پیشینه و مبانی نظری مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود
پیشینه و مبانی نظری مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود83صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


-1- مقدمه

اختيار عمل مديران در استفاده از اصول تحقق و تطابق، برآورد و پيش بيني و همچنين اعمال روش‏هايي نظير تغيير روش ارزيابي موجودي كالا، استهلاك سرقفلي، هزينه جاري يا سرمايه اي تلقي كردن هزينه هاي تحقيق و توسعه و تعيين هزينه مطالبات مشكوك الوصول از جمله مواردي هستند كه مديران مي‏توانند از طريق اعمال آنها سود را تغيير دهند. از يك طرف به دليل آگاهي بيشتر مديران از وضعيت شركت، انتظار مي رود به گونه اي اطلاعات تهيه و ارائه شود كه وضعيت شركت را به بهترين نحو منعكس كند. از طرف ديگر بنابه دلايلي نظير ابقاء در شركت، دريافت پاداش و غيره، مديريت واحد انتفاعي خواسته يا ناخواسته ممكن است با دستكاري سود، وضعيت شركت را مطلوب جلوه دهد. تحت چنين شرايطي سود واقعي با سود گزارش شده در صورت هاي مالي مغايرت داشته و رويدادي تحت عنوان مديريت سود رخ داده است. از سويي ديگر دنياي تجاري و حرفه اي امروز دستخوش تغيير و تحولات سياسي گرديده و انقلاب اطلاعات تأثير بسزايي در نحوه کار داشته است.

هر تحقيق علمي نياز به مطالعه کارهاي پيشينيان و بررسي نتايج و دستاوردهاي آنان و مباني تئوريک در مورد موضوع مربوطه دارد که در روش تحقيق به اين مرحله بررسي ادبيات تحقيق مي‏گويند. اين فصل به بررسي ادبيات و پيشينه تحقيقات انجام شده مي پردازد که شامل دو بخش مي باشد. بخش اول مربوط به ادبيات موضوع است که به تفصيل اطلاعاتي درباره تعريف، انواع، انگيزه ها، روش ها يا ابزارها و مطالبي ديگر در ارتباط با مديريت سود و همچنين تعريف، مباني، اهداف، طبقه بندي و ساير موارد مرتبط با سياست تقسيم سود ارائه مي شود. بخش دوم مربوط به پيشينه تحقيق مي باشد. در اين پايان نامه تلاش شده تا کليه پايان نامه ها و تحقيقات داخلي در زمينه مديريت سود و سياست تقسيم سود به طور دقيق مورد مطالعه قرار گيرد که قطعاً در غناي پايان نامه بي تاثير نخواهد بود. لذا به طور کلي در اين فصل ابتدا مجموعه اي از اصول و مباني تئوريک مديريت سود و سياست تقسيم سود که با استفاده از کتب و مقالات فارسي و انگليسي تهيه شده اند ارائه مي گردد، سپس چکيده‏اي از تحقيقات و پايان نامه هاي انجام شده در اين مورد ذکر مي شود.


فهرست برخی از مطالب :


2-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 16

2-2-1- مفاهيم مختلف سود .................................................................................................................... 17

2-2-1-1- سود ....................................................................................................................................... 17

2-2-1-2- اهداف گزارشگري سود ......................................................................................................... 17

2-2-1-3- پيش بيني سود و استفاده کنندگان پيش بيني سود .................................................................. 18

2-2-1-4- فوايد سود براي سرمايه گذاران .............................................................................................. 19

2-2-2- مفاهيم مديريت سود ................................................................................................................... 20

2-2-3- انگيزه هاي مديريت سود ............................................................................................................ 23

2-2-3-1- قراردادهاي بين مديران و مالکان ............................................................................................ 23

2-2-3-2- قراردادهاي بين مديران و بستانکاران ...................................................................................... 24

2-2-3-3- انگيزه هاي سياسي .................................................................................................................. 24

2-2-3-4- انگيزه هاي مالياتي .................................................................................................................. 25

2-2-3-5- تغييرات در مديران ارشد اجرايي ............................................................................................ 25

2-2-3-6- انگيزه هاي مربوط به نخستين عرضه عمومي ......................................................................... 25

2-2-3-7- کاستن از هزينه هاي معاملاتي ................................................................................................ 26

2-2-3-8- برآوردن انتظارات ................................................................................................................... 26

2-2-4- الگوهاي مديريت سود ................................................................................................................ 26

2-2-4-1- الگوي به دست آوردن آرامش ................................................................................................ 26

2-2-4-2- الگوي حداکثر کردن سود ....................................................................................................... 27

2-2-4-3- الگوي حداقل کردن سود ...................................................................................................... 27

2-2-4-4- الگوي هموارسازي سود ......................................................................................................... 27

2-2-5- طبقه بندي مديريت سود ............................................................................................................. 28

2-2-5-1- انواع روش هاي مديريت سود ............................................................................................... 28

2-2-5-1-1- اندوخته ارزيابي يا ذخيره ارزيابي ...................................................................................... 29

2-2-5-1-2- انتخاب روش هاي حسابداري ........................................................................................... 29

2-2-5-1-3- برآوردهاي حسابداري ....................................................................................................... 30

2-2-5-1-4- تصميمات اقتصادي ........................................................................................................... 30

2-2-6- انواع مديريت سود ..................................................................................................................... 32

2-2-6-1- مديريت سود خوب در برابر مديريت سود بد ....................................................................... 33

2-2-7- هموارسازي سود ......................................................................................................................... 34

2-2-8- نظريه مديريت سود ..................................................................................................................... 37

2-2-8-1- ارتباط ارزشي سود و نظريه هاي مديريت سود ...................................................................... 38

2-2-8-2- منتخب نظريه هاي رقيب ........................................................................................................ 38

2-2-9- روش هاي مديريت سود. 41

2-2-9-1- تنظيم زمان معامله. 42

2-2-9-2- روش هاي تسهيم هزينه. 42

2-2-9-3- پيش بيني اجزاي اختياري اقلام تعهدي به کمک متغيرهاي حسابداري.. 43

2-2-9-4- پيش بيني روابط بين اقلام تعهدي و جريان‏هاي نقدي.. 44

2-2-10- اقلام تعهدي اختياري ................................................................................................................ 45

2-2-10-1- هدف از حسابداري بر مبناي تعهدي چيست؟ ..................................................................... 45

2-2-10-2- اقلام تعهدي ......................................................................................................................... 45

2-2-11- کشف و اندازه گيري مديريت سود با اقلام تعهدي اختياري .................................................... 47

2-2-11-1- روش هاي اندازه گيري مديريت سود. 49

2-3- بخش دوم- سياست هاي تقسيم سود. 51

2-3-1- چرا شرکت ها سود پرداخت مي کنند؟. 51

2-3-2- روش هاي پرداخت سود سهام ................................................................................................... 52

2-3-2-1- سود نقدي .............................................................................................................................. 52

2-3-2-2- گواهي موقت سود سهام ....................................................................................................... 52

2-3-2-3- پرداخت به صورت دارايي ...................................................................................................... 53

2-3-2-4- سود سهمي ............................................................................................................................. 53

2-3-3- پرداخت سود سهام .................................................................................................................... 53

2-3-4- سياست هاي متداول تقسيم سود ................................................................................................ 55

2-3-4-1- توجيه ثبات سود سهام ............................................................................................................ 56

2-3-4-2- نسبت پرداخت سود سهام در بلند مدت ................................................................................ 57

2-3-4-3- موارد درخور توجه در طرح خط مشي تقسيم سود. 57

2-3-4-4- نظريه هاي سياست تقسيم سود. 57

2-3-4-5- عوامل موثر بر سياست هاي تقسيم سود. 61

2-3-4-6- دلايل تمايل سهامداران به دريافت سود سهام به صورت نقدي.. 64

2-3-4-7- بهبود و توسعه خط مشي هاي سود سهام. 65

2-3-4-7-1- پرداخت سود سهام باثبات (بدون تغيير) 65

2-3-4-7-2- پرداخت سود سهام پايدار در سطح کمتر. 65

2-3-4-7-3- پرداخت سود سهام پايدار در سطح بالاتر. 66

2-3-4-7-4- تغييرات سود سهام متناسب با تغييرات درآمد. 66

2-3-4-7-4- تغييرات سود سهام متناسب با تغييرات درآمد. 66

2-3-4-7-5- سود سهام پايين به اضافه سودهاي سهام فوق العاده. 66

2-3-4-7-6- عدم پرداخت سود سهام براي يک دوره بلند مدت... 66

2-3-4-7-7- محتواي اطلاعاتي سود سهام. 66

2-3-4-8- مکاتب فکري در مورد تقسيم سود. 67

2-4- ارتباط بين مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود. 68

2-5- بخش سوم: پيشينه تحقيق.. 68

2-5-1- تحقيقات داخلي.. 69

2-5-1-1- تحقيقات انجام شده پيرامون مديريت سود. 69

2-5-1-2- تحقيقات انجام شده پيرامون سياست هاي تقسيم سود. 73

2-5-2- تحقيقات خارجي.. 80

2-5-2-1- تحقيقات انجام شده پيرامون مديريت سود. 80

2-5-2-2- تحقيقات انجام شده پيرامون سياست هاي تقسيم سود. 82




فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری مديريت سود و سياست هاي تقسيم سود_1624213683_50061_8524_1099.zip0.25 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت