توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری معیارهای عملکرد جامع45صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
معیارهای عملکرد جامع
مفهوم معیار های عملکرد جامع
در یک تقسیم بندی کلی معیارهای سنجش عملکرد را می توان به دو گروه معیارهای مالی و غیر مالی تقسیم کرد. معیارهای غیر مالی شامل معیارهای تولیدی، بازاریابی، اداری و معیارهای اجتماعی است و نسبت های مالی از جمله تکنیک هایی است که به عنوان معیارهای مالی پیشنهاد شده است. برخی از پژوهشگران امور مالی پیشنهاد نموده اند که باید از شاخص های ترکیبی( مالی و غیرمالی) استفاده شود. با این حال این معیارها هم مشکل است زیرا تعیین نوع معیارها، نوع همبستگی بین آن ها و نیز تعیین ارزش و وزن هر یک از آن ها در مجموع معیار ها کار ساده ای نیست (محمودی، 1390، ص 126).
2_23) معیارهای مالی عملکرد
معیارهای مالی همان معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد می باشند مانند انواع نسبت های مالی (نسبت جاری، نسبت سود خالص، نسبت بدهی، نسبت های فعالیت، نسبت های نقدینگی و...) ( موسوی مطهر، زمانیان، دشتی نژاد، 1392، ص 4).
2_24) معیارهای غیر مالی عملکرد
در گذشته تنها ابزار ارزیابی عملکرد شرکت ها شاخص های مالی بوده است. نورتون و کاپلان در اوایل دهه ی 1990، پس از بررسی و ارزیابی سیستم های حسابداری مدیریت، بسیاری از ناکارایی های اطلاعات را در ارزیابی عملکرد سازمان ها نمایان ساختند. این ناکارایی ها از افزایش پیچیدگی سازمان ها و رقابت بازار ناشی شده بود. لذا استفاده از سیستم های ارزیابی عملکرد، که تنها بر شاخص های مالی متکی است، موجب بروز مشکلاتی برای سازمان می شود (فیروز آبادی، ایزد خواه،1392، ص 9).
به تازگی، درباره اين موضوع كه معيارهای غيرمالی بر طرف كننده نواقص معيارهای مالی ارزيابی عملكرد هستند اتفاق نظر وجود دارد. بنابراين، معيارهای غيرمالی زمانی اثر بخش خواهند بود كه نسبت به معيارهای مالی دارای اثرات متفاوتی باشند و اين اثرات نسبت به معيارهای مالی، از درجه اهميت بالايی برخوردار باشند )انصاری ، رحمانی یوشانلویی، دانیالی ده حوض، مردانی،1390، ص1).
معيارهای غيرمالی ارزيابی عملكرد، به احتمال زياد، از ديدگاه كاركنان ، دارای مطلوبيت خواهند بود. گستره و تنوع معيارهای غيرمالی ارزيابی با توجه به محيط عملياتی كاركنان، متفاوت است . از آنجا كه معيارهای غير مالی گستره وسيعی از عملكرد و دستاوردهای كاركنان را پوشش می دهد، برای آنان دارای اهميت زيادی است و ارزيابی بر اساس اين معيارها، برای آنان بسيار مطلوب خواهد بود.
2_25) اجزاء معیار های غیر مالی عملکرد
معیارهای غیرمالی شامل مشتریان، رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی شرکت می باشد (موسوی مطهر، زمانیان، دشتی نژاد،1392، ص 4).
2_25_1) مشتری
فهرست برخی از مطالب :
پیشینه و مبانی نظری معیارهای عملکرد جامع_1624248467_50089_8524_1177.zip0.07 MB |