip1.61 MB |