پاورپوینت تکنولوژی آموزشی هدف کلی: آشنایی باانواع رسانه های آموزشی در 83 اسلاید در قالب پاورپوینت قابل ویرایش.
فهرست برخی از مطالب :
تصویر:
نگهداری:
پروژکتور
محاسن:
محدودیتها:
ارزیابی:
کتاب:
معیارهای ارزیابی کتاب:
مجله
چارتها:
چارتهای
برگردان
نمودارها:
معیارهای یک نمودار خوب:
نقشه
از چه نقشهای استفاده کنیم
پوستر
معیار پوستر خوب
کاریکاتور
تابلوهای گچی
محاسن تابلو گچی
محدودیتهای تابلو گچی
هنگام استفاده از تابلو گچی این موارد را رعایت کنید.
تابلوهای ماژیکی
تابلوهای مغناطیسی
تابلوهای پارچهای
تابلوهای الکتریکی
رسانههای شنیداری
انواع:نوار شنیداری
مزایای نوار کاست
محدودیتها:
ج) نوارهای کارتریج
محاسن نوار کارتریج:
محدودیتهای نوار کارتریج:
نگهداری از نوارها:
صفحه
نگهداری از صفحهها:
صفحههای لیزری
کارتهای شنیداری
تلفن
رادیو (کلاس مجازی )
فیلم استریپ
اسلاید
طلق شفاف
رسانههای شنیداری- دیداری متحرک
فیلم
چرا تصاویر را متحرک میبینیم
نگهداری از فیلم
نکات مورد توجه در استفاده از فیلم
نوار ویدئو
نگهداری از نوار ویدئو
منابع انسانی و موقعیتها
کامپیوتر
بخشی از متن پاورپوینت :
تصویر:
تعریف: تصویر یک دیدار غیرشفاف دوبعدی است که افراد، مکانها، اشیاء یا روابط بین آنها را نشان می دهد. تصویر می تواند به وسیله عکاسی، طراحی، یا نقاشی تولید شده باشد. بعضی از تصاویر را می توان با استفاده از بریده کاغذهای رنگی، بریده پارچه، پر، دانه، و غیره یا ترکیبی از همه آنها به وجود آورد.
انواع: تصاویر در اندازه های مختلف و به صورت رنگی و
سیاه و سفید موجودند. تأثیر هر تصویر برابر با 20 هزار کلمه می باشد.
نگهداری:
هرکس میتواند بر حسب موارد استفادهای که از تصاویر دارد مجموعهای از آنها را برای خود جمعآوری کند.
دستگاه: برای نشان دادن تصویر به گروه یاد گیرندگان می توان از پروژکتور اپک که در قسمت بعد معرفی شده است استفاده کرد.
nپروژکتور اپک دستگاهی است که میتواند از موارد غیر شفاف تصاویر روشنی بر روی پرده نشان دهد.
nگاه برای نشان دادن تصویر میتوانید تصویر را روی تابلو پارچهای بچسبانید.
محاسن:
1- هزینه بسیار کم
2- افرادی که عکاسی میدانند، میتوانند تصاویر را، خود تهیه کنند.
3- نگهداری از تصاویر بسیار آسان است.
4- برای آشنا کردن دانش آموزان با اصل سوژه جانشین مناسبی هستند.
5- از روی تصاویر میتوان اسلاید گرفت.
6- کار کردن با دستگاه پروژکتور اپک که به کمک آن تصاویر را میتوان نمایش داد بسیار ساده است.
7- پروژکتور اپک مواد را خراب نمیکند و آمادهسازی مواد هیچ وقت نمیگیرد.
محدودیتها:
1. اغلب تصاویر از نظر اندازه مناسب نشان دادن به گروه نیستند (کوچکاند).
2. در بعضی مواقع که رنگ جزء محرک مورد نیاز است تصاویر رنگی مناسب وجود ندارد.
3. گاه دانش آموزان از کلیه مطالبی که یک تصویر قادر است ارائه دهد آگاه نمیشوند.
4. دستگاه نشان دهنده تصویر به گروه بسیار سنگین است.
5. برای استفاده از پروژکتور اپک باید اتاق را تاریک کرد.
ارزیابی:
برای استفاده از تصاویر باید از خود پرسیده آیا تصویر لازم است؟ اگر پاسخ مثبت است چه تصویری مناسب است؟
1- تصویرهایی خوب هستند که مناسب هدف باشند.
2- یک مرکز توجه قوی داشته باشند.
3- ترکیب اجزاء آنها خوب باشد.
4- هر جا لازم باشد از رنگ استفاده کرده باشند.
5- اگر برای نشان دادن چیزهایی که یاد گیرندگان با آنها آشنا نیستند به کار میروند در زمینه تصویر چیزی برای مقایسه اندازه وجود داشته باشد.
کتاب:
تعریف: کتاب یک اثر نوشتاری است که بر روی کاغذ، پوست، پارچه نوشته شده باشد. این اثر دارای جلد است و به طریقی صحافی شده است.
کتاب راحتترین رسانه آموزشی است و میتواند اطلاعات را به صورت فشرده و ارزان در خود ذخیره کند و هر وقت لازم بود در اختیار قرار دهد.
انواع: کتابها را به دو دسته کتابهای درسی و غیردرسی تقسیم میکنیم:
کتابهای درسی کتابهایی هستند که در سیستم آموزش و پرورش رسمی بکار میروند. در ایران تاریخچه تهیه این کتابها به تاسیس دارالفنون در سال 1230 (ه.ش) بر میگردد.
محاسن:
1- کتاب رسانهای است که هر جا یادگیرنده مایل باشد، مثلاً در خانه، مدرسه، کتابخانه یا اتوبوس قابل استفاده است.
2- یادگیرنده هر چقدر وقت داشته باشد میتواند به مطالعه کتاب بپردازد.
3- یادگیرنده میتواند تا هر جای کتاب که توانست مطالعه کند و بقیه آن را برای وقت دیگری بگذارد.
4- یادگیرنده میتواند روی مطالب مورد نیاز وقت بگذارد.
5- معلم میتواند تکلیف یکسانی برای همه ترتیب دهد.
6- یادگیرندگان میتوانند با سرعت یکسان یک مطلب را از روی کتاب بخوانند یا هرکس با سرعت خود به مطالعه بپردازد.
7- کتاب جمع و جور، قابل حمل و نقل، با دوام و نسبتاً ارزان است.
تکنولوژی عقلی و کاویانی_1639979941_53982_8524_1657.zip1.35 MB |