توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مدل کسب و کار الکترونیکی در صنعت گردشگری71صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
-2- مقدمه
کسبوکار الکترونیکی را میتوان با دو رویکرد گسترده و محدود[1] تعریف کرد. در رویکرد گسترده، کسبوکار الکترونیکی، به هرنوع فعالیت تبادلی و مدیریتی که بر مبنای شبکه فناوری اطلاعات انجام میشود، اتلاق میگردد؛ در حقیقت، کسبوکار الکترونیکی نوع جدیدی از مدل کسبوکار است که با استفاده از شبکه اطلاعات مدرن پشتیبانی میشود. کسبوکار الکترونیک گردشگری نیز همانگونه که از نام آن بر میآید، کاربرد کسبوکار الکترونیکی در صنعت گردشگری است. سازمان جهانی گردشگری در مجموعه منتشر شده خود تحت عنوان "کسبوکار الکترونیکی برای گردشگری"، کسبوکار الکترونیکی گردشگری را اینگونه تعریف میکند: "بهبود ارتباطات داخلی و خارجی سازمانهای گردشگری با استفاده از ابزارهای پیشرفته فناوری اطلاعات و به عبارت دیگر بهبود تبادلات بین بنگاههای گردشگری، بین بنگاههای گردشگری و تأمین کنندگان و بین بنگاههای گردشگری و گردشگران و بنابراین به منظور ارتقا فرایند داخلی بنگاه و اشتراک گذاری دانش" (پینگ[2]، 2010).
کسبوکار الکترونیکی گردشگری از دو دیدگاه گسترده و محدود قابل تعریف است. از دیدگاه گسترده، کسبکار الکترونیکی گردشگری به تمامی فعالیتهای مرتبط با اجرا و مدیریت کسبوکارهای گردشگری با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اشاره دارد. در رویکرد محدود، کسبوکار الکترونیکی گردشگری به مجموع کل تبادلات خدمات و کالاهای گردشگری انجام شده بر مبنای شبکه اطلاعات و یا مجموعهای از فعالیتها تجاری که در آن شبکههای گردشگری به عنوان رسانههای آنی[3] برای تخصیص جریان اطلاعات، جریان مالی و جریان مواد[4] جهت شناسایی تقاضای مقاصد گردشگری، ذخیرهجا[5] و سازماندهی غذا، اقامت، بازدید و نمایش و فروش محصولات و خدمات بر اساس ابزارهای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد، اشاره دارد (پینگ، 2010).
مدل کسبوکار نیز مانند مدل تجاری یا مدل عملیاتی، بهعنوان یک سیستم خاص عملیات کسبوکار که عمدتاً از سبد کسبوکار، مدل سودآوری، ساز وکار توزیع منافع و استراتژی بازاریابی تشکیل میشود، تعریف میگردد. بهعنوان نوع خاصی از مدل کسبوکار، مدل کسبوکار الکترونیکی در مقایسه با مدلهای کسبوکار عادی، دارای جزئی منحصر به فرد است و آن راه حل الکترونیکی و یا پایگاه الکترونیکی[6] است که عوامل ذکرشده بالا را پشتیبانی میکند. به این دلیل، مدل کسبوکار الکترونیکی، نتیجه ترکیب مدل کسبوکار و پایگاه الکترونیکی است که عملیات الکترونیکی را پشتیبانی میکند. مدل کسبوکار الکترونیکی به طور مشخص، چارچوب سیستم و راه حلی است که بنگاهها و مشتریان در زنجیره صنعت را به منظور انجام تبادلات با پایگاههای الکترونیکی بیدرنگ[7] و تعاملی یکپارچه میکند (پینگ، 2010).
ادبیات مدلهای کسبوکار دامنه موضوعاتی از تعاریف مدل کسبوکار، اجزای مدل کسبوکار، طبقهبندی این مدلها، ابزارهای نمایش، روشهای تغییر و سنجههای ارزیابی مدلهای کسبوکار را در برمیگیرد. مدل کسبوکار مفهومی نسبتاً جوان است که اولین اوج کاربرد آن در متون علمی به اوایل هزاره جدید باز میگردد. این عبارت به شکلهای گوناگون از جمله "مدلهای جدید کسبوکار"، "مدلهای کسبوکار الکترونیکی" و یا "مدلهای کسبوکار اینترنتی" مورد استفاده قرار گرفته است (اُستِروالدِر، 2004). به نظر میرسد که مدیران، گزارشگران و تحلیلگرانی که عبارت "مدل کسبوکار" را استفاده میکردند، هیچگاه درک دقیقی از معنای واقعی آن نداشتند. آنها در نوشتههای خود از این عبارت برای توصیف هرچیزی از شیوهی درآمدزایی شرکت تا شیوهی ساختار بخشی به سازمان استفاده کردهاند (لیندِر و کانترِل[8]، 2000). بنابراین اولین قدم در این پژوهش، مروری جامع بر تعاریف حوزه مدل کسبوکار خواهد یود.
[1]. Broad and narrow
[2]. Ping
[3]. On-line media
[4]. Material flow
[5]. Reservation
[6]. Electronic platform
[7]. Real-time
[8]. Linder and Cantrelll
فهرست برخی از مطالب :
3-2- تاریخچه و سیرتکاملی مطالعات در حوزه مدلهای کسبوکار. 14
1-4-2- هستیشناسی e3-value. 19
3-4-2- مدل مفهومی هِدمَن و کالینگ..... 22
5-2- اجزای مدل مفهومی هدمن و کالینگ در صنعت گردشگری... 26
3-5-2- سطح فعالیتها و سازمان.. 38
5-5-2- سطح بازار سرمایه و کار. 43
6-5-2- حوزه مدیریت و بعد زمانی... 48
6-2- مدلهای کسبوکار الکترونیکی... 52
2-6-2 مدل بازرگانی با استفاده از کاتالوگ الکترونیکی... 52
3-6-2- مدل فروشگاه الکترونیکی... 52
4-6-2-مدل مراکز خرید الکترونیکی... 54
6-6-2-مدل مزایده معکوس..... 55
1-7-6-2 مدل پورتال عمومی/افقی... 55
2-7-6-2 مدل پورتال تخصصی/ عمودی... 55
9-6-2- مدل گردآورنده خریداران.. 56
10-6-2- مدل ارائه دهنده تخفیف.... 56
11-6-2 مدل واسطه اعتباری... 57
14-6-2- مدل خریدسازمانی الکترونیکی... 58
15-6-2- مدل واسطه اطلاعاتی... 59
16-6-2-مدل یکپارچهساز وب با سیستمهای داخلی کسبوکار. 59
17-6-2- مدل سیستمهای همکاری غیر یکپارچه با سیستمهای داخلی کسبوکار. 60
18-6-2- مدل بازار الکترونیکی یکپارچه گردشگری... 61
19-6-2 مدل بازار الکترونیک طرف سوم. 62
20-6-2 مدل خدمات دهی به زنجیره تأمین... 63
21-6-2-مدل سکوهای همکاری... 63
پیشینه و مبانی نظری مدل کسب و کار الکترونیکی در صنعت گردشگری_1624168837_50019_8524_1427.zip0.47 MB |