توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری شخصیت،تعاریف شخصیت،حوزه های شخصیت،اختلالات شخصیتی،تیپ شناسی،اثربخشی126صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
1 شخصيت[1]
شخصيت از واژه لاتين پرسونا گرفته شده است كه به نقاب هنر پيشهها در نمايش اشاره دارد. روان شناسي شخصيت به آنچه معمولا به ماهيت انسان مربوط ميشود ميپردازد، نظريه پردازان شخصيت به كليت انسان ميپردازند و تلاش ميكنند تا روابط پيچيده ميان جنبههاي مختلف كنش انسان و روابط پيچيده ي بين انسانها را بررسي كنند آنان معتقدند که شخصیت انسان به صورت يك كل سازمان يافته عمل ميكند و در پرتو چنين كليت و سازماني نيز بايد شناخته شود. در لغت شخصيت اين معنا مستتر است كه هر فردي واحد منحصر به فرد و به اصطلاح عوام تك است و هيچ شخص ديگري را نميتوان يافت كه كاملا شبيه او باشد.
2-2 تعاريف شخصيت
هر فرد پديده اي منحصر به فرد و يگانه است و نظريه پردازان شخصيت ميكوشند تا روابط پيچيده بين ابعادمتفاوت كردار فرد را دريابند،با مطالعه شخصيت افراد خصوصياتي كه بر اساس آن فردي از فرد ديگر متمايز ميشود روشن ميگردد (شاملو 1372، ص 13)
برخي از روانشناساني شخصيت جبنههاي بيوشيميايي و فيزيولوژيك رفتار آدميرا مطالعه كرده و روشهاي مناسب آن را به كار ميبرند برخي ديگر به مشاهده و بررسي رفتار مشهود فرد ميپردازند برخي شخصيت را بر حسب خصوصياتي نظير فرآيند ناهشياري ميدانند، از جمله روانشناسي نسبي كه شخصيت را بر اساس صفت بارز يا رگههاي مشخص شخصيتي تفسير و توجيه ميكند كاتل ميباشد. (شاملو، 1372، ص 15 و 14)
اريك فرم در تعريف شخصيت چنين ميگويد: شخصيت مجموع كيفيتهاي موروثي و اكتسابي است كه او را منحصر به فرد ميكند (لارنس، 1994)، ص 50 )
شخصيت بيانگر آن دسته از ويژگيهاي فرد يا افراد است كه شكل الگوهاي ثابت فكري، عاطفي و رفتاري آنهاست. نظام مورد بررسي ما شامل تفكر، عواطف و رفتارهاي بيروني (قابل مشاهده)است، به ويژه ارتباط اين سه جنبه با يكديگر در ساختن شخصيتي بي مانند و منحصر به فرد بسيار با اهميت است. پروين و جان (جوادي 1381) ص 4)
همچنين ميتوانيم بگوييم كه شخصيت مجموعه اي از ويژگيهاي پايدار و بي نظير است كه ممكن است در پاسخ به موقعيتهاي مختلف تغيير كند.
شولتز و سيدني الن(محمدي 1378)، ص 15)
هنگاميكه روان شناسان درباره شخصيت صحبت ميكنند. مقصودشان مفهوميپوياست كه بيانگر رشد و تكامل كل سيستم رواني شخص است يعني به جاي توجه به اجزا به كل توجه ميكند، تعريفي كه گوردن آل پرت حدود 50 سال پيش براي شخصيت ارائه كرد هنوز زبانزد همگان است كه گفت: شخصيت، همان شخصيت پويا در درون فرد است كه از سيستمهاي رواني و فيزيكي تشكيل شده و تنها عاملي است كه تعيين كننده سازش فرد با محيطش ميباشد.
رابينز (پارساييان و اعرابي1379)
شخصيت فرد مجموعه اي نسبتا با ثبات از مشخصات، تمايلات، خلق و خوي كه مجموعه عوامل تعيين كننده تشابهات و تفاوتهاي رفتاري است .
(سالواتور، 1989 ، صفحه 243) (نوري تاجر،1375)
يونگ شخصيت هر فرد را محصول تاريخ قرون و اعصار جديد او ميداند و به نظر وي ساختار شخصيتي عبارتست از چند سيستم جدا اما مربوط به هم كه مهمترين اين سيستمها عبارتند از ايگو[2]، ناخود آگاه شخصي[3]، عقدههاي آن[4] ناخود آگاه جمعي[5] ارگي تايپهاي آن ارگها[6]، ، پرسونا[7]،آنيما[8]، سايه [9]، آنیموس9.
2-3 حوزههاي شخصيت
حوزههايي كه نظريههاي شخصيت بايد به آن بپردازد به شرح زير است.
- ساختار يا واحدها يا سنگ بناي شخصيت
- فرآيندها يا جنبههاي پوياي شخصيت از جمله انگيزهها
- نمو رشد يا اين كه انسان چگونه به صورت انسان ويژه اي كه هر كدام از ما هستيم
- آسيب شناسي يا ماهيت و علل كنش ناسازگار ناسازگارانه ي شخصيت
- تغيير يا اين كه افراد چگونه تغيير ميكنند و چرا بعضي اوقات در برابر تغيير مقاوم هستند و يا قادر به تغيير نيستند.
2-3-1 ساختار
نظريههاي شخصيت را ميتوان با توجه به مفاهيميكه براي پاسخگويي به سوالات چه چيز، چطور، چرا به كار ميبرند مقايسه كرد در واقع مفهوم ساختار به جنبههاي پايدارتر مقاوم تر و شخصيت اطلاق ميشود در اين برداشت ساختارها با اجزاء بدن يا مفاهيم مثل اتم و مولكول قابل مقايسه اند مفاهیمي ساختاري مفاهيمي مثل پاسخ، عادت، صفات و تيپ را در نظر ميگيرد.
مفهوم تيپ با دسته بندي تعداد قابل توجهي از صفات مختلف معني پيدا ميكند و در مقايسه با مفهوم صفت به نظم و عموميت بيشتري در رفتار دلالت ميكند وقتي فردي درجه اي از صفت خاصي را دارد در تيپ خاصي قرار ميگيرد مثل تقسيم بندي افراد به درونگرا و برون گرا يا طبقه بندي افراد بر حسب اين كه به ديگران گرايش دارند يا دوري ميكنند.
پروين و جان (جوادي 1381)
2-3-2 فرآيند
به جز روش ساختاري ميتوان آنها را از نظر مفاهيم پويا و انگيزشي مورد استفاده در توجيه رفتار نيز باهم سنجيد سه نوع مفهوم سازي در انگيزش مورد توجه روان شناسان شخصيت بوده است انگيزههاي مبتني بر لذت، انگيزههاي رشد، (خود شكوفايي) و انگيزههاي شناختي.
انگيزههاي لذات گرايانه بر كسب لذت و دوري از درد استوار است كه خود به دو دسته كاهش كنش و الگوهاي مشوق تقسيم ميشوند در كاهش تنش اين نيازهاي زيستي درون ارگانيسم هستند كه موجب تنش ميشوند و فرد با ارضاء اين نيازها در صدد كاهش تنش بر ميآيد، اصطلاح سائق معمولا در مورد اين تنشها معني پيدا ميكند. در مقابل اين الگوها الگوهاي مشوق قرار ميگيرد كه بر هدفها، نتايج و انگيزههايي كه فرد در جستجوي آنهاست تاكيد ميشود.
[1] prsonality
[2] Igo 9Animus
[3] Pensonal un conscious
[4] complex
[5] Collective unconscious
[6] Acche
[7] Persona
[8] Anima
[9] shadow
فهرست برخی از مطالب :
2-3-4 آسيب شناسي رواني و تغيير رفتار 22
2-4 مضامين عمده در نظريه شخصيت... 22
2-4-1 وحدت رفتار و مفهوم خويشتن.. 24
2-4-2 سطوح مختلف آگاهي و مفهوم ناهشيار 25
2-4-3 رابطه بين شناخت، عواطف و رفتار مشهود. 26
2-4-4 اثرات گذشته، حال و آينده بر رفتار 26
2-5-1 نظريه روان كاوي در شخصيت... 27
2-5-3 نظريه روان پويشي فرويد(روانكاوي در شخصيت): 29
2-5-4 سطوح شخيت: هشيار3، نيمه هشيار2 و ناهشيار 29
2-5-5 ساختار شخصيت: نهاد، من و فرامن.. 30
2-6-2 نكات برجسته ي نظريات يونگ... 36
2-8 نظریه اختلالات شخصیتی.. 39
2-8-2 بررسي نظريات هورناي.. 40
2-9 نظریه روان پزشکی بین فردی.. 41
2-9-2 بررسي نظريات ساليوان.. 42
2-10 تظريه پديدار شناختي (فرد- محور) 43
2-10-2 بررسي نظريات و كارهاي راجرز 44
2-10-3 تشکیل رویکرد پدیدار شناختی راجرز 45
2-10-4 ساختار شخصيت از ديدگاه راجرز 46
2-11 نیازهای زیستی و روانی در پیدایی شخصیت... 47
2-12 نظريه رويكرد صفات در شخصيت... 48
2-12-2 بررسي نظريات آلپورت... 49
2-13 نظريه چندبعدی شخصیت... 51
2-13-3 ابعاد اساسي شخصيت... 53
2-14 نظرريه رويكرد تحليلي عاملي صفات... 54
2-14-2 بررسي نظريات كتل در شخصيت... 54
2-15 نظریات رابطه شغل و شخصیت... 56
2-16 بررسي چند خصوصیت شخصیتی در شغل.. 62
2-16-3 مناعت طبع يا عزت نفس. 65
2-16-4 سازگاري با موقعيت... 66
2-17 شخصيت از ديدگاه اسلام و قرآن.. 68
2-19-3 تیپ شناسی در تست رورشاخ.. 75
2-20 ظريه ساخت بدن و خلق وخوی.. 76
2-21 نظريه شلدن (ريخت شناسي) 78
2-22 نظريه تيپ گال و جمجمه شناسي رواني: 79
2-23-1 اساس درك واقعي ذهني از نظر يونگ... 79
2-23-2 كاركردهاي غير عقلاني.. 80
2-23-6 تيپهاي روانشناختي يونگ... 84
2-23-7 توصيف تيپهاي شانزدهگانه. 85
2-23-8 اهميت شناخت تيپهاي روانشناختي.. 90
2-23-9 نقد تيپ شناسايي يونگي.. 91
2-25 شاخصهاي اثربخشي از ديدگاههای مختلف... 94
2-25-6 بس و هرسي – بلانچارد. 97
2-25-7 هوي و ميكسل و چستر بارنارد. 97
2-25-8 كالدول و اسپينكس.... 97
2-25-9 لوتانز و همكارانش.... 97
2-25-10 ديدگاه راجرز و همكاران: 98
2-25-11مطالعات بسكر و چيرنز: 99
2-26مقايسه ي ديدگاههاي ارزشيابي اثر بخشي سازماني.. 100
2-27 نظریات جدید در اثربخشی.. 101
2-27-1 مطالعات رابرت واترمن وتام پترز 101
2-28 مدلهای ارزیابی اثربخشی.. 102
1- مدل هدف منطقی: که سازمان را در رسیدن به اهدافش کاملا ارزیابی می کند. 102
2-29 نظریه ريچارد ال دفت... 104
2-29-1 روش مبتني بر تامين هدف... 104
2-29-2 روش مبتني بر تامين منابع.. 105
2-29-3 روش مبتني بر فرآيند دروني.. 106
2-29-4 روش مبتني بر تامين رضايت گروههاي ذي نفع.. 108
2-30-1 تحقيقات انجام گرفته در مورد تيپ شناسي يونگي.. 110
2-30-1-1 تحقیقات خارج از كشور 110
2-30-1-2 تحقيقات انجام گرفته در داخل كشور 113
2-30-2-1 تحقيقات انجام شده در داخل كشور 118
2-30-2-2 تحقيقات انجام گرفته در خارج از كشور 121
پیشینه و مبانی نظری شخصیت،تعاریف شخصیت،حوزه های شخصیت،اختلالات شخصیتی،تیپ شناسی،اثربخشی_1624024654_49802_8524_1487.zip0.35 MB |