پیشینه ومبانی نظری سبک های شناختی
پیشینه ومبانی نظری سبک های شناختی

توضیحات:

پیشینه ومبانی نظری سبک های شناختی39صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :



سبک های شناختی

سبک شناختی یکی از مباحثی است که به تفاوت های فردی در جریان یادگیری اشاره دارد و با ورود آن به ادبیات روانشناسی تعاریف گوناگونی برای آن ارائه شده است .افراد از لحاظ توانایی های ذهنی،روش های آموختن،سبک و سرعت یادگیری،علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت های تحصیلی با هم تفاوت دارند.در واقع یکی از موضوعات مرتبط با تفاوت های فردی در یادگیری روش ها و راههای یادگیری آنهاست.

از عواملی که هر فرد با خود به موقعـیت یادگیری می آورد، روشهای یادگیری است.اگرچه تمام انسانها توانایـــی یادگیری دارند، اما میــــزان و نحوه ی یادگیری انسان ها ، حتـی در موقعـــیتی یکســان، متفــاوت است.شاید یکـی از مهمـــترین دلایــل آن روشهـــای یادگیری متفاوت آنان باشد (الهی،آزادفلاح،رسول زاده، طباطبایی،1383).

روش های یادگیری دارای انواع گوناگونی هستند و مــــی توان آنها را به ســـه گـــروه تقسیم کرد: روشهای شناختی، روشهای عاطفی و روشهای فیزیولوژیک.روشهای یادگیری شناختی عبارتند از طریقی که شخص موضوعات را ادراک می کند ، اطلاعات را به خاطر می سپارد ، درباره ی مطالب می اندیشد و مسائل را حل می کند. این روشها بسیار متنوع اند و مهمترین آنها عبارتند از روش های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه (ولفولک[1]،1995)، تکانشی و تاملی( بایر و اسنومن 1993 )، روش های مفهوم سازی ، روش های پردازش کننده ی کلامی در برابر پردازش کننده دیداری ، روشهای انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر، روشهای سنت گرا در مقابل خردگرا ( فراهانی،1376 به نقل از بیگی،انور،1388)، و روشهای یادگیری همگرا ،واگرا،جذبکننده،انطباق یابنده (کلب،1985).در این پژوهش از دسته بندی اخیر استفاده شده است. بنابراین در ادامه از میان این سه دسته سبک یادگیری، سبکهای شناختی کلب که مدنظر ماست را بیشتـــر توضیح می دهیم.

اصطلاح سبک یادگیری معادل، سبک شناختی به کار می رود. سبک شناختی را عمدتاً به عنوان روشی که یادگیرنده به کمک آن اطلاعات را پردازش می کند تعریف کرده اند. هرچند نظریه پردازان اصطلاحات سبک یادگیری و سبک شناختی را جــدا از هم می دانند، اما اکثریت صاحبنـــظران و روان شنــاسان تربیتی آن دو را معادل هم به کار می برند.

سبک شناختی به صورت راههایی که شخص می اندیشد و به جهان می نگرد تعریف شده است (سریواستاوا[2]، 1997).



1- Wool folk,R,L, & Bieher, R.F

[2]- Srivastata

فهرست برخی از مطالب :


سبک های شناختی

2-1- 1 - سبک های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه :

2-1-2- سبک های تکانش و تاملی :

2-1-3 - سبک های یادگیری فلدر و سولمان

1.فراگیرن فعال و فراگیران فکور

2. فراگیران حس گرا و فراگیران شهودی

3. فراگیران بصری و فراگیران کلامی

4. فراگیران مرحله گرا و فراگیران کل گرا

2-1-4- سبک یادگیری فیس چر

فراگیر گام به گام

فراگیر شهودی

فراگیر یک حسی

فراگیر چند حسی

فراگیر تعاملی

فراگير ساختار روشن

فراگير انتخابي

2-1-5- سبکهای همگرا، واگرا، جذب کننده، و انطباق یابنده

تجربه‌ی عینی

مشاهده‌ی تأملی

مفهوم‌سازی انتزاعی

آزمایشگری فعال

شكل 2-1 الگوي يادگيري تجربي (اقتباس از كلب و فراي،1975)به نقل از سيف

نمودار سبک های یادگیری کلب (1984) به شكل زیر است:

شكل2- 2: سبک های یادگیری کلب

2-4-پيشينه پژوهش

2-4-1 تحقيقات انجام شده در داخل كشور

منابع و مآخذ

- فهرست منابع فارسی

- فهرست منابع انگلیسی


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه ومبانی نظری سبک های شناختی_1624430345_50378_8524_1308.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت