توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مفهوم دانش و انواع آن68صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مدیریت دانش
مفهوم دانش و انواع آن
مفهوم مدیریت دانش براي مدتهاي مدیدي به صورت علمی اما غیررسمی مورد استفاده واقع شده است. فقدان یک توافق عمومی در ارائه تعریف مشخص از این مفهوم، به ایجاد آشفتگی و اغتشاش منجر شده است. بنابراین، به منظور درك بهتر مفهوم مدیریت دانش باید ابتدا به بررسی مفاهیم داده، اطلاعات، دانش و ارتباط میان آنها بپردازیم .
عبارتهای اطلاعات و داده، اغلب بهجاي عبارت دانش به کار برده میشوند.
اما در واقع آنها مفاهیم متفاوتی دارند و درك تفاوت آنها براي انجام یک کار دانش محور بسیار حیاتی و مهم است.
داده[1]
داده یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر چیزهاست. دادهها منعکس کننده تعاملات و مبادلات کامل و واحد و منسجمی هستند که تحت عنوان جزء ناچیز از آنها یاد میشود. این اجزاء در پایگاههاي داده، ذخیره و مدیریت میشود (نوروزیان، 1384). در حقیقت دادهها حقایق و واقعیتهاي خام هستند، که به خودي خود معنایی ندارند (مختاري و یمین فیروزه، 1383). پیتر دراکر عنوان میکند که اطلاعات یعنی دادههاي مرتبط و هدفدار به بیانی دیگر از نظر او دادهها به تنهایی مربوط و هدفدار نیستند (داونپورت و پروساك، 1379). دادهها داراي اهمیت هستند به خاطر این که شرط لازم و ضروري براي خلق اطلاعات محسوب می شوند (Awad & Ghaziri,2004) .
2-2-1-2- اطلاعات[2]
اطلاعات از قرار گرفتن دادهها در یک زمینه یا محیط خاص ایجاد می شود. با افزودن ارزش به دادهها، در واقع آنها را به اطلاعات تبدیل می کنیم .ویژگی اطلاعات آن است که میتوان آن را بهصورت مستندات مکتوب یا فایلهاي موجود در پایگاه دادهها نگهداري کرد: مثلاً نوشتن هزینه هر دانشآموز در یک دبیرستان و در یک سال تحصیلی خاص به عنوان اطلاعات محسوب می شود (جعفري مقدم،1372، 8). اضافه کردن زمینه و تفسیر به دادهها و ارتباط آنها با یکدیگر، موجب شکل گیري اطلاعات می شود. اطلاعات دادههاي ترکیبی و مرتبط همراه با زمینه و تفسیر آن است. ارتباط دادهها ممکن است بیان کننده اطلاعات باشد. ممکن است صرفاً ارتباط دادهها به اطلاعات منجر نگردد مگر این که موجب درك مفهوم آنها باشد. اطلاعات در حقیقت دادههاي خلاصه شده را در بر می گیرد که گروه بندي، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شده اند تا بتوانند زمینه را روشن سازند، می توان با بررسی اطلاعات به اتخاذ تصمیمات پرداخت (نوروزیان، 1384).
[1] Data
[2] Information
فهرست برخی از مطالب :
2-2-4- سبک های ایجاد و تبدیل دانش.... 11
2-2-4-1- جامعه پذیري از دانش ضمنی به دانش ضمنی.. 12
2-2-4-2- بیرونی سازي از دانش ضمنی به دانش صریح.. 13
2-2-4-3- انتشارسازي يا ترکیب از دانش صریح به دانش صریح.. 13
2-2-4-4- درونی سازي از دانش صریح به دانش ضمنی.. 14
2-2-5-5- مکان یابی و کسب دانش صریح بیرونی جدید برای گروه. 18
2-2-5-6- مکان یابی و کسب دانش ضمنی بیرونی برای گروه. 18
2-2-5-7- ایجاد دانش جدید برای گروه. 18
2-2-6-1- ایجاد سازمان دانش مدار. 20
2-2-7- مفهوم مدیریت دانش، فرآیندها و مزایای آن.. 25
2-2-7-1- تعاریفی از مدیریت دانش.... 25
2-2-7-2- رشد و توسعه مدیریت دانش.... 26
2-2-7-2-2- توسعه تکنولوژی.. 27
2-2-7-3- فرآیندهای مدیریت دانش.... 28
2-2-7-3-1- شناسایی نیاز به دانش.... 28
2-2-7-3-2- شناسایی دانش.... 29
2-2-7-3-5- ذخیره سازی و سازماندهی دانش.... 33
2-2-7-3-6- تسهیم و انتقال دانش.... 35
2-2-7-4- مزایاي مدیریت دانش.... 39
2-2-7-5- مدلهاي مديريت دانش.... 40
2-2-7-5-1- مدل كلي ساختار نظامهاي مديريت دانش.... 40
2-2-7-5-2- مدل مديريت دانش بنيادي در سازمان.. 42
2-2-7-5-3- مدل راهبردي مديريت دانش.... 43
2-2-7-5-4- مدل چهار حلقه اي مديريت دانش.... 45
2-2-7-5-5- مدل چرخه حيات دانش.... 46
2-2-7-6- اهميت و ضرورت مديريت دانش در سازمانهاي دولتي.. 47
2-3-1-1- رهبری تحول آفرین.. 49
2-3-2-1- رهبری تحول آفرین.. 54
پیشینه و مبانی نظری مفهوم دانش و انواع آن_1624250978_50106_8524_1419.zip0.30 MB |