توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مدیریت پایدار شهری با تاکید بر مشارکت شهروندان52صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
-1-مقدمه
حکمرانی و حکمرانی خوب مفاهیمی هستند که امروزه در علوم سیاسی، امور دولتی و بویژه مدیریت توسعه مطرح و به کارگرفته میشوند. این مفاهیم در کنار مفاهیمی دیگر مانند دموکراسی، جامعه متمدن، مشارکت شهروندان، حقوق بشر و توسعه اجتماعی و پایدار معنی مییابند. بنابراین با توجه به موضوعیت یافتن این مفاهیم و ضرورت توجه به آنها به دلیل تغییرات مستمر جوامع و ارتباط آنها با یکدیگر، تعیین سطوح بهکارگیری و متولیان جاری سازی آن اهمیتی قابل توجه دارد. به همین دلیل ایجاد تمایز و تعریف دقیق هر یک از مفاهیم حکومت، حکمرانی، حکمرانی خوب و مدیریت در دو سطح کشور و شهر میتواند به طور اعم نقش هر یک از عاملان اصلی و به طور اخص نقش و مسولیت مدیران شهری را مشخص کند و بر اساس آن، امکان تعیین الگوی مناسب و ایجاد زیرساختهای لازم برای مدیریت شهر و بهرهگیری از مزایای حکمرانی خوب شهری در سایه سازماندهی مناسب فراهم آید.
2-1-1-مفهوم حکمراني
اصطلاحات حکمراني و حکومت، دارای مفاهيم محض و تخصصي بوده که بعضاَ فارغ از مفهوم، معمولاً جايگزين يکديگر به کار ميروند. اما قدمت حکمراني به تاريخ تمدن بشري برميگردد. واژه حکمرانی از لغت يوناني (Kybernan) و (Kybernetes) گرفته شده و معني آن هدايت کردن و راهنمايي کردن و يا چيزها را در کنار هم نگهداشتن است. در حالي که مفهوم حکومت دلالت بر واحد سياسي براي انجام وظيفه س سياستگذاري داشته و برجستهتر از اجراي سياستها است. پس میتوان گفت واژه حکمراني اشاره به پاسخگو بودن هم در حوزه سياستگذاري و هم در حوزه اجرا دارد (شريفيان ثاني، 1380،ص،149)
حکمراني طي دهه 1990 ميلادي، به يکي از واژه هاي محوري علوم اجتماعي، به ويژه در حوزه نظريه سياسي، علوم سياسي و جغرافيايي انساني تبديل شدهاست. بنابراين حکمراني را ميتوان کنش، شيوه يا سيستم اداره دانست که در آن مرزهاي بين سازمانها و بخش عمومي و خصوصي در سایه یکدیگر محو میشوند. جوهره حکمراني به وجود روابط متعامل بين و درون حکومت و نيروهاي غيرحکومتي اشاره دارد(برک پور؛ اسدي1388،ص،18)
2-1-3-حکمراني شهري
حکمراني شهري، طبق تعريف زيست بوم سازمان ملل[1] عبارت است از مجموع روشهاي برنامهريزي و مديريت عمومي شهر از سوي افراد، نهادهاي عمومي و نهادهاي خصوصي و نيز فرايند مستمري است که از آن طريق، منافع متضاد يا متعارض با يکديگر همراه شده و زمينه همکاري و کنش متقابل فراهم ميآید. طبق اين تعريف حکمراني شهري، هم نهادهاي رسمي و هم اقدامات غيررسمي و سرمايه اجتماعي شهروندان را در برمیگيرد(2006 UN-HABITAT,).
بعلاوه نبايد از نظر دور داشت تحقق سبک و شيوه مديريت امور محلي و شهري که از آن به عنوان حکمراني ياد مي شود منوط به شکل گيري يک مجموعه روابط رسمي و ساختارهايي از قبيل قانون مداري، چارچوبهاي حقوقي مدون و مشخص، تعريف و تعيين حدود رژيمهاي سياسي، تعيين سطوح تمرکززدايي و فراهم کردن زمينه مشارکتهاي همگاني در امور تصميم گيري راجع به خطمشيهاست (اکبري، 1381، ص136)
حمکراني شهري بر خلاف مديريت شهري، فرايندي مديريتي است که به اتخاذ و حفظ زيربناها و خدمات شهري ميپردازد. حکمراني شهري فرايندي کاملاً سياسي در نظر گرفته میشود (شريفيان ثاني، 1380، ص،9) و از آنجا که حکمراني يا حاکميت شهري، وظیفه به اجرا در آوردن تصميمات و سياستهاي عمومی در جهت منافع عامه را دارد (پاداش و همکاران، 1386،ص،4) به عنوان فرايند مشارکتي توسعه، تعريف ميشود و به موجب آن همه ذينفعان شامل حکومت، بخش خصوصي و جامعه مدني تمهيداتي را براي حل مشکلات شهري فراهم ميآورند که نتيجه آن رفع ناپايداري توسعه شهري، رفع ناپايداريها از بدنه نهادهاي مديريتي، برنامهريزي شهري، کارآمد سازي و مسئوليت پذيري بيشتر در اداره امور شهري و تفويض قدرت، وظايف و صلاحيتها به حکومتها و ساير ذينفعان محلي خواهد بود(لالهپور،1386،ص68) بنابراين حکمراني شهري را ميتوان فرايندي دانست که بر اساس کنش متقابل ميان سازمانها و نهادهاي رسمي اداره شهر از يک طرف و سازمانهاي غيردولتي و تشکلهاي جامعه مدني از طرف ديگر شکل ميگيرد.
[1] .UN-HABITAT
فهرست برخی از مطالب :
2-1-4-گذار از حکومت شهري به حکمراني شهري.. 11
2-2-2-تعريف حكومت محلي و سازمان محلي.. 15
2-2-3-انواع سازمان هاي محلي.. 15
2-3-جايگاه محوري شهرداريها در نظام مديريت شهري.. 16
2-4-3-نظریه پایه برنامه ریزی مشارکتی.. 23
2-4-4-ویژگی ها و مراتب مشارکت... 24
2-4-5-ديدگاه هاي نظري درباره مشاركت: 24
2-4-7-عناصر ( اركان ) اساسي مشاركت: 25
2-4-11-نظریه های رایج در زمینه مشارکت... 28
2-5-شهروند، شهروند مداری و جایگاه آن در حقوق شهری.. 30
2-5-1-شهروندی و فلسفه وجودی آن.. 30
2-5-2-ساز و کار رابطه شهروندی-شهرداری: حقوق و وظایف متقابل.. 32
2-5-3-مفهوم و حقوق شهروندی در ایران.. 33
2-5-4-غیبت شهروندی در قوانین شهری ایران.. 35
2-6-2-اهداف ،ابعاد و اصول توسعه پايدار 37
2-6-3-مقیاس محلی توسعه پایدار 38
2-6-4--شاخصهای توسعه پایدار 38
2-6-7-نظریه توسعه پایدار شهری.. 39
2-6-8-نظریه توسعه پایدار و مدیریت شهری.. 40
2-7-پايداري شهري و مديريت شهري پايدار 43
2-8-1- ديدگاههاي نظري توسعه. 45
2-8-2-مولفههاي اصلي براي توسعة پايدار عنوان شده است: 46
2-8-3-سيستم متعامل در توسعة پايدار 46
2-8-4-رويكرد سيستمي و توسعة پايدار 47
2-9-نظريه توسعة پايدار شهري.. 48
2-11- مجموعه پروژههاي انجام شده در شهرداري تهران در زمينه مشارکت شهروندي.. 51
2-11-4- طرح شوراياري محلات... 52
2-11-5-طرح برنامه هاي اوقات فراغت شهرداري تهران با الگوي مشارکت مردمي.. 53
2-13- الگوهاي مشارکت شهروندي مديريت شهري در كشورهاي پيشگام. 56
پیشینه و مبانی نظری مدیریت پایدار شهری با تاکید بر مشارکت شهروندان_1624212214_50047_8524_1627.zip0.15 MB |