توضیحات:
پیشینه ومبانی نظری تحقیق اهميت آموزش رياضيات52صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
اهميت آموزش رياضيات
آموزش رياضي يعني هر چيزي كه مربوط به آموزش و يادگيري رياضيات ميشود. سابقه آموزش رياضي به عنوان يك رشته دانشگاهي به كمتر از يك قرن ميرسد زمان شروع اين رشته از هنگامي بود كه آموزش معلمان به دانشگاهها برده شد.
در چنين شرايطي نظام تعليم و تربيت ميتواند مدعي و منادي احياء دانش رياضي به عنوان زيرساخت و مفروضه اصلي در تمامي دروس علوم پايههاي تحصيلي باشد. در دنياي امروز علم رياضي به منزله خون در پيكره عظيم ساير علوم ميباشد. آموزش رياضيات نه تنها يك علم است بلكه الگويي است براي آموزش صحيح ساير علوم. ذهنهاي خلّاق، مبتكر و جسور به منظور پاسخگويي به سؤالات پيرامون خود بيشك منتج از يك نظام يافتگي است كه ماهواً دانش رياضي اين توانايي را خواهد داشت تا آن را احيا كند. فتح كرات آسماني، پرتاب سفينهها، ساخت زير درياييهاي هستهاي و ورود به دنياي فرا پيچيده با برخورداري از دهها، صدها و هزارها تكنولوژي مدرن كه هر كدام پاسخگوي بخشي از معضلات جامعه بشري در اين هزاره شگرف ميباشد. از اين رو ميتوان گفت آموزش صحيح رياضي يعني آموزش صحيح همه علوم. بنابرين آموزش رياضيات از اهميت زيادي برخوردار است اما نکته مهمتر اينکه روش اين آموزش به چه صورتي بايد باشد؟ آيا صرف تدريس سنتي و سخنراني معلم و گوش دادن دانشآموز، کفايت موفقيّت در اين آموزش را محرز مينمايد؟ آيا با داشتن چند مؤلفه کتاب، دانشآموز، معلم و روش تدريس يک بعدي، به هدف غايي اين اصل نايل گرديدهايم؟ آيا با ظهور روز افزون فناوريهاي جديد و ورود آن به چرخه آموزش و يادگيري، آموزش دروس پايه و عليالخصوص رياضي، نيازمند يک بازنگري اساسي نيست؟
اين در حالي است که به كارگيري فناوري در ياددهي- يادگيري ميتواند در زمينههايي مانند آموزش مهارتهاي پايه «آموزش مهارتهاي پيشرفته» و «ارزيابي آموختهها» اثر بگذارد و ميزان كمي وكيفي يادگيري را بهبود بخشد، در ضمن امروزه اشخاصي كه روش استفاده از رايانه را ندانند بيسواد محسوب ميشوند و تبادل داده و ارتباطات وكسب مهارتها به كمك تكنولوژي سريع عصر امروز حاصل ميگردد و از اين تكتولوژي ميتوان در انتقال دانش و داده و كسب مهارت براي دانشآموزان بهره برد. اين امر در درس رياضي به دليل ساختار مشخصتر و دقيقتر نسبت به ساير علوم و دروس به دلايل عديدهاي چون نسبي بودن مفاهيم اين رشتهها، متغير بودن پارامترهاي سنجش آنان، عيني نبودن تجربيات و کاربرد متفاوت علوم ديگر در زندگي روزمره و... بيشتر مورد توجه قرار دارد و به نظر ميرسد که ميتواند جايگاه خويش را در پژوهشهاي علم محور، حفظ نمايد. )دفتر مديريت طرح توسعة فناوري داده و ارتباطات، 1383) هم چنين
1- نسبت به ساير دروس، بيشتر ميتوان در درس رياضي براي طراحي و تدوين تمرينات، از آموزش مبتني بر رايانه بهره گرفت.
2ـ در درس رياضي از فناوري در قالب نرمافزار چند رسانهاي، براي انواع سبكهاي يادگيري در آموزش موضوعات آن بيشتر ميتوان استفاده كرد.
3ـ با استفاده از منابع الکترونيکي(صوت، تصوير، فيلم و ...) يادگيري مهارتهاي ساده را در فراگير تقويت كرد.
4ـ با استفاده از فناوريهاي تصويري و صوتي، موضوعات آموزشي را قابل تجسم و تصور نموده و با به وجود آوردن جاذبههاي زياد، به آنها صورت واقعي بخشيد و اين امر در خصوص رياضي عينيتر است.
5- در قالب شكلهاي متنوع، مهارتهاي جديدي را به وجود آورد كه كاربرد تكنولوژي را آسان سازد، آن نوع فناوري كه بر يادگيري تاثير نمايان بگذارد.
6ـ عنصر تعامل درفناوريهاي ياددهي- يادگيري در درس رياضي نمود بيشتري نسبت به ساير دروس دارد.
7ـ به فراگيران در آموختن اطلاعات پيچيده و طبقهبندي و سازماندهي آنها كمك كرد و به آنها آموخت كه چگونه شباهتها و افتراقها را در ميان اطلاعات ارائه شده تشخيص دهند و دست به استنباط و نتيجهگيري ذهني بزنند. هم چنين در يادگيريهاي ذهني به آنها كمك كرد تا بياموزند، چگونه يافتههاي خود را با استفاده از مهارتهاي پيشرفته در به كارگيري تكنولوژي آموزشي، با ديگران در ميان بگذارند.
8ـ به فراگيران كمك كرد، مهارتهاي بهتري در زمينهي سازماندهي امور و حل مسائل به دست آورند.
دلايل و موضوعاتي که مطرح گرديد، از جمله دلايل انتخاب درس رياضي در اين پژوهش است و نگارنده را بر آن داشت که علاوه بر اينکه خود، معلم رياضي بوده و کمابيش از روشهاي ياد شده در تدريس استفاده نموده است، بلکه دريچهاي بيابد براي آموزش بهتر و فعالتر اين درس
فهرست برخی از مطالب :
اهميت آموزش رياضيات
2-3-1. چرا رياضي ؟
کاربرد ارقام
کاربرد توابع و روابط بین اعداد
کاربرد معادله و دستگاه معادلات خطی
کاربرد تقارنها (محوری و مرکزی ) و دَوَرانها
کاربرد مساحت
کاربرد چهار ضلعیها
کاربرد خطوط موازی و تشابهات
کاربرد آمار و میانگین
مقاطع مخروطی
ترسیمات هندسی
کاربرد ریاضیات در هنر و کامپیوتر
کاربرد حجم
کاربرد رابطهی فیثاغورس
2-4) طبقهبندي آندرسون :
2-4-1-2- فهميدن :
تفسیر کردن
مثال آوردن
آوردن مثال براي حل معادلههاي درجه دو يا اتحادهاي مزدوج
طبقهبندی کردن
خلاصه کردن
استنباط کردن
مقایسه کردن
تبیین کردن
2-7-1-3- به کار بستن :
اجرا کردن
انجام دادن (مورد استفاده قرار دادن)
متمایز کردن
سازمان دادن
نسبت دادن
تولید کردن
طرحریزی
پدید آوردن
2-7-2- بعد دانش:
ابعاد اين بعد شامل:
الف) اطلاعات:
ب) روندهاي ذهني:
ج) روندهاي رواني ـ حركتي:
آزمون تیمز(TIMSS)
سخن پایانی
پيشينه پژوهش
- در ایران
-در خارج از کشور:
خلاصه پيشينههاي پژوهش
فهرست منابع و مأخذ:
پیشینه ومبانی نظری تحقیق اهميت آموزش رياضيات_1624420136_50314_8524_1844.zip0.08 MB |