توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مفهوم شهروند و شهروندی و تعلیم و تربیت شهروندی62صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مبانی نظری و پژوهشی
2-1-1- مقدمه
فرآیند تعلیم و تربیت بواسطه فراهم نمودن موجبات رشد فردی و رفاه جمعی، در زندگی انسان از نقش مهمی برخوردار است. به طور کلی پرورش استعدادهای فردی، تحکیم پایه های زندگی جمعی، گسترش آرمان های دمکراتیک و ایجاد تفاهم میان افراد انسانی در سایه تعلیم و تربیت صورت می گیرد (شریعتمداری، 1385). گرچه شکل گیری و رشد شخصیت افراد یک جامعه الزاما وابسته به تعلیم و تربیت رسمی نیست لیکن باید گفت که بخش اعظمی از رشد فردی و اجتماعی افرادتوسط نهاد رسمی آموزش و پرورش صورت می گیرد. در این میان تربیت شهروندان خوب یکی از مهمترین دلمشغولی های اکثر نظام های آموزشی جهان است. جامعه ملی و جهانی کنونی نیازمند حضور انسان های آگاه، مسئول، مشارکت جو، حساس به مسائل جامعه و علاقمند به تعامل و گفتگو است. لذا باید تعلیم و تربیت رسمی جامعه نیز مطابق با چنین نیازمندیهایی، اهداف، روش ها و محتوای خود را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد. شیوه ای از تعلیم و تربیت که از آن تحت عنوان تربیت شهروندی یاد می شود. مطابق با پژوهش های انجام شده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که مسئولان تعلیم و تربیت در این کشورها با عزمی راسخ و با تدوین برنامه های آموزشی متنوع، تربیت شهروند مناسب را در صدر اقدامات و فعالیت های خود قرار داده اند. برای مثال: در گزارش های مطالعه تربیت شهروندی «انجمن بین المللی ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی» اینگونه آمده است که تمامی جوامع معاصر دارای این نگرانی و دلمشغولی هستند که چگونه نوجوانان و جوانان خود را برای زندگی شهری و شهروندی آماده کنند و را و رسم مشارکت در مسائل اجتماعی را به آنان بیاموزند (توبیاس[1]، 1997؛ به نقل از وزیری و جهانی، 1385).
[1]- Tobias
فهرست برخی از مطالب :
2-2- مفهوم شهروند و شهروندی. 14
2-3- آموزش شهروندی به عنوان واقعیت اجتماعی. 18
2-4- آموزش شهروندی به عنوان واقعیتی سیاسی. 21
2-5- آموزش شهروندی به عنوان واقعیتی فرهنگی. 23
2-6- آموزش شهروندی به عنوان واقعیتی تربیتی. 24
2-8- تعلیم و تربیت شهروندی. 32
2-9- دلالت های پرداختن به تربیت شهروندی. 36
2-10- عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی تربیت شهروندی. 38
2-11- سطوح و ابعاد شهروندی. 40
2-12- نهاد آموزش و پرورش و تربیت شهروندی. 46
2-14- رویکردهای سازماندهی محتوای برنامه درسی تربیت شهروندی. 52
2-15- روشهای یاددهی ـ یادگیری متناسب با تربیت شهروندی. 54
2-16- سیر تحول در برنامه درسی دوره راهنمایی تحصیلی ایران. 56
2-17- اهداف دوره راهنمایی تحصیلی. 58
2-18- پژوهشهای داخلی و خارجی. 59
پیشینه و مبانی نظری مفهوم شهروند و شهروندی و تعلیم و تربیت شهروندی_1624252207_50116_8524_1762.zip0.14 MB |