توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مسئله قوميت و ناسيوناليسم قومي 25صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
معناي اصطلاح پان تركيسم :
پان در لفظ يوناني به معناي خداي چوپانان و در لاتين پيشوندي است كه معني و عموم را مي دهد.
از اواخر قرن هيجدهم ميلادي با پيدايش نهضتهاي ناسيونايستي و دين بعضي ها آن را به ابتداي قوم، نژاد و دين خود اضافه كردند كه هدف آنان وحدت سياسي، نژادي، دين و غيره بود مانند پان عربيسم ، پان ژرمانيسم ، پان اسلاميسم ، پان تركيسم و... اين موارد در قرن بيستم رنگ بيشتري به خود گرفت (1) (دايره المعارف دانش بشري)
سابقه تاريخي پان تركيسم در ايران
نفوذ مكتب ناسيوناليست غير مذهبي اروپايي در جهان اسلام در اواخر قرن نوزدهم از يك طرف زمينه را براي ظهور پان تركيسم و در امپراطوري عثماني و خارج از آن فراهم ساخت به طوري كه برخي از نخبگان ترك زبان قفقاز و آذربايجان ايران كه تحت تاثير اين انديشه ها قرار گرفته بودند پيرو ايدئولوژي پان تركيسم شدند و تلاش كردند مسئله قوميت را در آذربايجان مطرح كنند از طراف ديگر پيروزي انقلاب اكتبر در روسيه و مقبوليت انديشه ماركسيت – لنينسيتي خود گرداني در ميان آذري هاي ايران و نخبگان ترك زبان قفقاز در باكو انديشه خود مختاري محلي را در آذربايجان ايران پروراند.
گروهي از روشنفكران عثماني در قرن نوزدهم به احتمال قوي نخست كساني بودند كه تحت تاثير گفتمان ناسيوناليست غير مذهبي غربي قرار گرفتند اين گروه كه «عثماني هاي جوان» نام داشتند اولين محفل ناسيوناليستي را در امپراتوري عثماني تشكيل دادند .
و مشوق اصلاحات به شيوه كشورهاي اروپايي شدند و در نتيجه اين اصلاحات فرهنگ سنتي مسلط در امپراتوري عثماني جاي خود را به فرهنگ غرب دادو گروهي جديدي از روشنفكران عثماني تحصيلكرده اروپا در اواخر قرن نوزدهم راه عثماني هاي جوان را دنبال كردندو اين گروه كه به «تركهاي جوان» معروف شدند گام در انديشه هاي ارنست رنان گذاشتند كه مي گفت «عامل اساسي مليت اول در زبان، دوم در مذهب اخلاقيات و رسوم و سوم در تاريخ مشترك، سرزمين پدري و سرنوشت نهفته است» اگر چه تركهاي جوان سعي كردند كه به منظور بسيج مسلمانان در حمايت از خليفه عثماني در آستانه جنگ جهاني اول براي مدت كوتاهي آن هم به طور نا موفق به انديشه هاي پان اسلامي متوسل شوند اما بطور كلي فرهنگ اسلامي را بيشتر محصول سنت هاي عربي و ايراني مي دانستند تا نتيجه استبداد تركها و پان تركها از پيشينه تركي مغولي بيشتر الهام مي گرفتند تا از تمدن اسلامي .
در چنين فضايي بود كه برخي از روشنفكران آذري از جمله آقا اوغلي، محمد امين رسول زاده، علي حسين زاده، نصيب يوسف باي علي، محمد هادي و آقايف از روسيه و ايران به قسطنطنيه (استانبول) آمدند تحت تاثير ايدئولوژي پان تركي قرار گرفتند و اين نخبگان تعلقات و هويت هاي اسلامي خود را رها كردند و به پان تركيسم گرايش يافتند آنان پس از بازگشت به باكو انديشه هاي پان تركي را تبليغ كردند.
فهرست برخی از مطالب :
فصل دوم : پيشينه موضوع و چارچوب نظري آن 8
نگاهي به سابقه تاريخي پان تركيسم در آذربايجان 9
بحث هاي نظري درباره مسئله قوميت و ناسيوناليسم قومي 11
مفهموم بندي قوميت و گروههاي قومي 12
ظهور و گرايشهاي سياسي در آذربايجان 16
نقش نخبگان سياسي و فكري در شكل دادن به هويت قومي 16
قوم گرايي و سياست بين الملل 18
شكل گيري هويت قومي در جريان مبارزه نخبگان براي كسب قدرت 19
تاريخچه راديو و تلويزيون جمهوري آذربايجان 21
مهمترين شبكه هاي تلويزيوني جمهوري آذربايجان 21
شبكه تلويزيوني ANS 21
شبكه تلويزيوني Space 22
شبكه تلويزيوني Lider 23
شبكه تلويزيوني اجتماعي جمهوري آذربايجان 23
شبكه تلويزيوني AZ TV 24
تلويزيون آزادليق 25
شبكه هاي تلويزيوني كه توسط عناصر قوم گرا پان تركيسم راه اندازي شده است 26
تلويزيون نداي آذربايجان 26
تلويزيون اودلاريوردو 26
تلويزيون آنا يورد 27
تلويزيون گوني آذربايجان(گوناز تي وي) 27
شواهد تحقيق 29
پیشینه و مبانی نظری مسئله قوميت و ناسيوناليسم قومي_1624247170_50076_8524_1503.zip0.03 MB |