توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری نظریه های محتوایی و نظریه های فرایندی28صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
انگیزش یک فرایند زنجیرهای است که با احساس نیاز یا احساس کمبود و محرومیت شروع می شود، سپس خواست را به دنبال می آورد و موجب تنش و کنش بسوی هدفی می شود که محصول آن، رفتار نيل به هدف است. توالی این فرایند ممکن است منجر به ارضای نیاز شود. بنابراین انگیزه ها موجب تشویق و تحریک فرد به انجام یک کار یا رفتار می شود در حالی که انگیزش یک خواست کلی را منعکس می نماید. با توجه به اهمیت انگیزش در جهت دهی رفتار و عملکرد افراد، در مباحث رفتار سازمانی به طور ویژه ای به آن پرداخته شده است و تبیین های مختلفی درباره آن ذکر شده است و تئوریهای مختلفی در آن حوزه ارائه گردیده است که هر کدام عامل یا مجموعه عواملی را در انگیزش مؤثر دانسته اند. با توجه به گستردگی مطالب و دیدگاه ها در این زمینه، در این قسمت ابتدا به تعاریف مربوط به انگیزش پرداخته و سپس تئوری های محتوایی و فرایندی مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه فصل به بیان پیشینه پژوهشی و سپس جمعبندی پرداخته شده است.
2-1- مبانی نظری
معادل انگلیسی انگیزش[1] از ریشه واژه لاتین movere به معنای حرکت کردن مشتق شده است. چیزی (مانند یک نیاز یا میل ) که باعث می شود شخص کاری را انجام دهد (مریام و وبستر،[2] 2006). با توجه به پیچیدگی انگیزش و نیز متغیرهای تاثیر گذار در آن مانند ادراکات، امیال، سائقها و کنشهای متقابل محیط، تعریف واحدی از انگیزش وجود ندارد و از انگیزش تعاریف متعددی ارائه شده است که در ادامه به تعاریفی چند از آن اشاره شده است.
انگیزش میل به کسب موفقیت (بدیان،[3] 1993) و یک محرک درونی برای رسیدن به نیازهای برآورده نشده است (هیجینز،[4] 1994). انگیزش یک فرایند روانشناسی است که به رفتار هدف و جهت می دهد (کریتنر،[5] 1995). همچنین به عنوان تمایلی برای رفتار کردن به شیوه ای سودمند برای دستیابی به نیاز های خاص وبرآورده نشده تعریف شده است (بافورد، بدیان و لیندنر،[6] 1995). انگیزش، خواسته درونی مبتنی بر ارزش ها ، شامل جنبه های روانی –زیستی و برخاسته از محرک است که رفتار انسان در رابطه با خود، دیگران و محیط را فعال و هدایت و از رضایت درونی حمایت می کند و منجر به برآورده شدن آگاهانه تلاش های اساسی انسان، نیازهای دیداری و اهداف دلخواه می شود. انگیزش نیرویی است که انسان را برای ارضای نیازها، برآورده شدن خواسته ها و ایجاد گرایش هایی که تعیین کننده رفتار نو هستند سوق می دهند و در نتیجه یک حالت تعادل را در فرد به وجود می آورد (مودی و پزوت،[7] 2006).
1-Motivation
2- Merriam-Webster's
3- Bedeian
4- Higgins
5- Kreitner
6- Buford, Bedeian & Lindner
فهرست برخی از مطالب :
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
مقدمه ..................................................................................................................................................... 24
2-1- مبانی نظری پژوهش ............................................................................................................... 25
2-1-1-نظریه های محتوایی...................................................................................................... 27
2-2-1- نظریه های فرایندی ...................................................................................................... 33
2-3-1- جمع بندی......................................................................................................................39
2-2- پیشینهی پژوهشی .................................................................................................................... 40
2-2-1- تحقیقات خارج از کشور ............................................................................................... 40
2-2-2- تحقیقات داخل کشور..................................................................................................... 42
2-2-3- جمعبندی پژوهشهای پیشین ................................................................................. 44
پیشینه و مبانی نظری نظریه های محتوایی و نظریه های فرایندی_1624256675_50161_8524_1483.zip0.09 MB |