توضیحات:
پیشینه ومبانی نظری فناوری اطلاعات63صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
فناوری اطلاعات
فناوری عبارت است از کاربرد نظام دار مفاهیم علوم رفتاری و علوم دیگر برای حل مشکلات. اصطلاحاتی که در این تعریف باید شناخته شوند عبارتند از:
1- "کاربرد نظام دار" بدان معناست که همه اجزاء در اجزاء دیگر تأثیرگذارند و اجزاء دیگر موجود در محیط نیز آنها را تحت تأثیر قرار می دهند.
2-کلمه " کاربردی" به معنای تبدیل و به اجرا درآوردن دانش های دیگر برای حل مشکل از طریق به کارگیری راهبردها و فنون طراحی است؛ بنابراین راهبردها و ( نقشه ی اجرای عمل ) فنون (وسایل عملی یا تثبیت شده برای انجام دادن کار) از واحدهای اصلی فناوری به شمار می روند؛ به عبارت دیگر، راهبردهای انتخاب شده برای حل مشکل با نقشه اجرای عمل یکسان است، در حالی که روش هاوت دابیر به کاراندازی راهبردها با فنون برابر است. در تأیید تعریف ارائه شده، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
الف) فناوری مستقل از ارزش خاص است؛ استفاده صحیح یاناصحیح از آن به نظام ارزشی افرادی که آن را به کار می گیرند بستگی دارد.
ب) کاربرد راه حلهای فنی برای حل مشکل گاه ممکن است مشکلات دیگری را به وجود آورد که از مشکل اصلی جدی تر است.
ج) کاربرد فناوری باید پس از تعیین برتری نتایج مطلوب بر نتایج نامطلوب انتخاب شود (ذوقن، 1383).
فناوری های اطلاعات به طور کلی به فناوری هایی گفته می شود که برای جمع آوری، ذخیره، ویرایش و انتقال اطلاعات به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد (جاگرو لوکمن، 1997) دبیرخانه ی شورای عالی انفورماتیک ایران (1378 به نقل از صالحی، 1382) فناوری اطلاعات را این گونه تعریف می کند: " فناوری اطلاعات به مجموعه ی به هم پیوسته از روش ها، سخت افزارها، نرم افزارها و تجهیزات ارتباطی که اطلاعاتی را در اشکال گوناگون (صدا، تصویر و متن،جمع آوری، ذخیره سازی، بازاریابی، پردازش، انتقال و یا عرضه می کند،اطلاق می شود).
فهرست برخی از مطالب :
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات و ارتباطات
تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات
تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران
تاریخچه رایانه
حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات
کامپیوتر
کامپیوتر چگونه می تواند به یادگیری افراد کمک می کند؟
ویدئو
تلویزیون
مزایای استفاده از تلویزیون در آموزش
اینترنت
گسترش شگفت انگیز اینترنت و آینده آن
بهره گیری گسترده از اینترنت
دسترسی به کتابخانه ها و مراکز علمی و آموزشی از طریق اینترنت
رادیو
گوش دادن به عنوان یک مهارت
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری
فاوا و کیفیت آموزشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش
اهمیت و ضرورت فناوری اطلاعات در نظام آموزشی کشور
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر کارکردهای نظام آموزش و پرورش
جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش
فناوری آموزشی
ویژگی های فناوری آموزشی
کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت
کارکردهای فناوری های آموزشی در یادگیری
کارکرد آموزشی
کارکرد اکتشافی
کارکرد ابزاری
کارکرد ارتباطی
فواید فناوری آموزشی در آموزش و یادگیری
تاریخچه پیدایش و تحول فناوری آموزشی
1-آمادگی از جهت فنی برای بکارگیری فناوری و کسب اطلاعات مورد نیاز
2- استفاده از فنون فاوا در شرایط و موقعیت های حساس و مبتنی بر نیازهای برنامه درسی
3- تولید کننده اطلاعات
4- طراحی یادگیری های گروهی و مشارکتی؛ متخصصان سبک های یادگیری و توجه به تفاوت های فردی
5- تسهیل گر و راهنما
6- تلفیق کننده متون و برنامه درسی با فاوا و اصلاح کننده آن از این طریق
7- یاد گیرنده و پژوهشگر
8- ایجاد کننده انگیزه در دانش آموزان
9- ارائه دهنده موضوعات اخلاقی، قانونی و انسانی در زمینه استفاده از رایانه و فناوری
10- نظارت و رهبری آموزش
11- ارزشیابی و بازنگری در برنامه و مواد و مطالب درسی با توجه به نتایج ارزیابی
12- هماهنگ کننده بکارگیری فناوی اطلاعات و ارتباطات
ایجاد انگیزه در دبیران نسبت به کاربرد فاوا
انعطاف پذیری فرصت های رشد و توسعه حرفه ای
ویژگی های آموزشی دبیران امروز
دانش آموزان و فاوا
فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش های جدید دبیر و دانش آموز
چالش های دبیران در کاربرد فاوا
پیشینه پژوهشی
داخل کشور :
منابع :
الف منابع فارسی :
منابع انگلیسی :
پیشینه ومبانی نظری فناوری اطلاعات_1624431666_50389_8524_1029.zip0.07 MB |