توضیحات:
چارچوب ادبيات نظري و پيشينه تحقيق تاب آوری28صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
- تاب آوری
در این بخش از فصل دوم به بررسی تاب آوری، تعاریف تاب آوری و مدلهای آن از دیدگاههای مختلف میپردازیم.
- تاریخچه مطالعه تاب آوری
مطالعه علمی تاب آوری در حدود سال 1970 پدیدار شد وقتی که یک گروهی از محققان پیشرو به پدیده ساز گاری مثبت در میان گروهی از کودکان در معرض خطر توجه نمودند(ماستن، 2012).
پژوهش های پیش گام در مورد تاب آوری به یک انقلاب در زمینه فکر کردن در مورد ریشه و درمان آسیب شناسی روانی منجر شد. تلاش های تحقیقاتی مستقیما به سوی درک آسیب شناسی یا نقایص بود تا بر روی اینکه چطور مشکلات آشکار می شوند(رایت[1]، ماستن[2] و نارایان[3]، 2013).
از نظر تاریخی، مطالعه تاب آوری، سه موج را به همراه داشته است (ریچاردسون[4]، 2002) :
موج اول بررسی تاب آوری، در پاسخ به این سوال بود، «چه ویژگیهایی افرادی را در مواجهه با عوامل خطر زا یا شرایط ناگوار موفق بیرون میآیند، به عنوان نقطه مقابل افرادی که در برابر این عوامل تسلیم میشوند، مشخص میکند؟»، بیشتر ادبیات و منابع موجود تاب آوری، جستجویی برای توصیف کیفیتهای تاب آورانه درونی و بیرونی است که به افراد کمک میکند تا در پی بروز شرایط پر خطر و یا پس از عقب نشینی، بتواند سازگار شده و یا کارکرد قبلی خود را بازیابند. کیفیتهای تاب آور بودن، پیامدهای نخستین موج بررسی تاب آوری را بازنمایی میکنند.
[1] Wright, D
[2] Masten, A. S
[3]Narayan, A. J.
[4]Richardson, E. G
فهرست برخی از مطالب :
چارچوب ادبيات نظري و پيشينه تحقيق تاب آوری_1624443464_50433_8524_1393.zip0.10 MB |