پاورپوینت با موضوع تربیت 88 اسلاید
در قالب پاورپوینت قابل ویرایش.
بخشی از متن فایل پاورپوینت :
معناي تربيت و رب:
از ریشه ربو به معنای فزونی ونمو
برخی گفته اند از ریشه رب است
واژه های نزدیک به این معنی عبارتند از رشد و تزکیه
تاتی تاره بمعنی السیاسه فیقال رب القوم: ساسهم
الملک ربّ الشئ ای ملکه
الرب من اسمائه تعالی والربانی ای الا لهی
المربوب: العبدوالمملوک
یاتی بمعنی الاصلاح
الربیب جمع ربائب: الحاضنه بنت الزوجه
تا تی بمعنی الزیاد رب النعمه ای زادها
معناي تربيت و رب:
المربوب: المنعم علیه
تا تی بمعنی الاقامه والدوام اربّت السحابه ای دام مطرها
به معنی الجمع رب الشی ای جمعه
بمعنی الطیب و الاجاد رب الدهن ای طیّبه
المربوب الماء العذب
التربیه انشاء الشیی حالاً فحالاً الی حدالتام
السجاب سمی بذلک لانه یرب النبات
اهميت تربيت
عامل رستگاري
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا بعد از 11 قسم قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا
دفع ضرر معقول
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا
يكي از اسامي خداوند «رب» است
من به خود نامدم اينجا كه به خود بازروم آنكه آورد مرا باز برد در وطنم
گياه دانه عشقم نهفته در دل خاك چنانكه دم به دم ميدمند ميرويم
هدف انبياء
وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ بقره/ 129
جواز خوردن صيد كلب معلم مائده/ 4
مقایسه التعلیم و التربیه و التأدیب
التعلیم: ایجاد الفضائل النظریه التعلیم هومتعلق العقل النظری
التربیه: انشاء الشیی حالاً فحالاً الی حدّالتام وهومتعلق العقل العملی
والتادیب هو طریق ایجاد الفضائل الخلقیه والصناعات العلمیه فی الاهم
تربیه الاسره علی ضوء القران والعتره آقای علوی 19
تعلیم به معنای مطلق آموزش است
ادب: آموزش ظرافت وزیبایی در رفتاردر شرایط خاص
تربيت
تكويني:
اخراج مابه القوه الی الاستعداد حالا فحالاًالی حد التام فی الکون
اسپرم+ اول نطفه مضغه علقه عظاما
یکسی العظام لحما جنین صباوه مراهق الشاب الکامل
الشیخ الکهل العوز
کل هذا من تربیت التکوینیه والمربی هوالله تعالی
تربیه الاسر علی ضوء القران علوی 23
تربيت
تشريعي:
ففصدمنها الاحکام الشرعیه التی انزلها الله سبحانه فی صحفه السماویه علی انبیائه لهدایه الناس و تربیتهم ای الدین فیعلمهم کیف یعشیون وکیف یوتون وماهی اسباب السعاده الدنیویه والاخرویه
تربیه الاسره علی ضوء القران علوی 24
تربيت
مادي:
الم نربّک فینا ولیدا ولبثت فینا من عمرک سنین وفعلتک التی فعلت وانت من الکافرین شعراء /18،19
خداوند به فرعون میفرماید: آیا ما ترا درکودکی نپروراندیم وسالیانی از عمرت را تحت حمایت مانبودی و با این حال کردی آنچه کردی و کفر ورزیدی
معنوي:
بیشتر به معنای تزکیه و رشد و هدایت است.
عوامل و زمينههاي تربيتي
برهان
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا
النساء/174
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ
كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء
يوسف/ 24
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ
استعداد و قابليت
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا
اعراف/ 58
باران كه در لطافت طبعش ملال نيست
در باغ لاله رويد و در شوره زار خس
وعظ را كي ميپذيرد آنكه بنيادش بد است
تربيت نا اهل را چون گردو كان گنبد است.
اطاعت و حق پذيري
وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
بقره/ 186
بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ
وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ
بقره/ 112
امتحان
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
در نظام خلقت امتحان امري است قطعي الوقوع.
بقره/ 155
اذا اردت ان تختبر عقل الرجل محا مجس واحد فحدّثه في خلال حديثك بما لا يكون (غير ممكن) فان انكره فهو عاقل و راه صدّقه فهو احمق
سفينه 341/1
ترك تكبر و غرور
وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
لقمان/ 18
كسي راه معروف كرخي بجست و بنها و معروفي از سر نخست
بر باد فنا تا ندهي گرد خوري را هرگز نتوان ديد جمال احدي را
اين موج ها كه گردن دعوي كشيدهاند بحر حقيقتاند اگر سر فرو كنند
و...
تربیت 2آذر88 (2)_1633502621_52463_8524_1824.zip0.48 MB |
تربیت 2آذر88_1633502663_52463_8524_1355.zip0.49 MB |