![پیشینه ومبانی نظری تحقیق تعریف هویت](https://daneshamooz.file24.ir/temp/thumb_500/1624423322_8524.jpg)
توضیحات:
پیشینه ومبانی نظری تحقیق تعریف هویت52صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تعریف هویت
فروید[1] (به نقل از محسنی، 1385) واژه هویت را تنها یک بار در زمینه روانی – اجتماعی به طور صمنی به کار برد. او از "هویت درونی" صحبت کرد که نه بر پایه نژاد یا مذهب، بلکه بر اساس آمادگی عموميبرای زندگی کردن و آزاد از تعصبات بود.
اریکسون ابتدا اصطلاح "هویت من" را برای توصیف مسائل روانی بعضی از نظامیان بازگشته از جنگ جهانی دوم به کاربرد.او مشاهده کرد که این سربازان نميتوانند از عهده تغییر نقش خود، از سرباز به شهروند برآیند و در انطباق با وظایف و مسئولیت های جدید خود ناتوان هستند. تجربه آنها فقدان یکسان بودن خود و پیوستگی زندگی بود.اغلب در زندگی این سربازان، لحظاتی وجود داشت که در آن، نیازهای اجتماعی و گروهی، نیازهای ارگانیسم زیستی و نیازهای ویژه فردی مربوط به تاریخچه رشدی و خانوادگی فرد، در یک تعارض آشتی ناپذیر با هم مواجه ميشدند.این تعارض، در نهایت منجر به شکست دریافتن معنی و پیوستگی زندگی ميشد. چنین است که هویت به آسانی، از طریق فقدان یا از دست دادن آن، قابل تشخیص است.
هویت بعنوان نتیجه کوشش نوجوان برای کشف جنبه های منحصر به فرد خود که به صورت روان شناختی، او را از دیگران به ویژه والدین جدا ميکند مفهوم سازی شده است (بلاس[2]، 1967 به نقل از فرتاش، 1390).
محسنی (1383) معتقد است که تصویر خود دارای دو جزء یعنی هویت شخصی (فردی) و هویت اجتماعی است.
هویت اجتماعی عبارت از دانش فرد نسبت به تعلق او به گروه های اجتماعی و هیجانات و معانی ارزشی است که از تعلق داشتن به این مقولات برایش حاصل ميشود. به عبارت دیگر، هویت اجتماعی شناختی درباره فرد است که معنای آن گروه و بستگی های گروهی ميباشد.در حالی که هویت فردی به جنبه های خاص و ویژه شخص ارتباط دارد که در برگیرنده مفهوميانتزاعی و کلی از خویشتن است. در واقع مجموعه ای از نقش ها و همانند سازی هاست که مستلزم وجود خودهای متعدد است.دستیابی به سطوح بالای رشد هویت، مستلزم یکپارچه سازی و وحدت بخشی منابع "خود" است. تا "خود" منفرد و کلی و یکپارچه ایجاد شود (بریگر[3]، 1974به نقل از محسنی1383).
برای روشن تر شدن مفهوم هیوت، فهرستی از مفاهیميرا که گروهی از روان شناسان از جمله برون[4] (1978) وکوته و لوین[5] (2008) و واترمن[6] (2009) ارائه کرده اند بیان ميشود.
- هویت ریشه حس بنیادی تداوم و تمایز[7] را فراهم ميسازد.
[1] - Frued. Z
[2] -Blos, L
[3] - Breger, S
[4] - Browrn, G
[5] - Cote, K & Levine, A
[6] - Waterman
[7] - Sameness & Continuily
فهرست برخی از مطالب :
دیدگاههای نظری درباره هویت
1- رویکرد ساختاری به هویت
2- رویکرد فرآیندی به هویت
دیدگاه مارسیا
هویت موفق
هویت دیررس (مهلت خواه ):
هویت زودرس
هویت مغشوش (سردرگم) :
رویکرد فرآیندی به هویت
دیدگاه بورک (نظریه کنترل هویت)
نمودار 2-1.مؤلفه های فرایند کنترل هویت (اقتباس از بورک، 2007)
نمودار 2-2. پیامدهای با خورد هماهنگ و ناهماهنگ درباره هویت فرد (کرپلمن، 2008)
ساختار هويت
سبكهاي پردازش هويت
سبك پردازش هويت اطلاعاتي
سبك پردازش هويت هنجاري
سبك پردازش هويت مغشوش – اجتنابي
يك مدل تصويري از سبكهاي هويت
نمودار 2-3 تطبيق سبكهاي پردازش هويت بر اساس فرايند «تعهد و كاوشگري»
جايگاه خود در نظريه سبك هاي پردازش هويت
سبكهاي پردازش هويت و جهت گيري علّي
سبك پردازش هويت و اهداف تحصيلي و شغلي
سبك هاي پردازش هويت و روابط بين فردي
سبكهاي پردازش هويت و سن
رابطه سبك هاي هويت با عملكرد تحصيلي و پيشرفت تحصيلي
پیشینه مطالعاتی
منابع
پیشینه ومبانی نظری تحقیق تعریف هویت_1624423355_50334_8524_1330.zip0.85 MB |