پیشینه و مبانی نظری مدیریت آموزشی و تصمیم گیری
پیشینه و مبانی نظری مدیریت آموزشی و تصمیم گیری

توضیحات:

36صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


مديريت[1]:

دربارة مديريت بايد گفت از نظر لغوي به معناي اداره كردن مي‌باشد، ولي از نظر اصطلاحي به تعداد صاحبنظران و نويسندگان در اين زمينه از مديريت تعريف ارائه شده است كه در ذيل به چند مورد اشاره مي‌شود؛

ـ مديريت يعني هنر انجام دادن كار به وسيله ديگران. (فالت، 1924) (علاقه‌بند، 1371، ص13)

ـ مديريت فرآيندي است كه به وسيله آن كوششهاي فردي و گروهي به منظور نيل به هدف مشترك، هماهنگ مي‌شود.

ـ فليپو[2] مديريت را هماهنگي همه منابع از طريق فراگردهاي برنامه‌ريزي و كنترل عمليات سازمان به طوري كه هدفها را بتوان بطور موثر و صرفه جويانه حاصل نمود، تعريف مي‌كند. (ميركمالي، 1373، ص21)

ـ مديريت يعني علم و هنر متشكل و هماهنگ، رهبري و كنترل فعاليتهاي دسته‌جمعي، براي نيل به هدفهاي مطلوب با حداكثركارايي. (قرايي مقدم، 1375، ص33)

ـ مديريت فرايندي است كه موجب مي‌شود سازمانها به هدفهايشان دست يابند و اين مهم از طريق برنامه‌ريزي، سازماندهي، و كنترل منابع سازمانها، از جمله ايجاد تعهد در كاركنان انجام مي‌گيرد.

ـ مديريت فرآيندي است از برنامه‌ريزي، سازماندهي، رهبري و كنترل تلاشهاي اعضاي سازمان و مورد استفاده قرار دادن ساير منابع سازماني براي رسيدن به هدفهاي مشخص يا اعلام شده سازمان. (استونر، فريمن، 1375، ص17)

ـ هنري فايول[3] مديريت را پيش‌بيني فعاليت‌ها براي نيل به هدفهاي سازماني در آينده، تعريف مي‌كند.

ـ مك فارلند[4] مفهوم مديريت را چنين بيان مي‌دارد: «فراگردي كه به وسيله آن مديران به ايجاد، هدايت و حفظ سازمانهاي متضمن هدف، از طريق تلاش انساني منظم و توأم با همكاري و هماهنگي مي‌پردازند.

ـ هارولد كونتز[5] مديريت را چنين تعريف مي‌كند: طراحي و پايا نگه‌داشتن محيطي كه در آن افراد از راه همكاري و بگونه‌اي گروهي، بتوانند مأموريتها و هدفهاي برگزيده‌اي را به اجرا درآورند. (هارولد كونتز، 1370، ص2)

ـ مديريت عبارت است از اتخاذ تصميم براي پيشبرد امور،‌ بنابرين مديريت عبارت است از فراگرد تبديل اطلاعات به عمل و اين فراگرد تبديل و تغيير را تصميم‌گيري مي‌نامند.

ـ مديريت فعاليتي است منظم، در جهت تحقق هدفهاي معين كه از طريق ايجاد روابط ميان منابع موجود، انجام دادن كار با مشاركت افراد ديگر، و شركت فعال در تصميم‌گيري، صورت مي‌گيرد.



[1] - Management

[2] - Flippo

[3] - Henry Fayol

[4] - Mac Farland

[5] -

فهرست برخی از مطالب :


فصل دوم

مديريت

تاريخچه مديريت

مديريت علمي

اثرات و كاربرد تئوري مديريت علمي در سازمانهاي آموزشي

تئوري اداري

كاربرد تئوري اداري در آموزش و پرورش

بوروكراسي يا ديوانسالاري

دورة كلاسيك نو (مكتب روابط انساني)

مكتب رفتاري (نگرش رفتاري)

نگرش سيستمي

مديريت اقتضايي

مديريت آموزشي

اهميت مديريت آموزشي

تعاريف مديريت آموزشي

اهداف مديريت آموزشي

وظايف مديران آموزشي

برنامه‌ريزي

انواع برنامه‌ريزي

محاسن برنامه‌ريزي

محدوديت‌هاي برنامه‌ريزي

سازماندهي

مراحل سازماندهي

هدايت و رهبري

هماهنگي

تصمیم گیری

انواع تصمیمات

فرآیندهای تصمیم گیری

تصمیم گیری در مدیریت آموزشی

كنترل و ارزشيابي

سوابق تحقيق

تحقيقات داخلي

تحقيقات خارجي

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری مدیریت آموزشی و تصمیم گیری_1624212091_50045_8524_1212.zip0.05 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت