توضیحات:
چارچوب نظري دیدگاه های اخلاق حرفه ای46صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
بررسي ديدگاه صاحبنظران و پيشينه پژوهش
در این فصل پژوهشگر به بررسی نظرات ارائهشده و پژوهشهای انجامگرفتهی مرتبط با موضوع مطالعه پرداخته است. کوپر سه روش را برای مرور ادبیات پژوهش بیان نموده است که عبارتاند از:
1- مرور تجمیعی یا تلفیقی[1] که در آن خلاصه نتایج پژوهشهای پیشین ارائه میگردد.
2- مرور نظری[2] که پژوهشگر به تئوریهای موجود در رابطه با موضوع موردمطالعه میپردازد.
3- مرور روششناختی[3] که محقق به معانی و روشهای مورداستفاده پژوهشگران پیشین اشاره میکند (نقل از کرسول، 1994: 21 و 22).
در مطالعه حاضر پژوهشگر ابتدا بهمرور نظری نظریات موجود پرداخته است که با نام مبانی نظری پژوهش آورده شده است. سپس، در بخش دوم و تحت عنوان مبانی تحقیقاتی پژوهش، توسط شیوه مرور تجمعی به بررسی خلاصه نتایج پژوهشهای پیشین پرداخته است.
2-1- مبانی نظری
2-1-1- مقدمه
اخلاق، جمع خُلق و در لغت دارای دو معناست؛ برخی اخلاق را به معنای نیرو و سرشت باطنی دانستهاند که برای انسان، تنها با دیده بصیرت و غیر ظاهر قابل درک باشد، در برابر خَلق که به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر گفته میشود، برخی دیگر خُلق را به معنای صفت نفسانی راسخ میدانند که انسان، افعال متناسب با آن را، بیدرنگ انجام میدهد؛ مانند شجاعت. کسی که دارای خُلق شجاعت است در رویارویی با دشمن تردیدی به خود راه نمیدهد (شریفی، 1389). بر اساس مکتب الهامبخش اسلام، علم اخلاق، پاک ساختن نفس از صفات ناپسند و آراستن آن به ملکات جمیله است، که از آن به تهذیب اخلاق تعبیر میشود.
در متون غربي،از واژههايي مانند Ethics و Moral استفاده شده است. در فرهنگ لغت وبستر Moralرا به عناويني مانند اصول مربوط بهدرستی و نادرستي رفتار و تبعيت از استانداردهاي رفتار درست تعريف كرده است. با رجوع به ساير منابع، ازجمله فرهنگ آكسفورد و تحقيقات موجود، چنين استنباط ميشود كه Moral فضايل و رذايل اخلاقي را معرفي میکند و Ethic همان علم اخلاق است و رابطه تنگاتنگي با فلسفه اخلاق دارد. بهطورکلی، با جمعبندی تعاريف موجود در زمینه اخلاق، آنطور كه نقيب زاده (14-16) مطرح کرده است میتوان گفت: آنگاه که آدمی از بایدها و نبایدهایی که بیشتر بهصورت روا و ناروا، پسندیده و ناپسندیده عرضه میشوند، فراتر رود و به بازشناسی نیک از بد برسد، و این شناخت ارزش نیک، او را به کردار شایسته برانگیزد، به قلمرو اخلاق رسیده و در راه انسان شدن گام نهاده است ( نقیب زاده به نقل از حقیقت، 1389: 109).
2-1-2- رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق
در اینجا میتوان به بیان انواع رویکردهای مطرح در فلسفهی اخلاق که عبارتانداز: رویکرد وظیفهگرایی، رویکرد نتیجهگرایی، سودگرایی( لذتگرا)، رویکرد فضیلتگرا، اشاره کرد.
2-1-2-1- رویکرد وظیفهگرایی
واژه وظیفهگرایی[4] را نخستین بار، جرمی بنتام[5] در کتاب وظیفهگرایی یا علم اخلاق، مطرح کرد. واژه انگلیسی Deontologismترکیبی است از Deontoبه معنی «تکلیف» و «وظیفه» و Logos به معنای «شناخت» (موحدی، 1389: 165). نظریات مربوط به وظیفهگرایی نظریاتیاند که بدون توجه به نتایج افعال، آنها را ذاتاً خوب یا بد میدانند. موضوعی که در این دسته از نظریههای اخلاقی تأکید میشود این است که همه ما وظایفی را بر عهدهداریم که شامل اعمالی است که باید انجام دهیم و یا نباید انجام دهیم. این اعمال صرفنظر از پیامدی که دارند، بر عهده ما هستند. (فرانکنا، 1385 : 47-46 ). وظیفهگرایی، مانند نتیجه گرایی، به دوشاخه وظیفهگرایی عمل نگر و وظیفهگرایی قاعده نگر تقسیم میشود. در اکثر متون و مباحث اگر از وظیفهگرایی بهطور عام سخنی گفته میشود، عمدتاً وظیفهگرایی قاعده نگر مراد است و حاکی از این میباشد که اگر وظیفه را همواره قاعدهاي مشخص و تعیین کند، ارجح است از اینکه افراد بدون هیچ قواعد و مقرراتی به وظایفی که تشخیص میدهند، عمل کنند و باعث به وجود آمدن تعارض میان وظایف شوند. ازجملۀ وظیفهگرایان عملنگر میتوان به ریچارد پرایس [6]و ایچ. اي. پریچارد[7] و ازجمله نظریات وظیفهگرایانۀ قاعدهنگر میتوان به نظریه امر الهی، نظریه اخلاقی کانت و نظریات اخلاقی دبلیو. ديوید. رأس[8] اشاره کرد. دراخلاق هنجاري، نظریات وظیفهگرایانه در مقابل نظریات نتیجهگرایانه قرار میگیرند. درحالیکه نتیجهگرایی، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر مشخّص و معین میکند، وظیفهگرایی مدعی است که اگرچه نمیتوان از نتایج و پیامدهاي اعمال صرفنظر، اما ویژگیهاي مهم دیگري نیز وجود دارند که تعیینکننده درستی و نادرستی اعمال میباشند. در وظیفهگرایی، ملاك سنجش افعال اخلاقی، وظیفه است.
[1]. Integrative review
[2]. Thoretical review
[3]. Methodological review
[4]. Task-oriented
[5]. Geremy Bentam
[6] . Richard Price
[7] . HD. Them. Pritchard
[8] . W. David Ross
فهرست برخی از مطالب :
Contents
بررسي ديدگاه صاحبنظران و پيشينه پژوهش.... 1
2-1-2- رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق.. 3
2-1-5- تاریخچه اخلاق حرفهای.. 23
2-1-6- عوامل پايهاي اخلاق حرفهاي.. 24
2-1-7- اخلاق حرفهای از دیدگاه آموزههای اسلامی.. 25
2-1-8- ملاک نهایی اخلاق حرفهای از دیدگاه اسلام. 26
2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفهای مشاوران. 28
2-1-10- اصول اخلاق حرفهای مشاوران و روانشناسان. 28
چارچوب نظري دیدگاه های اخلاق حرفه ای_1624445412_50440_8524_1966.zip0.14 MB |