توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مفاهیم برند96صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مفاهیم برند
تعاريف متنوعي از برند ارائه شده است و رويكردهاي مختلفي در اين تعاريف وجود دارد. برخي از تعاريف از ديدگاه مصرفكننده است؛ برخي از منظر شركت و حتي پارهاي ديگر از تعاريف بر حسب هدفي كه دنبال ميكنند تشريح ميشوند.
مدتها بود كه برند تنها به عنوان بخشي از محصول فيزيكي قلمداد ميشد و بيشتر تعاريف برند، تعبيري از برند به عنوان يك واژه، نام و يا علامت داشت (اُرد،[1] 1999). امروزه برند چيزي فراتر از اين امور است. يك برند ارائه دهنده مجموعهاي از قولها و تعهدات است و به اعتماد، ثبات و پايداري و مجموعهاي تعريف شده از انتظارات اشاره دارد (ديويس،[2]2000). اين مجموعه قولها و تعهدات شامل خصوصيات و ويژگيهايي است كه خريدار ميخرد و حاصل آن رضايت اوست. ويژگيهايي كه يك برند را شكل ميدهد ممكن است واقعي يا غيرواقعي، عقلايي يا احساسي، ملموس يا نامرئي باشد (آمبلر،[3] 1992). اگرچه يك مصرفكننده ممكن است هيچگونه ارتباطي با يك محصول يا خدمت نداشته باشد ولي او ميتواند نوعي ارتباط با برند و ويژگيهاي آن داشته باشد (وبستر،[4] 2000). اين ارتباط با برند و ويژگيهاي آن متأثر از ادراكات مشتري است و كاملاً ذهني است (وود،[5] 2000) و همين ارتباط ضامن بقاي رابطهاي بلندمدت كسب و كار و مشتري است (فرنير،[6] 1998). در حقيقت، ادراك مشتريان از برند، خواه درست باشد خواه نادرست، مبناي تصميمگيري آنها براي خريد برند است (بوكر،[7] 2003). اگر برندي به طور دائم به عنوان ارائهدهنده استانداردهاي بالايي از كيفيت ادراك شود، با ارزش و قوي محسوب ميشود. بنابراين، درك اين موضوع كه چرا نويسندگان، برند را چيزي بيشتر و يا كمتر از مجموعه رابطههاي ذهني افراد نميدانند، در اينجا مشخص ميشود (برون،[8] 1992). برندهاي قوي در دنيا داراي جايگاهي منحصر به فرد در ذهن مصرفكنندگان هستند و اين جايگاهها تقريباً براي تمام افراد در گوشه و كنار دنيا به يك نحو تفسير و تعبير ميشود (آنكل، كوكس و مكرايي،[9] 1995). مثلاً، وقتي شما به برند فدكس[10] فكر ميكنيد، «حمل تضميني» به ذهن شما ميرسد و يا وقتي به ولوو[11] ميانديشيد، «امنيت تضميني» به ذهن شما ميرسد (ديويس، 2000 و آكر[12] 1996). اگر يك محصول براي كاركردي خاص توليد ميشود و در دنياي خارجي وجود دارد، برند در واقع معنا و مفهومي وراي اين كاركرد است و در ذهن افراد قرار دارد (هولي،[13] 2000).
[1] - Urde.
[2] - Davis.
[3] - Ambler.
[4] - Webster.
[5] - Wood.
[6] - Fournier.
[7] - Bowker.
[8] - Brown.
[9] - Uncles, Cocks and Macrae.
[10] - FedEx.
[11] - Volvo.
[12] - Aaker.
[13] - Hawley.
فهرست برخی از مطالب :
پیشینه و مبانی نظری مفاهیم برند_1624248539_50090_8524_1705.zip0.26 MB |