توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری مدرسه هوشمند59صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مدرسه هوشمند
مقدمه:
امروزه مهمترين دغدغهي نظام آموزشي و پرورشی يك كشور، ايجاد بستري مناسب جهت رشد و تعالي سرمايههاي فكري در جامعهي اطلاعاتي و دانايي محور ميباشد. براي آنكه همهي گروههاي اجتماعي قادر باشند بطور مؤثّر در چنين جامعهاي مشاركت داشته باشند، بايد يادگيري پيوسته، خلاقيت، نوآوري و نيز مشاركت فعال و سازندهي اجتماعي را بياموزند. تحقّق اين امر مستلزم تعريف مجدد و نويني از نقش و كاركرد مدارس به عنوان اصليترين نهادهاي آموزشي در جامعه ميباشد.
امروزه نظام آموزشي كشور به مدرسهاي نياز دارد كه با بهرهگيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، امکان يادگيري پيوسته را فراهم نموده و فرصتهاي نويني را در اختيار افراد براي تجربهي زندگي در جامعهي اطلاعاتي قرار دهد، به گونهاي كه اين فناوري نه به عنوان ابزار، بلکه در قالب زیرساختِ توانمندساز براي تعليم و آموزش حرفهاي محسوب شود.
بكارگيري گستردهي فاوا در فرايند آموزش و پرورش، همزمان با تحوّل در رويكردهاي آموزشي درجهان، زمينهي شكلگيري مدارس هوشمند را فراهم آورده است. اين مدارس از جمله نيازمنديهاي كليدي جوامع دانشبنيان ميباشند و رويكردهاي توسعهي مهارتهاي دانشي و كارآفريني دانشآموزان را دنبال مينمايند. در اين مدارس، فرايندهاي یاددهی - يادگيري تقويت شده و محيط تعاملي يكپارچه براي ارتقاي مهارتهاي كليدي دانشآموزان با تكيه بر فعاليتهاي گروهي، در عصر دانايي محور فراهم ميشود.
ازآنجاکه درحال حاضرمعلم محوري پایه آموزش و پرورش درکشور میباشد، به روزكردن مدارس، استفاده ازفناوریهای روز، برخورداری ازخلاقيتهای نوین درآموزش وپرورش ونیز اهميت دادن به تواناييهاي دانشآموزان، لازمه این تحوّل میباشد.
3-2-1 منظور از مدارس هوشمند چیست ؟
در سال 1984، دیوید پرکینز[1] و همکارانش در دانشگاه ها هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تا حدودی توسعه یافت، به طوری که امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، همچون مالزی، از این مدارس جهت تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می کنند. در تعریف این نوع مدارس گفته شده اس که مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است ودر فرایند آموزش به تفاوت استعداد وتوانایی دانش آموز توجه می شود . بنابراین مهمترین ویژگی ها و خصوصیات این مدارس عبارتند از :
الف) در مدارس هوشمند معلمان می توانند با استفاده از بانک های اطلاعاتی و برنامه های نرم افزاری و غیره دروس جدیدی را با توجه به نیازها و علائق دانش آموزان طراحی نمایند یا اینکه دروس موجود را تغییر داده و اصلاح نمایند بنابراین محتوای آموزشی دروس در این مدارس تا حدودی متفاوت با مدارس دیگر خواهد بود.
ب) دانش آموزان این مدارس، خود سرعت یادگیری خود را تعیین می نمایند. همچنین در این مدارس، ساعات یادگیری محدود به ساعت های مدرسه نیست و دانش آموزان در هر لحظه که اراده کنند کلاسهای دلخواهشان را از طریق برنامه های رایانه ای یا ارتباط از راه دور در اختیار خواهند داشت.
ج) نقش معلمان در این مدارس تا حدود زیادی از آموزش و ارزشیابی دانش آموزان به پیگیری آموزش شخصی آنان تغییر می یابد و در نتیجه فرصت و فراغت بیشتری برای پرداختن به برنامه های رشد و بالندگی حرفه ای خود (مطالعه، برقراری ارتباطات و تعاملات سازنده و مؤثر با مکاران، ارتقاء سطح علمی و بهبود مهارتهای تدریس و ...) خواهند یافت.
د) در این نوع مدارس دانش آموزان اغلب بجای کیف های مملو از کتب حجیم، با کامپیوترهای کیفی
(lab top) در سر کلاس درس حاضر می شوند. به عبارت دیگر در این مدارس علاوه بر مواد آموزشی رایج و کتابهای درسی، انواع نرم افزارها و درس افزارهای چند رسانه ای نظیر cd و... مورد استفاده قرار می گیرد.
ه) ارزشیابی از دانش آموزان در مدارس هوشمند به جای اینکه در مقاطع و نوبتهای فاصله دار (در پایان هر فصل یا هر ترم و ...) صورت پذیرد، همه روزه و به طور مداوم انجام می گیرد و تعدادی از این آزمون ها هم به صورت آنلاین و از راه دور می باشند.
[1] David Perkins
فهرست برخی از مطالب :
3-2-1 منظور از مدارس هوشمند چیست ؟. 2
3-2-3 پيشينه هوشمندسازي مدارس... 5
3-2-3 -1پيشينه هوشمندسازي مدارس در جهان: 5
3-2-3 -2پيشينه هوشمندسازي مدارس در ایران 5
3-2-4 نگاهي به برخي از شاخصهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات آموزشي: 7
3-2-5 مقايسه شاخصهاي فاواي برخي از كشورها در حوزه آموزش وپرورش: 8
3-2-6 مزایای اجرای طرح مدارس هوشمند : 9
3-2-7 مهمترين اهداف مدارس هوشمند: 11
3-2-7 مهمترین دلایل تاسیس مدارس هوشمند: 11
3-2-9 استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه: 16
3-9-10 اسناد پشتيبان مدرسه هوشمند: 19
3-2-11 هدفهاي كلان هوشمند سازی مدارس: 21
3-2-12راهبردهاي كلان هوشمند سازی مدارس در ایران: 22
3-2-13 ساز و كار اجرايي هوشمندسازي مدارس : 24
3-2-14 ساختار تشكيلاتي مدرسه هوشمند: 27
3-2-15مولفههاي اصلي و اركان هوشمندسازی مدارس: 28
3-2-15ارزيابي و ارزشيابي در مدارس هوشمند: 30
3-2-16 رتبهبندي با توجه به رویکرد فاوا درطرح تحول بنیادین: 32
3-2-16عملكرد هوشمندسازی مدارس در سال تحصيلي 91-90: 34
4-2-1نظریه اجتماعی سواد رسانه ای: 37
4-2-3نظریه استفاده و خشنودی: 39
4-2-5نظریه استحکام یا تأثیر محدود: 41
پیشینه و مبانی نظری مدرسه هوشمند_1624168093_50015_8524_1175.zip0.32 MB |