توضیحات:
پیشینه ومبانی نظری تحقیق تاریخچه کیفیت47صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تاریخچه کیفیت :
بحث كیفیت و قدمت آن برمیگردد به حدود صد و یا شاید هزاران سال پیش یعنی از زمانی كه تجارت به جایی رسده بود كه تجار سعی بر این داشتند كه مازاد محصول خود را به نوعی تغییر دهند كه هم سفارش بیشتری دریافت كنند و هم چیزی به عنوان مازاد باقی نماند. كیفیت تمركزی خاص بر روی سلامت محصول دارد نه نوع آن.
هزاران سال قبل از میلاد در مصر باستان كتابی وجود داشت به نام كتاب مرگ كه میشود آن را به عنوان اولین مدرك سیستم كیفیت بر روی زمین نام نهاد. در این كتاب شرح كاملی از روند آماده سازی اجساد برای حیات پس از مرگ وجود دارد. كشف مقبره های فراعنه نمایانگر این مطلب بود كه این روندها بسیار سخت گیرانه پیگیری میشده و سالم ماندن مومیایی ها ثابت میكند كه اثر بخشی این سیستم تا چه حد در تضمین كیفیت عمل انجام شده موثر بوده است.
در حدود قرن یازدهم حك كردن عیار بر روی محصولات نقره و طلا باب شد تا حداقل درصد وجود هر كدام از فلزات گرانبها در محصول برای مشتری معلوم گردد.
پس از قرون وسطی كیفیت محصولات بستگی شدیدی به مهارت صنعت گران داشت به طوری كه تجار با داشتن صنعت گران ماهر میتوانستند تمام بازار را در مورد محصول خود در دست گیرند.
اما انقلاب صنعتی این امكان را به خود صنعت گران داد تا بتوانند با كمك ابزار و ماشین آلات مختلف به كیفیت مورد نظر خود دسترسی پیدا كنند. در همین زمان بود كه كارخانه هایی با تعداد بسیار زیاد كارگر و ماشین های مدرن راه افتادند و اینجا بود كه برای كنترل این جمعیت زیاد و كنترل ماشین آلات تركیب جدیدی از سیستم مدیریت پدیدار شد. تركیبی شامل كارگران، سركارگران ، سرپرستان و مدیران. تركیبی كه زنجیروار به یكدیگر مرتبط بوده و نقص در یكی از اركان آن نقص در كل سیستم را موجب میشده است و در نهایت سازمان دهنده نهایی و پایه گذار امروزی بحث فراگیر سیستم كنترل كیفیت جنگ جهانی اول و پس از آن جنگ جهانی دوم بود كه كارخانجات را مجبور میكردند طبق درخواست ها و استانداردهای ارتش محصولات خود را تهیه، آماده و ارسال نمایند.
فهرست برخی از مطالب :
2-1-2 مفاهيم و تعاريف كيفيت :
2-1-3 کیفیت :
2-1-4 مدیریت كيفيت چيست؟
مديريت كيفيت :
مدیریت کیفیت از چهار بخش یا رکن اصلی تشکیل شده است که عبارتند از :
2-1-5 سیستم های مدیریت کیفیت :
2-2 اهداف مديريت كيفيت :
2-2-1 اهداف کیفیت از دیدگاه استانداردهای مدیریت کیفیت:
ISO 9001: 2008
ISO 9004: 2000
2-2-2 هدف و دامنه كاربرد در سیستم مدیریت کیفیت:
2-4 الزامات سيستم مديريت کيفيت بر اساس استاندارد 9001:2008 ISO :
2-5 رويكرد سيستمهايمديريتكيفيت :
2-6 اصول مديريتكيفيت :
2-7 مزایای استانداردهای ایزو:
2-7-1 مزایای مستقیم
2-7-2 مزایای غیرمستقیم
2-8 فرآیندها براساس استانداردISO 9001 به 4 دسته اصلی تقسیم میشوند :
2-9 نگرش فرآیندی چه کمکی به سازمان می کند ؟
2-10 انتظاراتی که استانداردهای مدیریت کیفیت از سازمانها دارند :
2-11 مستندسازی :
2-12 ده گام ساده برای ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت ISO :
2-12-1 خود ارزيابي
2-12-2 بهبود مستمر
2-13 دستاوردهای حاصله از اجرای سیستم های مدیریت کیفیت¬¬ :
2-14 آسیب ها و مشکلات استقرار سیستم مدیریت کیفیت:
ب) پس از استقرار
2-14-1 موانع موفقيت مديريت كيفيت :
2-15 ساختار عمومی مدیریت کیفیت:
2-33 پیشینه تحقیق
فهرست منابع و ماخذ :
پیشینه ومبانی نظری تحقیق تاریخچه کیفیت_1624420762_50321_8524_1031.zip0.09 MB |