توضیحات:
دانلود ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی سطوح مطالعه ومراحل خواندن (فصل دوم)63صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مبانی نظری
مطالعه
سه تعریف اصلی برای مطالعه یا خواندن وجود دارد. طبق تعریف اول، یادگیری خواندن[1]به معنای یادگیری تلفظ کردن کلمات است. طبق تعریف دوم، یادگیری خواندن به معنای یادگیری شناسایی کلمات و دریافت معنای آنهاست. و طبق تعریف سوم، یادگیری خواندن یعنی درک معنای یک متن به منظور کسب اطلاعات از آن. این سه تعریف منعکس کننده دیدگاههای قدیمی و پایدار درباره خواندن است.
تحقیقات جدید تر از تعریف گسترده تری حمایت می کنند .این تعریف جدید شامل تمامی تعاریف گفته شده است، با این تفاوت که مهارت های یادگیری را نیز در بافت فعالیت های خواندن و نوشتن در نظر می گیرد. طبق این تعریف آموزش مهارت ها نیز بخشی از فرایند خواندن است (کانینگهام[2]و استانویچ[3]،2003).
به عقیده هلدن[4](2004)، مطالعه راهی مهم برای تحول شخصی و زندگی اجتماعی، اقتصادی، و مدنی است.
مطالعه افراد را قادر می سازد درباره سایر افراد، تاریخ، مطالعات اجتماعی، هنر، علم، ریاضیات و سایر موضوعات محتوایی اطلاعاتی بدست آورند(لیون[5]،1997).
طبق دیدگاه دپارتمان فرهنگ، رسانه و ورزش(2003،به نقل از هلدن،2004) افراد نمی توانند شهروندانی فعال و آگاه باشند، مگر اینکه بتوانند بخوانند. مطالعه پیش نیاز تقریبا تمامی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است. با آنکه از اصطلاحاتی چون مطالعه در اوقات فراغت[6] یا مطالعه به قصد تفریح یا لذت بردن[7]زیاد استفاده می شود اما تعریف این اصطلاحات دشوار است. منظورازاین مطالعه، مطالعه ای است که به خواست فرد آغاز می شود و ادامه می یابد. به این دلیل که خواننده به آن علاقه مند شده، این فعالیت معمولا شامل مطالعه نوشته هایی است که انتخاب خود فرد است و در مکان و زمان مناسب صورت می گیرد.
[1]Learning of reading
[2] Cunningham
[3] Stanovich
[4]Holden
[5]Lyon
[6]Reading leisure time
[7] Reading for pleasure or enjoyment
فهرست برخی از مطالب :
فصل دوم: ادبیات تحقیق...................................................................................................................... 7
مطالعه..................................................................................................................................................... 8
اهداف مطالعه......................................................................................................................................... 9
سطوح مطالعه........................................................................................................................................ 10
مراحل خواندن...................................................................................................................................... 11
روش های مطالعه.................................................................................................................................. 12
کسب عادات مطالعه موثر در پنج گام................................................................................................. 14
سرعت مطالعه....................................................................................................................................... 16
فعال بودن............................................................................................................................................. 19
روش یادگیری مشارکتی یا روش باهم مطالعه کردن.......................................................................... 20
چرا و چگونه مطالعه می کنیم.............................................................................................................. 20
تأثیر گسترده مطالعه بر ابعاد گوناگون زندگی افراد........................................................................... 21
لذت مطالعه.......................................................................................................................................... 23
علاقه و مطالعه..................................................................................................................................... 23
علل و عدم رغبت به مطالعه................................................................................................................ 24
روش های ایجاد علاقه به مطالعه......................................................................................................... 26
انگیزه مطالعه....................................................................................................................................... 27
آسیب شناسی مطالعه......................................................................................................................... 29
انگیزه.................................................................................................................................................... 30
معنی لغوی انگیزه................................................................................................................................ 31
تعریف اصطلاح انگیزه.......................................................................................................................... 31
سه مؤلفه از انگیزه از دیدگاه آرنولد و همکاران................................................................................ 32
تئوری غرایز......................................................................................................................................... 32
تئوری انرژی های حیاتی..................................................................................................................... 32
تئوری احتیاج...................................................................................................................................... 32
تئوری محرک...................................................................................................................................... 33
رویکرد رفتاری.................................................................................................................................... 33
رویکرد شناختی.................................................................................................................................. 34
رویکرد انسان گرایی........................................................................................................................... 34
رویکرد اجتماعی – فرهنگی............................................................................................................... 35
انواع انگیزه.......................................................................................................................................... 35
انگیزه های مشترک و اختصاصی....................................................................................................... 35
انگیزه های درونی و بیرونی................................................................................................................ 36
انگیزش و آموزش................................................................................................................................ 36
تشویق................................................................................................................................................. 37
مفهوم شناسی تشویق........................................................................................................................ 38
تشویق در لغت.................................................................................................................................... 38
اهمیت تشویق در یادگیری................................................................................................................. 39
اشکال گوناگون تشویق، از نظر اندیشمندان مسلمان....................................................................... 39
عوامل مؤثر در تشویق......................................................................................................................... 40
ویژگی های تشویق مناسب................................................................................................................. 40
مهارت در تشویق و ترغیب دانش آموزان........................................................................................... 41
1-تشویق فردی.................................................................................................................................... 41
2-تشویق گروهی................................................................................................................................ 42
پیشینه پژوهش های انجام شده........................................................................................................ 43
پیشینه پژوهش های انجام شده در ایران.......................................................................................... 43
پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج از کشور............................................................................ 51
نتیجه گیری.........................................................................................................................................54
دانلود ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی سطوح مطالعه ومراحل خواندن (فصل دوم)_1624447440_50463_8524_1035.zip0.09 MB |