پیشینه و مبانی نظری کيفيت زندگي
پیشینه و مبانی نظری کيفيت زندگي

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری کيفيت زندگي62صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


کيفيت زندگي

روانشناسي در نيم قرن گذشته، بر بيماري بيشتر از سلامتي و بر آسيب شناسي عملکرد انسان بيشتر از درک کامل از تمام ابعاد آن تکيه داشته و به ويژگي‌هاي انسان سالم و کامل کمتر توجه کرده است. اما اخيراً با ظهور رويکرد جديدي به نام روانشناسي مثبت به عنوان متمم رويکردهاي قبلي، اين روند تغيير يافته و نگاه‌ها متوجه نقاط قوت و کمالات انساني شده است. در اين رويکرد، به مطالعۀ ويژگي‌هاي مثبت انسان‌ها و راهبردهاي استفاده از حداکثر استعدادهاي ذاتي و محيطي براي بهره مندي از حالت‌هاي رواني سالم و زندگي سازنده بيش از پيش تأکيد مي‌شود(سليگمن و سيکسزنت ميهالي[1]،2000، به نقل از يوسفي و صفري، 1388). آنچه که هدف اين رويکرد است مسأله پيشگيري و تأکيد بر شايسته سازي است و نه تصحيح ضعف ها. هدف ديگر اين رويکرد شناسايي و تعريف مفاهيمي است که به تأمين سلامتي و شادکامي افراد و بهره مندي آنها از يک زندگي سالم کمک کند. يکي از اين مفاهيم، مفهوم کيفيت زندگي است که در سه دهۀ گذشته تلاش زيادي براي تعريف و اندازه گيري عيني آن انجام شده است. اما با وجود گستردگي تحقيقات انجام شده در اين زمينه، هنوز تعريف واحد و مورد توافق همگان دربارۀ کيفيت زندگي ارائه نشده است. برخي از محققان، کيفيت زندگي را با رويکردي عيني تعريف کرده و موارد آشکار و مرتبط با معيارهاي زندگي از جمله سلامت جسمي، شرايط شخصي( ثروت، شرايط زندگي و ...) ارتباطات اجتماعي، اقدامات شغلي يا ديگر عوامل اجتماعي و اقتصادي را با کيفيت زندگي معادل دانسته اند( ليو[2]،2006، به نقل از يوسفي صفري،1388). در مقابل اين رويکرد، رويکرد ديگري به نام رويکرد ذهني وجود دارد که کيفيت زندگي را مترادف با شادي يا رضايت فرد در نظر مي‌گيرد و بر عوامل شناختي در ارزيابي کيفيت زندگي تأکيد دارد(همان منبع). بين دو رويکرد عيني و ذهني، رويکرد جديدي به نام رويکرد کل نگر وجود دارد (فلس و پري،1995؛ رنويک و براون،1996؛ به نقل از رحيمي،1386) که نظريه پردازان آن معتقد هستند کيفيت زندگي، همانند خود زندگي، مفهومي پيچيده و چند بعدي است، و در بررسي آن ، هردو مؤلفه عيني و ذهني را مدّ نظر قرار مي‌دهند.

بنا به تعريف گروه كيفيت سازمان جهاني بهداشت كيفيت زندگي به ادراك فرد از جايگاه خودش در زندگي، با توجه به بافت فرهنگي جامعه و اهداف، معيارها و نگراني هاي فرد اشاره دارد و از متغيرهايي مثل سلامت جسماني، وضعيت روانشناختي، استقلال و روابط اجتماعي ناشي مي‌شود (استينر، کوپر و شوينگتون[3]،2003، به نقل از نائينيان، گوهري، مطلبي نژاد و بلوچان1392)



[1]-Seligman&Csikszentmihalyi

[2]-Liu

[3]- Stenner, Cooper&Skevington

فهرست برخی از مطالب :


کيفيت زندگي.. 1

1-5-2 رويکردهاي نظري راجع به کيفيت زندگي.. 3

الف- رويکردهاي جامعه شناختي.. 4

ب- رويکردهاي روانشناسانه. 5

ج- رويکردهاي اقتصادي.. 6

د- رويکردهاي اکولوژيکي.. 7

ه- دو ديدگاه فلسفي.. 8

6-2 ابعاد کيفيت زندگي.. 8

1-6-2 بعد رواني کيفيت زندگي.. 8

2-6-2 بعد اجتماعي کيفيت زندگي.. 10

3-6-2 بعد محيطي کيفيت زندگي.. 10

7-2 نظريه‌هاي رفتارهاي پرخطر. 12

8-2 علل انجام رفتارهاي پرخطر. 14

9-2 انواع رفتارهاي پرخطر. 15

1-9-2 مصرف مواد. 15

الف- الکل.. 16

ب- سيگار. 17

ج- قليان. 18

مصرف قليان در بسياري از کشورهاي جهان به خصوص در خاورميانه و آفريقا رواج دارد. مطالعات انجام شده در مورد مضرات قليان، ارتباط مصرف آن را در افزايش خطر ابتلاء به سرطان هاي دهان، معده، مري، ريه، کاهش عملکرد دستگاه تنفسي و کاهش باروري نشان داده اند. مطالعات متعددي که در ارتباط با شيوع مصرف سيگار، قليان و عوامل مرتبط با آن در جمعيت دانش آموزي و دانشجويي انجام گرديده است که نتايج آنها نشان مي دهد عوامل متعددي در گرايش به مصرف سيگار و قليان نقش دارد. از مهم ترين اين عوامل زمينه ساز مي توان به عوامل محيطي و وجود استرس هاي پيرامون اشاره نمود. (ترقي جاه، حمديه و يعقوبي،1389). 18

د- مواد توهم زا 18

2-9-2 رفتار پرخطر جنسي.. 18

3-9-2 خشونت.. 20

نظريه‌هاي خشونت.. 21

علت‌هاي خشونت.. 21

خودكشي.. 22

10-2 تفاوت‌هاي جنسيتي در رفتارهاي پرخطر. 23

11-2 تحقيقات مرتبط خارجي.. 23

12-2 تحقيقات مرتبط داخلي.. 26

منابع فارسي.. 27

- اعزازي، شهلا1380، خشونت خانوادگي، نشر سالمي. تهران. 28

- اکبري، ابوالقاسم 1381، مشکلات نوجواني و جواني، نشر ساوالان. تهران. 28

- اکبري، مهرداد. رازع، حسين 1391، پيش بيني رفتارهاي مخاطره آميز در نوجوانان و ارتباط آن با هيجان طلبي و سبک هاي تصميم گيري، پژوهش در سلامت روانشناختي، دوره ششم، شماره اول، 57-65. 28

- البرزي، شهلا. محبوبه، البرزي 1385، بررسي رابطۀ خودمختاري و کيفيت زندگي در دانشجويان استعدادهاي درخشان دانشگاه هاي شيراز، روانشناسي 39، سال دهم، شماره 3، 321-334. 28

- باقري، خسرو 1374، نگاهي دوباره به تعليم و تربيت اسلامي، انتشارات مدرسه، تهران. 29

- بيابانگرد، اسماعيل 1382، روانشناسي نوجوانان. نشر فرهنگ اسلامي، تهران. 30

- چلبي،مسعود 1375، جامعه شناسي نظم، نشر ني. تهران. 32

- حاجتي، فرشته السادات. اکبرزاده، نسرين. خسروي، زهره 1387، تاثير آموزش برنامه ترکيبي درمان شناختي رفتاري با رويکرد مثبت گرايي بر پيشگيري از خشونت نوجوانان شهر تهران، مطالعات روانشناختي، دوره سوم، شماره 3، 35-56. 32

- ريو، جان مارشال. 1992، انگيزش و هيجان. ترجمۀ يحيي سيد محمدي، نشر ويرايش. تهران (1378). 36

- زارع بهرام آبادي، مهدي. دره، ايمان. اژدري، گلناز 1389، رابطۀ بين دلبستگي شغلي، مسئوليت پذيري و تحليل عاطفي با رضايت شغلي. فصلنامه فرهنگ مشاوره، سال اول، شماره 4، 5-24. 36

- ساعي، علي 1381، تحليل آماري در علوم اجتماعي، انتشارات کيان مهر. تهران. 36

- شاملو، سعيد 1372، بهداشت رواني، انتشارات رشد. تهران. 37

- فتي،لادن. موتابي، فرشته. محمدخاني، شهرام . كاظم‌زاده عطوفي، مهرداد 1385، آموزش مهارت‌هاي زندگي ويژه دانشجويان، نشر دانژه. تهران. 39

منابع لاتين.. 44


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری کيفيت زندگي_1624164270_49983_8524_1413.zip0.11 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت