پیشینه ومبانی نظری تحقیق اثربخشی آموزش علوم تجربی
پیشینه ومبانی نظری تحقیق اثربخشی آموزش علوم تجربی

توضیحات:

پیشینه ومبانی نظری تحقیق اثربخشی آموزش علوم تجربی44صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


آموزش و پرورش به طور مداوم نظرات و تفکّرات را می سازد. تغییرات سریع و آگاهی ویژگی متمایز انسان است. این ویژگی به فرایند آموزش و پرورش، به تدریس و یادگیری در حین ساخت و بازسازی افکار به احساسات، فرایندی شگفت انگیز و در حال تغییر می بخشد. شاگردان با مغزی انباشته از تجارب از جمله طرح های پیچیده ی رفتاری که مورد استفاده آنها در حین بزرگتر شدن است، وارد مدرسه می شوند و تغییر شکل کلمات و همه ی آنچه که برایشان معنا یافته را در خواندن و نوشتن تجربه می کنند. برای اینکه بدانیم در مغز آنها چه نوع یادگیری حاصل شده و چه نوع آمادگی برای یادگیری وجود دارد، لازم است به درون ذهن شاگردان دقیق بشویم. ولی معلمان نمی توانند به درون اذهان بخزند و در آن جست و جو کنند. بنابراین مجبوریم آنچه را که در درون اذهان می گذرد از طریق آنچه که می توانیم بشنویم یا ببینیم استنباط کنیم. بنیان روابط مداوم ما با شاگردان حدس های آموزش یافته و آموخته شده است و با آن تلاش می کنیم تصاویری از افکار شاگردان در مغزشان را دریابیم (جویس و همکاران، 1388، ص 32).

آنچه که در آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد آموزش دانش آموزان است. آموزش به مجموعه فعّالیت هایی گفته می شود که به یادگیری منجر می شود. این فعّالیت ها به وسیله معلم و دانش آموز توأما انجام می شود، ولی در تجزیه وتحلیل نهایی، یادگیری که نتیجه آموزش است به وسیله یادگیرنده صورت می پذیرد؛ در واقع معلم، روش یادگیری را آموزش می دهد نه صرفا موضوع درسی را. موفقیت در امر آموزش به عواملی چون معلم، وسایل آموزشی و یادگیرنده و تعامل آنها با یکدیگر مربوط است (کدیور،1387، صص 9-10).

پس هدف از آموزش ایجاد یادگیری در فراگیران است. بنابراین یادگیری و جریان آن، یکی از ارکان اصلی برنامه تربیتی به شمار می آید. یادگیری اساس رفتار افراد را تشکیل می دهد. فرد از طریق یادگیری با محیط خود آشنا می شود، گاه در مقابل محیط ایستادگی می کند، گاه از محیط برای تأمین نیازهای خود بهره می گیرد، گاه محیط را تحت تسلط و فرمان خود در می آورد و زمانی با آن سازگار می شود. بنابراین توجه به اصول یادگیری در فعّالیت های تربیتی شرط اساسی موفقیت هر مربی است. یادگیری با عمل تدریس اتفاق می افتد. عمل تدریس سلسله فعّالیت های مرتب، منظم، هدف دار و از پیش طراحی شده است. فعّالیتی که هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری است. فعّالیتی که به صورت تعامل و رفتار متقابل بین معلم و فراگیر جریان دارد یعنی ویژگی ها و رفتار معلم در فعّالیت ها و اعمال شاگردان تأثیر می گذارد وبالعکس از ویژگی ها و رفتارهای آنان متأثر می شود. به عبارت دیگر، تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد (بدری گرگری، 1390).

فهرست برخی از مطالب :


اثربخشی آموزش علوم تجربی

پیشینه نظری

2-3 چهار ویژگی خاص تدریس عبارت است از:

1- برنامه ریزی یا طرح ریزی:

2- راهبرد نظارت:

3- راهبرد تنظیم:

2-4 انواع پیش سازمان دهنده ها

1- پیش سازمان دهنده توضیحی:

2- پیش سازمان دهندگان مقایسه ای:

2-5 ویژگی های پیش سازمان دهنده ها:

1-در مقام مقایسه، انتزاعی تر از مطالب بعدی هستند.

2-با مطالب قبلی یادگرفته شده ارتباط دارند (کدیور، 1387، ص159).

آزوبل چهار فعّالیت را معین می سازد:

1- اعتلای تشکّل مجدّد:

2- اعتلای دریافت فعّال یادگیری:

3- فراخوانی گرایش انتقادی به موضوع درسی:

4- واضح سازی

2-6 راهبردهای شناختی

1- تکرار یا مرور:

2- بسط یا گسترش معنایی:

ا-راهبردهای گسترش ویژه مطالب ساده و پایه:

الف) استفاده از واسطه ها :

ب) تصویر سازی ذهنی

ج) روش مکان ها

د) کلمه کلید

2-راهبرد های گسترش ویژه مطالب پیچیده

الف) یادداشت برداری

ب) خلاصه کردن

ج) علامت گذاری و حاشیه نویسی:

د) قیاس گری

3- راهبرد سازمان دهی:

2-7 نرم افزار Smart Ideas :

2-8 پیشینه تجربی:

2-9پژوهش های انجام شده در ایران

2-10 پژوهش های انجام شده در خارج از کشور

فهرست منابع فارسی:

فهرست منابع انگلیسی:

اثربخشی آموزش علوم تجربی

پیشینه نظری

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه ومبانی نظری تحقیق اثربخشی آموزش علوم تجربی_1624359795_50294_8524_1392.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت