توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مديريت دانش و چرخه مديريت دانش39صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
2-1 مقدمه
امروزه بهرهوری بهینه دانش، دغدغه سازمانهای قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانسهای بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی میشوند، سرمایه به حساب میآیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شدهاند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیکهایی که برای سایر حوزههای کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده میشوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمانهای بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسهای، عامل حیاتی به شمار میرود، اما اکثر مؤسسات و شرکتهای عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات[1] و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام میدهند. اگرچه تشخیص تفاوت میان دادهها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل دادهها و اطلاعات و تبدیل آنها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، 2004). بنابراین با توجه به تغييرات سريع و دائمي در جهان کنونی، ضروري است كه سازمانها بازگشت تمامي سرمايههاي خود را به بيشترين حد ممكن برسانند. یکی از سرمايههايي كه كمترين بهرهبرداري را داشته است، دانشي است كه در اختيار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتي، یا در اذهان متخصصان (به شكل دانش ضمني) و یا به شكل گزارش، ارائه مطالب، ويدئوها و اسناد (به شكل دانش صريح) ذخيره ميشود. ذخيرهسازي دانش شخصي به شكل سند و گزارش دشوار است و در صورتي كه به عنوان دانش ضمني در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازيابي و دسترسي به آن مشكل است. مديريت دانش، توانايي استفاده از دانش قبلي را براي شناخت ارزش اطلاعات جديد، تلفيق و يكپارچهسازي آن و به كاربردن آن براي توليد دانش و قابليتهاي جديد ترسيم ميكند (میتال، 2008).
از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز توليد و اشاعه دانش بيش از هر سازمان دیگری نيازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با اینکه دانشگاهها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایههای فکری و منابع علمی توليد شده به وسيله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هيچگونه کنترلی بر دانش غير مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون توليد شده در داخل نيز به ندرت به گونهای مجتمع و یکپارچه جمعآوری و در چارچوبی نظاممند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسياری از سرمایههای ارزشمند موجود برای هميشه ناشناخته و دور از دسترس و بسياری از خلاءهای موجود همچنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات توليد شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاهها را به لحاظ مادی نيز متضرر نموده و سبب شده است که بسياری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاهها فروخته شود (حاضری و صرافزاده، 1385).
[1]. Information Managment (IM)
فهرست برخی از مطالب :
-1 مقدمه..................................................................................................................................................................... 12
2-2 تعاریف و مبانی نظری..................................................................................................................................... 13
2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش................................................................................................................... 13
2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش........................................................................................................... 14
2-2-3 مفهوم داده............................................................................................................................................. 14
2-2-4 مفهوم اطلاعات..................................................................................................................................... 14
2-2-5 مفهوم دانش.......................................................................................................................................... 15
2-2-6 انواع دانش............................................................................................................................................. 16
2-3 معناسازی و دانش آفرینی............................................................................................................................. 17
2-4 مفهوم مدیریت دانش...................................................................................................................................... 20
2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش........................................................................................................................ 22
2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش...................................................................................... 22
2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش...................................................................................... 23
2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش...................................................................................................... 24
2-6 شیوههای (مؤلفههای) مدیریت دانش......................................................................................................... 24
2-7 ابعاد مدیریت دانش.......................................................................................................................................... 27
2-7-1 مدیریت دانش سازمانی.................................................................................................................... 27
2-7-2 مدیریت دانش شخصی..................................................................................................................... 28
2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی........................................ 30
2-9 پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی ............................................ 33
2- 10 نقش مدیریت دانش در برنامهریزی درسی و فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی......... 35
2- 11 مرور پیشینه پژوهش.................................................................................................................................. 40
2- 12 نتیجهگیری .................................................................................................................................................. 43
پیشینه و مبانی نظری مديريت دانش و چرخه مديريت دانش_1624212295_50048_8524_1066.zip0.21 MB |