پاورپوینت درآمدي بر نظام ارزشي و سياسي اسلام 241 اسلاید
در قالب پاورپوینت قابل ویرایش.
فهرست مطالب :
•عنوان: درآمدي بر نظام ارزشي و سياسي اسلام
•درس اول: چيستي و خاستگاه ارزش
•درس دوم: چيستي و خاستگاه حق
•درس سوم و چهارم: قانون و قانونگذاري
•درس پنجم: قانون و اجرا
•درس ششم: حقانيت حکومت
•درس هفتم: حکومت در اسلام
•درس هشتم: ولايت فقيه
•درس نهم: شرايط و اختيارات وليفقيه
•درس دهم: کارامدي
•درس يازدهم: کارامدي نظام اسلام
•درس دوازدهم: کارامدي نظام ج.ا.ا
بخشی از متن فایل پاورپوینت :
طرح کلي درس
•مکتب يا جهانبيني
•اهداف (نزديک و نهايي)
•مباني ارزشي و حقوقي
•قواعد و مقررات حقوقي
•حکومت و جامعه
درس اول
چيستي و خاستگاه ارزش
طرح بحث
ارزش شناسي
چيستي ارزش
تحول تاريخي مفهوم ارزش
عنصر مشترک کاربردهاي مفهوم ارزش
و
انواع ارزش
غيري/ذاتي
ابزاري/غايي
رابطه ارزش و واقعيت
1. عينيت ارزشها
2. جدا انگاري قلمرو ارزشها و واقعيتها
3. انتزاعي بودن ارزشها
ارزشگذاريها
علت اختلاف در ارزشگذاريها
خلاصه
•مقدمه
•بحث «نظام ارزشي و سياسي اسلام» در سه حوزه فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سياست مطرح ميباشد. اين سه حوزه از علوم ارزشي محسوب ميشوند.
•ارزش شناسي
جامعهشناسان، اقتصاددانان، حقوقدانان، انديشمندان علوم سياسي و فيلسوفان اخلاق هريک از منظر خاص خود، درباره مسأله ارزش، کاوش کردهاند.
•چيستي ارزش
•ارزش چيست؟
•در چه مواردي به کار ميرود؟
•آيا در همه موارد کاربردش به يک معناست؟ و از قبيل مشترک معنوي است؟ در اين صورت وجه جامع آن چيست؟
•آيا در هر موردي معناي خاصي دارد؟ و از قبيل مشترک لفظي است؟
•تحول تاريخي مفهوم ارزش
•امروزه مفهوم «ارزشگذاري» و «ارزشيابي» کاربرد وسيعي يافته است و در علوم مختلف نقش محوري دارد.
•اين اصطلاح در آغاز، معنايي کاملاً روشن و کاربردي نسبتاً محدود داشت و از آن صرفاً براي قيمتگذاري و ارزيابي کالاهاي اقتصادي استفاده ميشد.
•با توسعه مباحث اقتصادي، مفهوم ارزش نيز توسعه معنايي و کاربردي يافت.
•
•
•آدام اسميت، اقتصاددان مشهور قرن هيجدهم، بحث ارزش را يکي از محوريترين مباحث نظريه اقتصادياش، به تفصيل بررسي کرد.
•
•پارهاي از فيلسوفان از قبيل ردولف هرمان لوتز و نيچه، مفهوم ارزش را به موضوعي مهم و بنيادين براي تفکرات فلسفي تبديل کردند.
•
•فلاسفه از زمان يونان باستان با تعابيري مانند «خوب»، «غايت»، «درست»، «وظيفه»، «فضيلت» و «زيبايي» مواجه بودند و آنها را کانون تأملات فلسفي خويش قرار دادند.
•در قرن نوزدهم، اين تصور پديد آمد که گويا همه اينها متعلق به خانوادهاي واحدند؛ زيرا تمامي اين مفاهيم به ارزشها و «آنچه بايد باشد» ميپردازند، و نه به واقعيتها و «آنچه هست».
•
•بدين ترتيب رشتهاي به نام «ارزششناسي» (Axiology) شکل گرفت.
•اين رشته، شاخهاي از «فلسفه عملي» است.
و...........
mabani4_1636794484_53317_8524_1883.zip9.00 MB |