پیشینه و مبانی نظری شناخت و رفتار درمانی
پیشینه و مبانی نظری شناخت و رفتار درمانی

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری شناخت و رفتار درمانی130صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :


تاريخچه :

درمان شناختي – رفتاري رويکرد نسبتاً نويايي است که مي خواهد فرد را در بافت زمينه ي زيست، اجتماعي، فرهنگي خود قرار دهد و با تکيه بر اصول و قواعد بر خاسته از رشته هاي مختلف و ساير علوم وابسته، «سالم زيستن» و «سالم انديشيدن» را به او بياموزد.

اين رويکرد، خود از تلفيق دو رويکرد رفتار درماني و رويکرد شناختي پديد آمده است. به يک اعتبار مي توان گفت که در رفتار درمان شناختي، نکات قوت رويکردهاي رفتار درماني و شناخت درماني – يعني عيني گرايي، ارزيابي و سنجش از يک سوي و دخالت دادن نقش حافظه در بازسازي و تغيير اطلاعات از سوي ديگر گرد آمده و به صورت يک پيکره دانش کار بسته درآمده است (هاوتون و همکاران، 1376، ترجمه قاسم زاده ص8).

تحقيقات و مدل سازي هاي بندورا درباره «اهميت يادگيري مشاهده اي» نقش «خويشتن» در ارزيابي رفتار و تسلط بر آن، پژوهش هاي سليگمن[1] درباره درماندگي اکتسابي، تحقيقات الوي و آبرامسون مسئله اسناد و سوگيري پردازش در افراد افسرده، بررسي هاي لانگ درباره سيستم هاي سه گانه در واکنش فرد و ارائه مدل زيست – اطلاعاتي درباره واکنش ترس و چگونگي مواجهه با آن، کوششهاي اوليه مايکنبام درباره پيوند دادن ديدگاه اليس با نظريه لوريا[2] در خصوص نقش نظم بخشي گفتار و نظاير اين موارد جملگي در كشانده شدن آن قسمت از رفتار درماني به مسيري که اينک درمان رفتاري- شناختي ناميده مي شود، موثر واقع شدند، اما از لحاظ کاربردي شايد هيچ عاملي مهمتر از مدل شناخت درماني بک به روند شکل گيري رويکرد رفتاري – شناختي به درمان، تأثير نگذاشت .

يکي از خصوصيت هاي بارز اين مدل، ايجاد پيوند محکم بين دو زمينه باليني و پژوهشي بود. استفاده از سازه هاي نظري مهم و کار سازي مانند طرحواره سوگيري، فرضيه آزمايي، تحريف، افکار خود آينده و غيره، تبيين برخي از مکانيسم هاي شناختي در اضطراب و افسردگي را آسان تر ساخت. مدل بک مخصوصاً از اين نظر حائز اهميت است که پژوهش هاي گسترده اي را دامن زد.

دليل رشد و توسعه رفتار درمان شناختي که در مدت کم توانسته است علاقه زيادي را در متخصصان باليني به خود معطوف سازد. اين است که اولاً روش هاي شناختي – رفتاري، برعکس ساير شکل هاي رفتار درماني، مستقيماً با افکار و احساسات که در تمامي اختلالات رواني از اهميت آشکاري برخوردارند سروکار دارد.

دوم اينکه رفتار درماني شناختي شکافي را که بسياري از درمانگران بين روشهاي صرفاً رفتاري و روان درماني هاي پويا احساس مي کنند را پر مي سازد و سوم اينکه روش هاي جديد درماني، بر عکس روان درماني هاي پويا، پايه هاي علمي دارند و قابليت بيشتري در ارزيابي فعاليت هاي باليني از خود نشان مي دهند، (هاوتون و همکاران، 1376، ترجمه قاسم زاده ، ص11).


انديشه فلسفي رويکردهاي شناختي به نظريات رواقيون بر مي گردد. اپيکور معتقد بود که حوادث و اشياء باعث اختلال و پريشاني نمي شوند بلکه نگرش فرد نسبت به اين پديده ها و اشياء است که باعث آشفتگي و ناراحتي او مي شود. از متفکرين اخير کانت نيز معتقد است که ما نمي توانيم اشياء را آنطوريکه هستند بشناسيم بلکه آنچه ما مي دانيم فقط تعبير و تفسير خودمان از اشياء است (بلک برن و ديويد سون، 1990).

از نظر متفکرين اسلامي عقل و تفکر نيز جايگاه والايي دارند. اکثر انديشمندان اسلامي و بسياري از انديشمندان غير اسلامي معتقدند که عقل ويژگي خاص انسان است، يکي از نقاط افتراق انسان با ساير حيوانات همين عقل است.(احمدي، 1371).



[1] Seligman

[2] Luria

فهرست برخی از مطالب :



تعميم.يك انتقاد بسيار جدي از برخي رفتار درماني‌‌ها، بحث عدم اثر بخشي آنها در موقعيتهاي ديگر است . به عبارت ديگر ، آيا تاثيرات برنامه‌هاي رفتاردرماني در وضعيت‌هاي ديگر ، هم ادامه مي يابد ؟. 70

آشفتگي نظري.آخرين مشكل بالقوه رفتار درماني ، آشفتگي نظري است . در حال حاضر رفتار درماني ، مخلوطي از فنون است كه برخي از آنها برگرفته از سنت شرطي سازي عامل هستند و برخي برگرفته از شرطي سازي كلاسيك و برخي نيز به شدت ماهيت شناختي دارند . متخصصان باليني بدون برخورداري از يك چهارچوب نظري منسجم ممكن است در باتلاق فنون متفاوتي گير كنند كه هر يك مدعي هستند مظهر رفتار درماني مي‌باشند آنان به يك ديدگاه نظري منظم نياز دارند كه هر يك مدعي هستند مظهر رفتار درماني مي‌باشند . آنان به يك ديدگاه نظري منظم نياز دارند كه فنون مختلف را در خود جاي بدهند ، دسته‌بندي كند و زمان و شرايط استفاده از هر فن رامشخص نمايد . اين چهارچوب نظري خيلي كارآمدتر از يك رشته قواعد كلي است . 72

آينده. 72

مرحله دوم : پيدايي شناخت درماني.. 73

رويكردهاي شناختي نسبت به شخصيت : 80

مفروضات كلي شناخت درماني : 82

تعليم خودآموزي مايكنبام از دو زمينه ريشه گرفته است : 90

مراحل آموزش به خود دستور دادن : 90

تلفيق رويكردهاي شناختي و رفتاري.. 95

ويژگي‌ها و مفروضه‌هاي رويكرد شناختي رفتاري.. 100

درمان شناختي - رفتاري.. 107

الگو برداري.. 111

آموزش مايه كوبي عليه استرس... 115

تكنيكهاي رفتار درماني شناختي.. 115

بنيادهاي علمي رفتار درمان شناختي.. 120

اصول كلي در شيوه‌هاي درماني شناختي رفتاري.. 122

ارزشيابي شناختي رفتاري 123

شيوه ارزيابي : 124

· مصاحبه رفتاري.. 124

· خود بازنگري.. 124

· خود سنجي (پرسشنامه و مقياسهاي درجه‌بندي غير اختصاصي) 124

· كسب اطلاعات از افرادديگر. 124

· مصاحبه با افراد مهم. 124

· بازنگري به وسيله افراد مهم. 124

· مشاهده مستقيم رفتار درشرايط باليني.. 124

· ايفاي نقش... 124

· آزمونهاي رفتاري.. 124

· آزمونهاي رفتاري.. 124

· پي آمدهاي جانبي(رفتاري) 124

· سنجشهاي فيزيولوژيك.. 124

سنجش در ارزيابي و درمان شناختي رفتاري.. 124

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری شناخت و رفتار درمانی_1624025183_49808_8524_1385.zip0.15 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت