پیشینه ومبانی نظری بهداشت و سلامت رواني (2)
پیشینه ومبانی نظری بهداشت و سلامت رواني (2)

توضیحات:

پیشینه ومبانی نظری بهداشت و سلامت رواني (2)27صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


بهداشت و سلامت رواني

بهداشت روان را می‌توان یکی از قدیمی ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری های روانی از زمان‌های قدیم وجود داشته، بطوریکه بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان کرد. تقریبا از سال 1930 یعنی بعد از تشکیل اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان بود که این رشته بصورت جزئی از علوم پزشکی درآمد و سازمان های روانپزشکی و مراکز پیشگیری در کشورهای مترقی یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند.

در سال 1930 اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان با شرکت نمایندگان پنجاه کشور در واشنگتن تشکیل شد و مشکلات روانی کشورها و مسائلی از قبیل تاسیس بیمارستان ها، مراکز درمان سرپائی, مراکز کودکان عقب مانده ذهنی و نظایر آن مورد مطالعه قرار گرفت. ولی در 18 سال بعد یعنی در سال 1948 در سومین کنگره بین المللی بهداشت روان که در لندن تشکیل شد اساس فدراسیون جهانی بهداشت روان بنیان گذاری شد و در همان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسکو و سازمان بهداشت جهانی درآمد بطوریکه سازمان جهانی بهداشت در ژنو نقش رهبری رسمی فدراسیون جهانی بهداشت روان را به عهده گرفت. از آن تاریخ به بعد هر سال یک جلسه بین المللی و هر چهار سال یکبار کنگره جهانی تشکیل شده و می شود. در نتیجه تلاش و کوشش های پیگیر روز 18 فروردین مطابق با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت اعلام گردیده در سراسر جهان مسائل بهداشتی کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از مسئولین بهداشتی کشورهای مختلف خواسته شده تا برنامه های بهداشت روانی را جزء برنامه های بهداشت عمومی قرار دهند.

در کشور ایران نیز علیرغم آنکه از زمان محمدبن زکریای رازی و بعد, ابوعلی سینا به بیماران روانی (دیوانگان آن زمان) توجه داشته و برای آنها از دستورات مختلف داروئی و روش های گوناگونی همچون تلقین استفاده می‌کردند، ولی بطور رسمی در سال 1336 برنامه های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره کلّ بهداشت وزارت بهداری وقت، تشکیل گردید. اگرچه از سال 1319 تدریس بیماری های روانپزشکی دانشگاه تهران آغاز شده بود با قبول استراتژی P.H.C توسط جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شبکه های بهداشتی درمانی, در کشور, موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اوّلیه بهداشتی پذیرفته شد و در حال حاضر نیز از موضوعات بسیار ضروری در کشور, مورد توجه قرار دارد.

فهرست برخی از مطالب :


بهداشت و سلامت رواني. 1

2-3- كليد سلامت روان. 3

2-4- علایم سلامت روان. 4

2- 5- تعریف «سلامت روان. 4

2 -6- ملاك های سلامت روان. 5

2-7- سلامت روان از دیدگاههای مختلف.. 9

2-7-1- از نظر آمار دانان. 9

2-7-2- از نظر پزشکان. 9

2-7-3- روانپزشکان. 9

2-7-4- نظرروانکاوان. 10

2-8- سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف.. 10

2-8 -1- مکتب زیست گرایی. 10

۲-8-2- مکتب رفتار گرایی. 11

2-8-3- مکتب روانکاوی. 11

2-8-4- مکتب انسانگرایی. 12

2-8-5-مکتب بوم شناسی. 12

2-9- اصول بهداشت رواني. 13

2-10- هدف ایجاد سلامت روان. 15

2-11- مکانیزم روانی و نقش آن در سلامت روان. 17

2-11-1- مکانیسم سرکوبی. 18

2-11-2- مکانیسم برون فکنی. 19

2-11-3- مکانیسم جا به جایی. 19

2-11- 4- مکانیسم بازگشت. 19

2-11-5- مکانیسم واکنش سازی. 19

2-11-6- مکانیسم تصعید 20

2-11-7- مکانیسم عذر تراشی (دلیل تراشی) 20

2-11-8- مکانیسم همانند سازی. 20

2-‌ 11-9- مکانیسم جبران. 21

2-11-10 مکانیسم ا نکار. 21

2-12 - عوامل موثر بربهداشت روانی. 21

2-13- سلامت روان در پرتو پای بندی به آموزه های دینی. 22

2-14- دین باوری و سلامت روان. 22

2-15- ابعاد امنیت روانی و سلامت روان، در پرتو یاد خدا 23

2-16- توکل و سلامت روان. 24

2-17- اشتغال زنان. 25

2-18- پژوهشهاي پيشين (داخلي – خارجي ) 26

درپژوهشي به بررسی دینداری و سلام روان دختران دانش آموز دبیرستان (دوره دوم) شهر بیرجند پرداختجامعه مورد مطالعه دختران دانش آموز دبیرستان (دوره دوم) در سال تحصیلی 93-92 شهر بیرجند است. كه حدوداً 6437 نفر بودند كه 400 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در تجزيه و تحليل داده ها از روشهای توصيفی و تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج یافته ها نشان داد كه بين دينداری و سلامت روان دختران دانش آموز رابطه معناداری وجود دارد، باين معنی كه هر چه ميزان دينداری دختران دانش آموز بيشتر باشد از سلامت روان بيشتری برخوردارند و همچنين نتايج تحليل رگرسيون نيز بیانگر آنست که می توان از روی دينداری افراد سلامت روان آنان را پيش بينی كرد 30

رستمي خداورديلو - بيژن قياسي - مژده پرهيزميمندي ( 92-91 ). 32

سهيلا رشادت جو - علي محمد اميرتاش) 89-1388). 34

ابراهیم عبدالهیان و همکاران (1380) 39

درپژوهشي که به بررسی میزان شیوع افسردگی در کودکان دبستانی در شهر مشهد صورت گرفت معلوم شد که میزان افسردگی در دختران دبستانی حدود ١/١٣ درصد و پسران ٦/٧ درصد می‌باشد و مشکلاتی مثل طلاق والدین، تغییر محل سکونت، تغییر مدرسه، سطح اجتماعی‌ـ‌اقتصادی خانواده و سابقه بیماریهای عصبی در خانواده در بروز آن موثر می‌باشد، به‌طوریکه اختلال افسردگی کودکان به علت تأثیر چشمگیر بر موفقیت تحصیلی و کارکرد اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و درمان فوری جهت پیشگیری از بروز مراحل بعدی را می‌طلبد. 39

2-18-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 40

منابع. 50

الف) منابع فارسی. 50

ب) منابع لاتين. 55


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه ومبانی نظری بهداشت و سلامت رواني (2)_1624357854_50276_8524_1714.zip0.12 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت