توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف13صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
اولين وسيله آموزش:
راهها و وسايل پرورش كودك فراوان است يكي از آنها كه كمتر مورد توجه قرار ميگيرد ولي قبل از هر وسيله بيش از هر چيز ديگر ميتواند به آموزش كودك كمك نمايد (نقاشي) است. رنگ و تصوير بيش از هر چيز ديگر ذهن را متوجه خود ميكند و در عين حال وسيلهاي است كه بچه قبل از هر چيز ميتواند به خلق آن بپردازد. براي درك رنگ و تصوير كافي است چشم، ببيند و براي خلق آن كافي است كه بچه دست در رنگ كند و آن را بر ديوار يا روي هر چه كه دم دستش باشد حتي بر سر و صورت و لباس خود بمالد.
اگر نقاشي عميقترين وسيله آموزش كودك نباشد ميتوان گفت يكي از مهمترين و اولين وسيله آموزش و پرورش اوست و با اين وجود در نظام آموزشي كشور ما به خصوص در دورة ابتدايي كمتر از هر چيز ديگر به آن توجه ميشود و اگر بخواهيم استدلال كنيم كه نقاشي در تمام مرحلههاي زندگي حتي در سنهاي بالا ميتواند وسيله مؤثري براي اعتلاي انسان باشد و به جرأت ميتوان گفت كه براي تربيت رواني و تكامل فكري بچه وسيله مؤثري است منتها بايد مانند هر علم يا فن ديگر راه استفاده از آن را بدانيم (داداشزاده، 1373، ص 17).
نقاشي چيست؟
نقاشي فعاليتي است كه از تحول شناختي، عاطفي، اجتماعي تأثير ميپذيرد و عبارت است از منعكس كردن زمينه ذهني فرد بر روي يك زمينه خارج از ذهن به كمك وسايلي مانند مواد، قلم، آب دهان، انگشت و ….
در پرتو نقاشي كودكان آثاري پديد ميآورند كه با بررسي آنها پدر و مادر، مربيان، معلمان و پزشكان ميتوانند به سرعت به انديشهاي درباره تحول روانشناختي و ماهيت مشكلات احتمالي آنان دست يابند (دادستان، منصور، 1371، ص 1).
بررسي ديدگاههاي مختلف راجع به نقاشي:
1- ديدگاه تكاملي: (نقاشي به مثابه بازي)
يكي از نظريههاي مربوط به بازي اين است كه انسانها ذاتاً فعالند و بازي يكي از شيوههاي تخليه انرژي هيجاني ما افراد است. اين نظريه تبيين قابل قبولي براي نقاشي عرضه نميكند. زيرا نقاشي عموماً مستلزم صرف كمترين انرژي است يكي ديگر از نظريههاي زيستشناختي اوليه بازي، نظريه (بازپيدايي) است كه ميگويد بازي و نقاشي تمرين آن فعاليتهاي غريزي است كه براي اجداد ما هم بوده است، مثلاً پسر خردساليكه تصاويري از سربازان جنگ رسم ميكند تكانههاي پرخاشگري ابتدايي را تخليه ميكند (وسيكلر، ترجمه مخبر، 1370، ص 83-82).
فهرست برخی از مطالب :
پیشینه و مبانی نظری نقاشی کودکان وبررسی آن از دید گاههای مختلف_1624257270_50165_8524_1040.zip0.02 MB |