توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری نوجوانی و بزهکاری66صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
- تاريخچه نظري ( تعاريف ومعاني ، سابقه تاريخي ، انواع نظريات ، عوامل موثر ، نتايج و پيامدها راههاي كنترل و درمان و ….)
- پيشينه عملي تحقيق ( خلاصه گزارش تحقيق هاي انجام شده در اين زمينه در ايران و در خارج از ايران و نقد و بررسي نتايج اين تحقيق ها )
تاريخچه مختصري از روان شناسي نوجواني :
منظور از روان شناسي نوجواني مطالعه علمي متحولات رواني انسان بين سالهاي 12 تا 20 سالگي است . افلاطون شايد اولين فردي باشد كه به ارزش نوجوانان آن طور كه بايد وشايد پي برده است و به اين مسائل تربيتي و مشكلات آنان توجه نموده است .
او در اغلب كتاب هايي كه به مكالمات سقراط با نوجوانان اختصاص داده است دوران بلوغ به يك نوع “ شراب زدگي روان “ تشبيه كرده است كه در آن احساسات و عواطف به رفتار و انديشه چيره مي گردند .
ارسطو بر عكس افلاطون تغييرات جسمي و جنسي دوران بلوغ را مورد توجه قرار مي دهد . (بهرامی، 1371،ص2)
بعد از ارسطو از ژان ژاك روسو مي توان نام برد . كتاب اميل او اولين رساله اي است به طور جدي به بررسي رفتار دوران نوجواني پرداخته است و راههاي تربيتي متناسب به رشد را نشان داده است . روسو براي دوران بلوغ اهميت بسياري قائل است و آن را بر خلاف گذشتگان كه جزئي از روان شناسي كودك مي دانستند “ تولد ثانوي” مي نامد.
در سالهاي بين 1800 و 1850 كه موضوع تحولات جسمي و جنسي دوران بلوغ مورد توجه خاص پزشكان قرار گرفت روش مطالعه به طور محسوسي تغيير يافت . در اين زمان روش باليني جانشين روش درونگري و عيني گرديد .(بهرامی، 1371،ص13)
در سال 1891 برنهايم نتايج تحقيقات خود را در مقاله يي تحت عنوان “ مطالعه در باره نوجوانان ” اهميت و دقت سرآغاز روان شناسي بلوغ دانست .
در سال 1940 استانلي هال كتاب خود را در مورد نوجواناني كه نتيجه 22 سال تحقيق و مطالعه او بر روي هزاران نوجوان آمريكايي بود منتشر ساخت . بعد از استانلي هال روانشناسان ديگري از قبيل لانكاستر ، استرن ، اسپرانژه ، ماندوس ، تحقيقات او را در كشورهاي ديگر دنبال كردند . با اين وصف بايد اعتراف كرد كه هنوز مسائل و مخاطب ناشناخته بي شماري در اين علم باقي است .
موريس دبس ، در كتاب “ چگونه نوجوانان را مطالعه كنيم ” مي نويسد:
در هيچ يك از علوم انساني ، انسان به اندازه روان شناسي نوجواني كاغذ سياه نكرده است و با اين وصف در هيچ يك از آنها معلومات انسان تا اين حد ناقص نيست .
بايد افزود كه علت اين امر البته غلط بودن روش مطالعه نيست بلكه متنوع بودن موضوع مطالعه يعني روحيه نوجوانان است كه طبقه بندي آنها را مشكل و شايد محال مي سازد .( بهرامي ،1371 ، ص 13 )
ارسطو ، تغييرات مربوط به بلوغ جنسي ، تاريخ تقريبي آن را در دختران و پسران يوناني ، حدود چهارده سالگي تعيين كرده است . او اين تغييرات جسماني پسران را معلول فعاليت غده هاي جنسي مي دانست و در خصوص تغييرات رواني همزمان باتغييرات جسماني ، ارسطو معتقد بود مي بايست از دختران به علت فعاليت شديد جنسي ، حفاظت و حراست بيشتري شود .
ارسطو معتقد بود صفات و خصوصياتي كه نوجوانان را از بزرگسالان متمايز مي سازد اگر چه همزمان با بلوغ هستند ولي ارتباط مستقيمي به آن ندارد و ناشي از كمبود تجربه در نوجوانان اند تا ساختمان بدين و فيزيولوژيك آنها . تقريبا تا قرن نوزدهم تعريفي بهتر از تعريف ارسطو در مورد نوجواني ديده نمي شود.
براي اولين بار استانلي هال نوجواني را به حيطه روان شناسي جديد وارد كرد و نظريه وي يك نظريه تكويني است . بررسي هاي انگيزه اي رشد براي شاگردان او به خصوص شاگردان وي از روش هاي جالبي براي پژوهش استفاده مي كردند مانند : پرسشنامه و استفاده از شرح تجربيات شخص.
مكتب فكري ديگر ديدگاهي است كه بلوغ را امري اجتماعي مي داند و تمام نمودها و ويژگي اي نوجواني را مولود شرايط اجتماعي دانسته ، از همين رو بلوغ را واقعيتي اجتماعي بشمار مي آورد .(احدي ، محسني ، 1369 ، ص 12)
به طور خلاصه از مطالب بالا چنين نتيجه گرفته مي شود كه در ابتدا تغييرات فيزيولوژيك و جسماني مورد توجه بوده است و بلوغ را پديده اي منحصراً فيزيولوژيكي و جسماني دانستند ، اما به تدريج مسائل رواني و اجتماعي نيز مد نظر قرار گرفته اند .
تعاريف نوجواني :
نوجواني واژه وسيعي است كه دوران مهمي از زندگي انسان را شامل مي شود و به دو مرحله پيش از بلوغ و بعد از بلوغ جنسي تقسيم مي شود . در بين روان شناسان چنين معمول است كه سنين پيش از بلوغ جنسي را مرحله نگراني هاي بلوغ و سال هاي بعد از بلوغ جنسي را مرحله وجد و شور شباب بنامند .(بهرامی، 1371،ص 6)
مدت زمان نگراني هاي بلوغ از 12-13 تا 14-16 سالگي (به ترتيب در دختران و پسران ) است و مدت زمان مرحله وجد و شور و شباب از 14-16 سالگي تا 18-20 سالگي مي باشد .( بهرامي ، 1371 ، ص 6)
به نظر استانلي هال ، مرحله نوجواني دوره اي است كه در آن فرد ، داراي جنبه هاي افراطي و اغراق آميز در سلوك و رفتار خود مي باشد و از مشخصات آن طوفان و فشارهاي هيجاني است . ( احمدي ، 1370 ، مقدمه )
پسران و دختراني كه بين كودكي و بزرگسالي قرار گرفته اند دوره نوجواني را مي گذرانند . در زندگي هر فرد زماني فرا مي رسد كه بدنش از حالت كودكي به بزرگسالي تغيير شكل مي يابد . اختلاف آشكار اين دگرگوني ها با دوران كودكي از لحاظ وضع ظاهر ، رفتار و حالت هاي رواني كاملاً محسوس است . با توجه به تفاوت هاي فردي ممكن نيست براي آغاز و پايان نوجواني زماني مشخص را بيان كرد . نوجواني با رشد بدني و رشد اجتماعي ارتباط دارد ، زيرا الگوهاي رفتاري براي افراد آدمي در خانواده ها و جامعه هاي مختلف تفاوت دارند .
گروهي از روان شناسان معتقدند كه نوجواني از هنگام ظهور بلوغ جنسي آغاز مي شود و با خاتمه نگراني ها و ناراحتي هاي آن به پايان مي رسد . گروهي ديگر ، نوجواني را برزخي ميان نياز و وابستگي به بزرگسالان و بي نيازي و وابستگي به خويشتن تعريف كرده اند . بعضي از روان شناسان ، نوجواني را از ديدگاه عقلي و هوشي بررسي كرده اند و آن را دروه پيدايش ادراك مفاهيم و افكار انتزاعي دانسته اند . در ايران و بيشتر كشورهاي اروپائي و آمريكائي معمولاً نوجواني از 12-13 سالگي آغاز مي گردد و در 18-19 سالگي پايان مي پذيرد .(پارسا،1368 ، ص 214)
نوجواني كه حدود فاصله سني 12 تا 17 و 18 سالگي است دوره حساسي است و انسان به شكنندگي هاي متعددي روبروست و دوره اي است كه در آن روابط پدر و مادر با نوجوان آسيب مي بيند . تعداد قابل توجهي از افراد هر جامعه در آن دوره پرورشي به سر مي برند كه ما آن را دوره نوجواني مي ناميم . البته نسبت مشخص اين افراد در جامعه هاي مختلف با فرهنگ هاي مختلف فرق مي كند . نوجواني دوره اي است در زندگي هر فرد كه بين خاتمه دوران كودكي و شروع دوران نوجواني قرار گرفته است . اين دوران ممكن است هم طولاني باشد و هم كوتاه طول اين دوره بستگي به مناسبات اجتماعي ـ اقتصادي و عوامل فرهنگي در هر جامعه بستگي دارد (كلن مايرز ، استيوارت جونز ، 1984 ، ص 5)
فهرست برخی از مطالب :
فصل دوم : ادبیات (پیشینه تحقیق)
تاریخچه ای از روان شناسی نوجوانی.................................................................. 10
تعاریف نوجوانی.................................................................................................... 12
دنیای تازه افکار نوجوانی .................................................................................... 15
بزهکاری ............................................................................................................... 22
تعریف بزهکاری ................................................................................................... 25
طبقه بندی بزه ...................................................................................................... 26
دیدگاه کلاسیک ..................................................................................................... 27
نظریه یادگیری اجتماعی ....................................................................................... 28
نظریه ناکامی یا فرصتهای نابرابر......................................................................... 28
تفاوت بزهکاری و مجرم ...................................................................................... 30
عوامل خانوادگی ................................................................................................... 32
عوامل موجود در مدرسه .................................................................................... 39
عدالت برای نوجوانان ........................................................................................... 43
نظریه آنزیک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری ............................................ 45
جمع بندی و نتیجه گیری ...................................................................................... 47
پیشینه تحقیق ........................................................................................................ 49
پژوهشهای معاصر................................................................................................ 51
راه های پیشگیری.................................................................................................. 53
نظریه فلاسفه یونان............................................................................................... 56
عزت نفس ............................................................................................................. 62
ابعاد عزت نفس .................................................................................................... 64
مفهوم خود ........................................................................................................... 65
ابعاد خویشتن........................................................................................................ 66
عوامل موثر بر سطح خودپنداری
پیشینه و مبانی نظری نوجوانی و بزهکاری_1624341157_50201_8524_1924.zip0.06 MB |