پیشینه و مبانی نظری عوامل اجتماعی و افت تحصیلی دانش آموزان
پیشینه و مبانی نظری عوامل اجتماعی و افت تحصیلی دانش آموزان

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری عوامل اجتماعی و افت تحصیلی دانش آموزان 74صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


- پيشينه تحقيق

بررسي پيشينه پژوهش، نه تنها پژوهشگر را از نظر تشخيص و تعريف متغيرها و عملياتي كردن آنها، بلكه در تشخيص و چگونگي ارتباط متغيرهايي كه هم از لحاظ مفهومي و هم از لحاظ علمي مهم است را ياد مي‌دهد.

هدف از گنجاندن بخش پيشينه تحقيق عبارتست از:

1- برقراري ارتباط منطقي ميان اطلاعات پژوهشهاي قبلي با مساله تحقيق

2- آشنايي با چارچوب نظري و يا تجربي مساله تحقيق

3- آشنايي با روشهاي تحقيق مورد استفاده در پژوهشهاي گذشته.

(خاكي، 1382، 168، 27)


2-1-1- پيشينه تحقيق در سطح جهان

افت تحصيلي يكي از مشكلاتي است كه معمولاً نظامهاي آموزشي و پرورشي جهاني با آن دست به گريبانند و در حقيقت آفتي است كه به محصول آموزشي و پرورشي كشورها لطمه مي‌زند و كارايي و بهره وري[1] نظامها را با نقصان روبرو مي‌سازد.

يك بررسي انجام شده در ايالات متحده امريكا نشان مي‌دهد كه سه دسته از عوامل مهم در ترك تحصيل دانش آموزان دخالت داشته است.

1- عوامل مربوط به درون مدرسه شامل ضعيف بودن در درس، عدم سازگاري معلم با پسران، اخراج شده، مردود شدن و به درد نخوردن مدرسه براي دانش‌آموزان

2- حاملگي زودرس براي دختران ( كه البته مشخص نشده است در درون مدرسه بوده است يا خانواده يا در جامعه) و ازدواج و تشكيل خانواده براي دختران و زندگي با يكي از والدين

3- مسائل اقتصادي شامل اشتغال به كار دانش‌آموزان، تعهدات اقتصادي در خانواده براي دانش‌آموز خصوصا براي پسران. (صفوي 1365 ،45)

هافمن در سال 1989 با تحقيقي در مورد اشتغال مادران و وضعيت فرزندان، خاطر نشان مي‌سازد كه دختران مادران شاغل از پيشرفت تحصيلي و سازگاري اجتماعي و استقلال بيشتري برخوردارند.

همچنين پسران مادران شاغل در مقايسه با پسران مادران غيرشاغل از سازگاري اجتماعي و استقلال بالاتري بهره‌مندند.در خانواده‌هاي بسيار فقير پسران مادران شاغل در آزمونهاي شناختي و هوشي نمرات بالاتر از پسران مادران غيرشاغل دارند در ضمن مادران طبقه متوسط نسبت به مادران طبقات پايين‌تر، مي‌توانند معلم بهتري براي فرزندان خود باشند و تحريك ذهني گسترده‌‌تري براي آنها فراهم سازند. در مورد اثرات تلويزيون در وضعيت تحصيلي فرزندان، دو محقق به نام فيليپ نيومن و باربارانيومن با فرا تحليل يا تحليل نتايج 23 تحقيق، عنوان مي‌كنند كه پيشرفت تحصيلي در ميان كودكاني كه در هفته، 10تا15 ساعت تلويزيون تماشا مي‌كنند در بالاترين حد است (در مقايسه با كودكاني كه كمتر از 10 ساعت تماشا مي‌كنند) و سپس با افزايش تماشا از 20 تا 40 ساعت در هفته، ميزان پيشرفت تحصيلي به طور چشمگيري كاهش مي‌يابد. در هندوستان هم بر اساس گزارش گروه مشاوران يونسكو( 1369، ترجمه مشايخ) دانش‌آموزان بيشتر به علت كمبود لباس و عدم امكانات و شهريه ترك تحصيل مي‌‌كنند. بر اساس آمار منتشره، 30 درصد ترك تحصيل زنان يا دختران بر اثر عدم علاقه والدين به تحصيل آنها بوده است. در مجله علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز(پاييز سال 72-71) آمده كه : در پژوهشي كه در انگلستان صورت گرفته است، نشان داده شده كه شغل پدر به عنوان شاخص طبقه اجتماعي، بالاترين همبستگي را با پيشرفت تحصيلي در تمام سطوح پيش دانشگاهي داشته است.(حاجي‌زاد،1382، 71 الي 68)

البته برخي از راهبردهاي موفقيت‌آميز در كشورهاي آسيا و اقيانوس آرام ظهور جنبش‌هايي براي مبارزه با «افت تحصيلي» بيان خواهد شد.



[1] . EFFECTIVENESS

فهرست برخی از مطالب :


فصل دوم : ادبيات تحقيق.......................................................................................... 12

2-1- پيشينه تحقيق.................................................................................................. 12

2-1-1- پيشينه تحقيق درجهان.................................................................................. 14

2-1-2- پيشينه تحقيق درايران................................................................................... 17

2-2- مفهوم آموزش وپرورش................................................................................... 20

2-3- جامعه شناسي آموزش وپرورش........................................................................ 21

2-4- هدف جامعه شناسي آموزش وپرورش............................................................... 22

2-5- نظام جديد آموزش وپرورش درايران................................................................ 24

2-6- نظام آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران................................................... 26

2-7- آموزش وپرورش دوره متوسطه......................................................................... 29

2-8- افت تحصيلي.................................................................................................. 34

2-9- عوامل افت تحصيلي........................................................................................ 48

2-10- بررسي افت تحصيلي وعوامل موثر درآن درچند کشور خارجي......................... 48

2-11- دلايل ترک تحصيل در منطقه خاورميانه........................................................... 51

2-12- افت تحصيلي درچند کشور پيشرفته صنعتي وشيوه هاي مقابله با آن................... 51

2-13- مقابله با افت تحصيلي درکشورهاي آسيا واقيانوس آرام.................................... 51

2-13-1- اقدام هاي سازماني.................................................................................... 51

2-13-2- اقدام هاي تربيتي ...................................................................................... 52

2-13-3- اقدام هاي انگيزشي ومادي......................................................................... 52

2-13-4- مشارکت اولياء وجامعه محلي..................................................................... 52

2-13-5- اقدامهاي غير رسمي................................................................................... 53

2-14- افت تحصيلي درغرب وشيوه هاي مبارزه باآن.................................................. 53

2-14-1- افت تحصيلي وعوامل فردي....................................................................... 53

2-14-2- افت تحصيلي وکمبود خانوادگي................................................................. 54

2-14-3- افت تحصيلي وعوامل درون مدرسه............................................................ 55

2-15- شيوه هاي برخورد با پديده افت تحصيلي درغرب............................................ 56

2-15-1- روشهاي ترميمي وجبراني مقابله با افت تحصيلي......................................... 56

2-15-2- روشهاي تغيير وتحول بنيادي مدرسه........................................................... 56

2-16- روشهاي اصلاحي ودرمان آموزش وپرورش.................................................... 58

گرايش اول تامل آموزش وپرورش جبراني ، کلاسهاي تطبيقي ، آموزش متقابل و خدمات حمايتي در مدرسه است.

2-16-1- آموزش وپرورش جبراني........................................................................... 59

2-16-1-1- برنامه هاي متنوع جبراني........................................................................ 59

2-16-1-2- اثرات آموزش وپرورش جبراني.............................................................. 60

2-16-2- خدمات حمايتي........................................................................................ 61

2-16-2-1- خدمات حمايتي در فرانسه..................................................................... 61

2-16-2-2- خدمات حمايتي در بلژيک : کلاسهاي تطبيقي.......................................... 62

2-16-3- آموزش متقابل........................................................................................... 63

2-16-4- جنبشهاي مبارزه با نابرابريها........................................................................ 64

2-16-5- آموزش خانواده......................................................................................... 66

2-16-6- پيوند خانه ومدرسه.................................................................................... 68

2-16-7- پروژه هاي محلي ومنطقه اي مبارزه با افت تحصيلي..................................... 69

2-17- بررسي مساله افت تحصيلي وارائه راه حلهاي پيشنهادي در ايران....................... 72

2-18- خسارتهاي ناشي از شکست تحصيلي درايران.................................................. 77

2-19- راه حلهاي پيشنهادي واجرايي........................................................................ 78

2-20- روش ديگر جلوگيري از افت تحصيلي............................................................ 79

2-21- رويکردهاي جامعه شناسي به آموزش وپرورش................................................ 83

2-22- مفاهيم کليدي................................................................................................ 93

2-23- چارچوب نظري تحقيق.................................................................................. 98

نقد وبررسي رويکردهاي جامعه شناسي به آموزش وپرورش

2-24- مدل تحليلي تحقيق........................................................................................ 105

2-25- فرضيه هاي تحقيق......................................................................................... 106

مدل تحليلي عوامل اجتماعي موثر بر افت تحصيلي

2-26- تعاريف نظري وعملياتي مفاهيم...................................................................... 108



فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری عوامل اجتماعی و افت تحصیلی دانش آموزان_1624078894_49869_8524_1578.zip0.10 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت