توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مفهوم آموزش ، آموزش ضمن خدمت و ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت80صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
آموزش چیست؟ آیا توضیحات شفاهی فرد به فرد با گروهی از فراگیران را می توان آموزش نامید؟ آیا این امر که معلم کتاب یا جزوه ای را در اختیار شاگرد قرار می دهد آموزش است؟ آموزش از دیدگاههای مختلف تعریف گوناگونی دارد.
آموزش عبارتست از مجموعه تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری اتخاذ می شود و یا انجام می گیرد و هدف از آن دستیابی هر چه بیشتر فراگیر به یادگیری است.
یکی دیگر از صاحبنظران آموزش را چنین تعریف می کند:
آموزش برخلاف پرورش کارآموزان نه یک نهاد ، نه یک دوره ، بلکه به مجموعه فعالیتهایی گفته می شود که در خدمت پرورش کارآموزان قرار دارند.
تعلیم و آموزش تحصیلی نقش بسیار مهمی را در رشد و توسعه و پیشرفت منابع انسانی ایفا می کند. هدف از آموزش تحصیلی، پرورش مؤثر و کارآمد کارکنان و متعاقب آن، هماهنگ سازی و هم ردیف کردن منافع کارکنان با منافع سازمان میباشد.
آموزش فرآیندی است که طی آن فرد مهارتهای مورد نیاز برای انجام دادن یک عمل یا وظیفه شغلی را کسب نموده یا این مهارتها در او بیشتر گردد، در طی فرآیند آموزش موجباتی فراهم می آید تا تجربه های یادگیری به وقوع بپیوندد و به این ترتیب می توان در ارتباط با آموزش کارکنان اینطور نتیجه گیری کرد که بتوانند وظایف شغلی خویش را با کارایی بیشتر انجام دهند.
مفهوم کلمه آموزش و کارآموزی با مفهوم آموزش به معنای وسیع آن یعنی آموزش و پرورش تفاوت دارد. معمولا مقصود از آموزش و پرورش تحصیلات رسمی در دبستان ، دبیرستان و دانشگاه می باشد که هدف آن بسیار وسیع و کلی و حصول به آن مستلزم زمان درازی است. در صورتی که مقصود از آموزش یا یادگیری ، تحصیلات حرفه ای و تخصصی است که هدف آن مشخص و در مدت زمان نسبتا کوتاهی قابل حصول می باشد و معمولا بعد از یکی از مراحل تحصیلات رسمی افراد نسبت به کار و حرفه ای که دارند یا می خواهند در آینده انتخاب کنند می گذرانند.
از سوئی دیگر می توان گفت که تعلیم وتربیت ، اشخاص را نه فقط برای کسب معاش ، بلکه به طور کلی برای زندگی آینده آماده می کند. در صورتی که هدف آموزش یا کارآموزی کسب معاش و پیدا کردن شغل مناسب برای افراد است ، برای خدمت به خود و جامعه ای که در آن زندگی می کند و آموزش و کارآموزی عبارتست از دادن تعلیمات بخصوص به افراد قبل از ورود به خدمت و یا در حین خدمت برای آشنا ساختن با حرفه و کارشان می باشد.
به طور کلی آموزش کارکنان عبارتست از :
الف ) بالا بردن سطح دانش و تخصص آنان به نحوی که بتوانند وظایف شغلی خود را به نحو احسن انجام داده و برای قبول مسئولیتهای بیشتر و مهمتر آماده شوند.
ب ) ایجاد و یا ارتقای سطح مهارتهای شغلی ، مهارتهای اجتماعی ، مفهومی و ادراکی آنها.
ج ) ایجاد رفتار مطلوب و متناسب با ارزشهای پایدار جامعه که در کارکنان به کار گرفته می شود انجام می گیرد.
فهرست برخی از مطالب :
4-2 تاریخچه آموزش ضمن خدمت.. 17
1-4-2 آموزش ضمن خدمت : چشم انداز جهانی. 17
2-4-2 آموزش ضمن خدمت کارکنان در ایران. 19
3-4-2آموزش ضمن خدمت کارکنان در وزارت امور اقتصاد و دارایی. 20
5-2مفهوم آموزش ضمن خدمت کارکنان: 21
8-2 اهداف آموزش ضمن خدمت کارکنان. 25
10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت.. 32
1-10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب زمان. 32
2-10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب هدف.. 34
3-10-2 انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب ماهیت.. 36
11-2 الگو های آموزش ضمن خدمت.. 36
12-2 سازو کارهای آموزش ضمن خدمت کارکنان. 41
13-2 الگوهای مختلف اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت.. 43
14-2 ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت.. 45
15-2 از شغل عادی تا شغل حرفه ای: 50
16-2 آموزش حرفه ای مستمر و حرفه ای ها : 56
17-2 آموزش حرفه ای مستمر و CPA : 57
18-2 تاریخچه آموزش حرفه ای حسابداران رسمی در ایران: 59
19-2 فدراسیون بین المللی حسابداری وآموزش های حرفه ای و مستمر: 59
20-2 آموزش حرفه ای مستمر و حسابداران رسمی ایران: 60
22-2 نتایج مورد انتظار آموزشهای حرفه ای مستمر: 69
23-2 روشهای اجرای دوره های آموزشی : 71
24-2 مروری بر تحقیقات انجام شده: 73
پیشینه و مبانی نظری مفهوم آموزش ، آموزش ضمن خدمت و ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت_1624250148_50097_8524_1590.zip0.15 MB |