توضیحات:
پیشینه ومبانی نظری قابلیت های سازمانی46صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
قابلیتهای سازمانی
در دو دهه اخیر با رشد رقابت میان سازمانها، نگاههای جدید در حوزه علوم مدیریت و کسب و کار شکل گرفته است که به دنبال شناسایی ریشههای موفقیت سازمانها در شرایط سخت رقابتی هستند. توجه به قابلیتهای سازمانی یکی از زاییده این دیدگاه می باشد. با مطالعه رقابت در عرضه بازارها در دهههای اخیر، از جمله موارد کلیدی که همواره مورد توجه بسیاری از دانشمندان حوزه استراتژی بوده است، قابلیتهای سازمان بهخصوص قابلیتهای کلیدی سازمان هستند که به عنوان شالوده مزیتهای رقابتی سازمانها مطرح میشوند. مفهوم قابلیتهای سازمانی، مفهومی وسیع و بسیط است که ابعاد و وجهههای گوناگونی داشته و از دیدگاههای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است (اسکرینگ تنا و بو لوسار[1]، 2005؛ ادگار و لاکود[2]، 2008).
به نظر میرسد نگاه دقیق و ریزبینانه به قابلیتهای سازمانی با شکلگیری و مطرح شدن اصلاح قابلیتهای کلیدی سازمان آغاز گردید (والش و لینتون[3]، 2001). قابلیتهای کلیدی سازمان اغلب به عنوان پایهای برای رقابت پذیر بودن سازمانها و ایجاد مزیت رقابتی مورد مطالعه قرار میگیرد. با گسترش مطالعات در این حوزه، دیگر توجه تنها به قابلیتهای کلیدی سازمان که بهطور مستقیم سازنده مزیتهای رقابتی هستند، نبوده و سایر قابلیتهای سازمانی که صرفاً به توانمند شدن سازمان در رسیدن به هدفی غیر از مزیت رقابتی منجر شوند، نیز مورد مداقه قرار گرفته اند. از آنجاییکه این قابلیتها منجر به مزیت رقابتی میگردند، لازم است تا قبل از بررسی قابلیتهای سازمانی، اشاراتی مختصر به مزیت رقابتی و تئوریهای مطرح شده در آنها داشته باشیم.
2-3-1. مزیت رقابتی
مزیت رقابتی، وضعیتی است که یک بنگاه را قادر می سازد با کارایی بالاتر و بهکارگیری روشهای برتر، محصول را با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت با رقبا سود بیشتری را برای بنگاه فراهم آورد. یک واحد اقتصادی زمانی دارای مزیت رقابتی است که بتواند به دلایل خاص که ناشی از ویژگیهای آن واحد است (مانند وضعیت مکانی، فناوری، پرسنلی و...) به طور پیوسته تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه پایینتر و کیفیت بالاتر عرضه کند (رودساز و همکاران، 1391). مزيت رقابتي ارزشهاي قابل ارائه شرکت براي مشتريان است به نحوي که اين ارزشها از هزينههاي مشتري بالاتر است (پورتر[4]، 2008، ص 15). مزیت رقابتی تمایز در ویژگیها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا به مشتریان میکند (هائو[5]، 1999). بر اساس تعریفی دیگر، مزیت رقابتی بهعنوان ارزشی شناخته میشود که سازمان به مشتریان خود عرضه میدارند به نحوی که در آن مقطع زمانی این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمیشود (رودریگرز و همکاران، 2002).
[1] - Escrig-Tena & Bou-Llusar
2 - Edgar & Lockwood
3 - Walsh & Linton
1 - Porter
[5] - Hao
فهرست برخی از مطالب :
-3-1. مزیت رقابتی
2-3-1-1. انواع مزیت¬های رقابتی
الف) مزیت موقعیتی در مقابل جنبشی (پویا):
ب) مزیت متجانس در مقابل نامتجانس
ج) مزیت مشهود در مقابل نامشهود
د) مزیت ساده در مقابل مرکب
ه) مزیت موقتی در مقابل مزیت رقابتی پایدار
2-3-1-2. مزيت¬هاي رقابتي در قلمروهاي انساني، سازماني و محيطي
2-3-1-3. نگرش¬های موجود به منشاء مزيت¬هاي رقابتی
2-3-2-1. تعریف قابلیت¬های سازمانی
جدول 2-2: قابلیت های سازمان از دیدگاه والش و لینتون (2001)
2-3-2-2. جانمایی سیستم¬های اطلاعاتی در قابلیت¬های سازمانی
جدول 2-3: دسته بندی قابلیت های سازمانی
2-3-2-2-1. پشتیبانی سیستم¬های اطلاعاتی از قابلیت¬های مبتنی بر داده
2-3-2-2-1. پشتیبانی سیستم¬های اطلاعاتی از قابلیت¬های مبتنی بر فرآیند
2-3-2-2-1. پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از قابلیت¬های مبتنی بر ستاده
2-4. صنایع کوچک و متوسط
جدول 2-4: طبقه¬بندی سازمان¬های کوچک و متوسط و خرد از نظر اتحادیه اروپا (2004)
جدول 2 – 5: طبقه¬بندی SME ها بر اساس معیار تعداد کارکنان
جدول 2-6: طبقه¬بندی SME ها بر اساس معیار تعداد کارکنان (فارغ از نوع فعالیت)
2-4-1. اهمیت کسب و کار¬های کوچک و متوسط
جدول 2-7: مقایسه عملکرد SME ها در سال 2003 در چهار کشور توسعه یافته
جدول 2-8: مقایسه عملکرد SME ها در سال 2003
5. پیشینه پژوهش
2-5-2. پیشینه داخلی
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع لاتین
پیشینه ومبانی نظری قابلیت های سازمانی_1624431736_50390_8524_1574.zip0.08 MB |