پیشینه و مبانی نظری مدیریت سود و حاکمیت شرکتی
پیشینه و مبانی نظری مدیریت سود و حاکمیت شرکتی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری مدیریت سود و حاکمیت شرکتی43صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


-۱- مقدمه

حاکمیت شرکتی متشکل از وظایف و فرآیندهایی است که برای نظارت و تاثیرگذاری بر اقدامات مدیریت شرکت ایجاد شده است. دیدگاه متداول در مورد حاکمیت شرکتی در حسابداری و مالی به تئوری نمایندگی تاکید دارد. تئوری نمایندگی بیانگر این است که سهامداران نیاز به حمایت دارند، زیرا ممکن است مدیریت همیشه به نفع مالکان عمل نکنند. شرکت‌های خانوادگی به دلیل تفکیک ناچیز مالکیت و مدیریت (کنترل) مشکلات تضاد نمایندگی را کمتر دارند. ولی باید توجه کرد که در برخی از شرکت‌ها، علاوه بر اعضای خانواده، افراد دیگری نیز صاحب شرکت هستند (سهامداران اقلیت) بنابراین این امکان وجود دارد که اعضای خانوادگی به زیان سایر سهامداران عمل کنند و از این طریق، ثروت خود را افزایش دهند. و همچنین سهامداران اقلیت نمی‌توانند از عملیات شرکت آگاه شوند، شفافیت کمی وجود دارد و سوء استفاده مدیریت محتمل بنظر می‌رسد. در مفاهیم حاکمیت شرکتی بر استقرار نظام حسابرسی داخلی، کمیته حسابرسی و اجرای حسابرسی مستقل تاکید ویژه گردیده و همچنین بیان شده که رابطه بین مدیران و حسابرسان مستقل از طریق کمیته حسابرسی و مدیران غیر موظف شکل گیرد. نقش حاکمیت شرکتی کاهش تضاد منافع بین سهامداران و مدیران است. و مکانیسم حاکمیت شرکتی به عنوان راهی برای کاهش مدیریت سود توجه علمی قابل توجهی را کسب کرده است.

2-2- مبانی نظری

2-2-1- حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی[1] قوانین، مقررات، ساختارها، فرآیندها، فرهنگ‌ها وسیستم هایی است که موجب دستیابی به هدف‌های پاسخگویی، شفافیت، عدالت و رعایت حقوق ذینفعان می‌شود. از لحاظ مفهومی می‌توان به دو گونه حاکمیت شرکتی را معرفی نمود: تعریف اول براساس تعاریف محدود که بین سهامداران و مدیران بر می‌گردد. این الگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی ارائه می‌شود و تعریف دوم براساس تعاریف گسترده است که تعامل مجموعه ای از ذی نفعان مانند اعتباردهندگان، مشتریان، کارکنان و دولت و...را با مدیران و سهامداران تعریف می‌کنند، چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذی نفعان دیده می‌شود (حساس یگانه،1385). سایر تعاریف و نگرش‌ها به راهبری شرکتی داخل طیفی که نگاه حداقلی و حداکثری آن تبیین شده، قرار می‌گیرد. تعاریفی که ذیلاً ارائه می‌شود گزیده‌هایی از نگرش‌های مختلف به حاکمیت شرکتی را نشان می‌دهد.

1- راهبری شرکتی، شیوه‌های به کار گرفته شده توسط مدیران شرکت با هدف تعیین استراتژی‌هایی است که موجب دستیابی شرکت به اهداف تعیین شده، کنترل ریسک و مصرف بهینه منابع می‌شود. (فدراسیون بین المللی حسابداران[2]،2004)

2- راهبری شرکتی برای برقراری تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی ونیز اهداف فردی و عمومی است. حاکمیت شرکتی موجبات استفاده مؤثر از منابع و الزام به پاسخگویی را فراهم می‌سازد. هدف اصلی آن است که منافع شرکت، افراد (ذینفع) و جامعه تا حد ممکن به هم نزدیک شوند. (بانک جهانی[3],2001)

3- راهبری شرکتی، فرآیند نظارت و کنترل عملکرد مدیران شرکت است به گونه ای که متضمن منافع سهامداران باشد. (پارکینسون[4],1994)

هدف اصلی قانون حاکمیت شرکتی «شفاف سازی و پاسخگویی» در بازار سرمایه می‌باشد لذا چنانچه در کشوری به موضوع پاسخگویی و شفافیت توجهی نشود و یا اساساً موضوع حکمرانی خوب مطرح نباشد آئین نامه حاکمیتی شرکت‌ها کارساز نخواهد بود چون ساز و کار حاکمیت شرکتی برخورد جدی با تخلفات شرکت‌ها و مدیران آن‌ها می‌باشد.

مزایای آئین نامه حاکمیتی شفاف سازی اطلاعات، رعایت یکسان حقوق صاحبان سهام، برقراری سیستم کنترل‌های داخلی و ارتقای رابطه حسابرسان مستقل با شرکت می‌باشد.



[1] -Corporate Governance

[2]- Internatioal Federation of Accountants

[3]- The World Bank

[4]- Parkinson

فهرست برخی از مطالب :



فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-۱- مقدمه............................................................................................................................................... 10

2-2- مبانی نظری...................................................................................................................................... 10

2-2-1- حاکمیت شرکتی......................................................................................................................... 10

2-2-1-1 هیئت مدیره و حاکمیت شرکتی................................................................................................ 13

2-2-1-2-کمیته حسابرسی و حاکمیت شرکتی........................................................................................ 15

2-2-1-3- حسابرسی داخلی و حاکمیت شرکتی..................................................................................... 17

2-2-1-4- حاکمیت شرکتی در ایران....................................................................................................... 19

2-2-2- شرکت‌های خانوادگی................................................................................................................. 21

2-2-2-1-تئوری نمایندگی و شرکت‌های خانوادگی............................................................................... 25

2-2-2-2-مدیریت سود در شرکت‌های خانوادگی................................................................................... 29

2-2-3- مدیریت سود.............................................................................................................................. 32

2-2-3-1- اهداف و انگیزه‌های مدیریت سود......................................................................................... 33

2-2-3-2- روش‌های انجام مدیریت سود................................................................................................ 34

2-2-3-3-اندازه گیری مدیریت سود....................................................................................................... 34

2-2-4- حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکت‌های خانوادگی....................................................... 35

2-3- پیشینه تحقیقات...............................................................................................................................36

2-3-1- تحقیقات داخلی.......................................................................................................................... 36

2-3-2- تحقیقات خارجی........................................................................................................................ 38

2-4- خلاصه فصل................................................................................................................................... 42

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری مدیریت سود و حاکمیت شرکتی_1624213593_50060_8524_1509.zip0.09 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت