توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری سیستم اطلاعات حسابداری و محدوديت های حاكم بر خصوصيات كيفي اطلاعات مالي 81صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
در بيانيه مفاهيم بنيادي حسابداري شماره 2 كميته تدوين استانداردهاي حسابداري مالي حسابداري به عنوان يك سيستم اطلاعاتي تعريف و هم چنين بيان گرديد كه هدف اوليه حسابداري تهيه اطلاعات مفيد براي تصميم گيري است.از طرف ديگر حسابداران بايستي در زمينه هاي ديگر سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري نظريه بانكهاي اطلاعاتي ، سيستم هاي هوشمند و ارتباط از راه دور را فراگيرند (سجادي،1385،5)3.
دلايل زير از جمله دلايلي است كه موجب افزايش تقاضا براي اطلاعات و مطالعه در سيستم هاي حسابداري گرديده است.
- پيشرفت در فناوري اطلاعات موجب افزايش ظرفيت فني براي جمع آوري و پردازش داده ها گرديده است.
- پيشرفت وتوسعه فناوري مخابراتي وارتباطات موجب افزايش اثربخشي توزيع ومبادله اطلاعات در داخل سازمانها ونيز بين انها گرديده است.
- افزايش پيچيدگي محيطي كه سازمانها در ان فعاليت دارند از دلايل ديگر نياز به مطالعه سيتم ها است.
- پيچيدگي محيط داخل سازمان نيز تقاضا براي اطلاعات را افزايش مي دهد.
- بزرگ شدن غالب سازمانها،تنوع محصولات وخدمات وافزايش تخصص وفعاليت ها در سازمان موجب تقاضاي بيشتر اطلاعات ونهايتا مطالعه درسيستم هاي اطلاعاتي حسابداري مي شود(سجادي،1385،5)[1].
3 – 2 – 2 . فن آوري اطلاعات و استراتژي شركت
درنمودار 1-1 دومين وظيفه مهم حسابداران شركت ها برنامه ريزي استراتژيك بلند مدت اعلام شده است. همان طور كه در نمودار 1-1 نشان داده ميشود، استراتژي شركت يكي از عواملي است كه بايد تاثير آن در طراحي سيستم اطلاعاتي حسابداري لحاظ شود.
1-3-2-2- وظايف مديران در رابطه با سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري
يكي از نكات مهم سيستم هاي اطلاعات حسابداري تقويت سيستم هاي كنترلي است .مديران براي تصميم گيري نياز به اطلاعاتي دارند تا تفاوت عملكرد واقعي را با آنچه پيش بيني شده است٬مقايسه كنند.سيسم هاي اطلاعات شاخص هاي نظارتي را در اختيار مديران قرار مي دهند.مديران علاوه بر نضارت بر فرايند طراحي سيستم بايد بر عمليات سيستم ها در طول زمان اجرا نيز كنترل لازم اعمال كنند.گرچه سازمانها با كمك تكنولوژي اطلاعات مي توانند حجم عظيمي را به نحو مطلوبي پردازش كنند٬اما همين سيستم ها مسايل وچالش هاي كنترلي مهمي را به همراه دارند.سازمان هايي بوده اندكه به دليل عدم توانايي در كنترل سيستم هاي اطلاعاتي خود٬مجبور به ترك كسب وكار شده اند (لوكاس1997٬،62)[2].
[2]-Loukas,1997,p62
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
1-2-2 سيستم اطلاعات حسابداري. 3
2-2-2 هدف از مطالعه سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري. 3
3-2-2 فن آوري اطلاعات و استراتژي شركت.. 3
1-3-2-2- وظايف مديران در رابطه با سيستم هاي اطلاعاتي حسابداري. 3
4-3-2-2- تصميم گيري واطلاعات.. 3
3-2- ويژگي هاي كيفي اطلاعات حسابداري. 3
1-3-2- خصوصيات كيفي مرتبط با محتواي اطلاعات.. 3
1-1-3-2- ارزش پيش بيني كنندگي و تاييد كنندگي. 3
5-1-3-2- رجحان محتوا بر شكل. 3
2-3-2- خصوصيات كيفي مرتبط باارائه اطلاعات.. 3
4-2-3-2- ادغام و طبقه بندي اطلاعات.. 3
5-2-3-2- توان استفاده كنندگان. 3
4-2- محدوديتهاي حاكم بر خصوصيات كيفي اطلاعات مالي. 3
1-4-2- موازنه بين خصوصيات كيفي. 3
5– 2 روشها و عناصر سيستم هاي اطلاعاتي. 3
1-5-2 فعاليتهاي تجاري و نيازهاي اطلاعاتي. 3
2-5-2 پردازش معاملات : مدارك و رويه ها 3
3-5-2 گردآوري داده هاي معامله در قالب مدرك مثبته 3
4-5-2- ثبت اطلاعات معاملات در دفتر روزنامه 3
5-5-2 - انتقال رويدادها به دفاتر كل. 3
6-5-2 - تهيه اطلاعات براي تصميم گيري. 3
8-5-2 طبقه بندی نوع اطلاعات.. 3
6-2- مفاهيم فن آوري اطلاعات.. 3
8-6-2 - نرم افزارهاي كاربردي. 3
7-2 سيستم هاي خبره ( هوشمند ) 3
1-7-2 بعضي از تعاريف سيستم هاي خبره 3
2-7-2. مزاياي سيستم هاي خبره 3
3-7-2 سيستم هاي خبره و هوش مصنوعي. 3
4-7-2 - نتيجه گيري و تحليل هاي كلي در مورد سيستم هاي خبره 3
1-8-2 - گردش سيستمي و فيزيكي داده 3
3-8-2 - زبانهاي سيستم مديريت بانك اطلاعات.. 3
4-8-2- بانكهاي اطلاعاتي رابطه اي. 3
5-8-2- شرايط اساسي مدل داده رابطه اي. 3
9-2 - تجارت الكترونيكي و انواع آن. 3
1-9-2- مبادله الکترونیکی داده های مالی. 3
2-9-2- تاثیر تجارت الکترونیکی. 3
4-9-2- اجرای سیستم ارتباطات داده ای. 3
5-9-2 - نرم افزارهای ارتباطی. 3
10-2- کنترل سیستم های اطلا عاتی حسابداری. 3
1-10-2-کنترلهای حسابداری و کنترلهای اداری. 3
2-10-2- کنترلهای عمومی و کنترلهای کاربردی. 3
3-10-2 - کنترلهای مرحله ایجاد سیستمهای کاربردی ، کنترلهای مرحله اجرا ، و کنترلهای حفاظت و ایمنی 3
4-10-2 . دامنه کاربرد روشهای حسابرسی در مراکز خدمات کامپیوتری. 3
1-4-10-2- تفکیک وظایف کارکنان. 3
2-4-10-2- مجاز بودن عملیات.. 3
4-4-10-2 - دسترسی به داراییها 3
5-10-2 - شناخت کلی مرکز خدمات کامپیوتری و روشهای عملیاتی عمومی. 3
1-5-10-2تهیه و آزمایش برنامه های کامپیوتری برای هدف های حسابرسی. 3
2-5-10-2 اخذ فایلهای اطلاعاتی مورد نیاز برای رسیدگی. 3
2-5-7-2- حفاظت مناسب از اسناد و مدارک و داراییها 3
11-2- سيستم جامع حسابداري صنعتي. 3
2-11-2- مشخصات كلي سيستم حسابداري صنعتي. 3
5-11-2- جدول محصولات و توليدات.. 3
6-11-2- تبديل شاخص اندازهگيري محصولات و توليدات.. 3
7-11-2- جدول مباني سرشكنسازي. 3
8-11-2-ارتباطات بروني واحدها 3
9-11-2-ارتباطات دروني واحدها 3
10-11-2-گزارشهاي سيستم حسابداري صنعتي. 3
12-2- سيستم حسابداري تداركات و امور كالا. 3
1-12-2- مراحل اجرائي تأمين كالاي مورد نياز. 3
2 -1-12-2- سفارش خريد داخلي/ خارجي. 3
3-1-12-2- رسيد كالا به انبار. 3
4-1-12-2- نقل و انتقالات كالا. 3
13-2- سيستم يكنواخت محاسبات كاركنان. 3
1-13-2- استخدام، انتقال و اخراج كاركنان. 3
2-13-2- نمودار عملكرد سيستم حقوق. 3
14-2 سيستم جامع بودجه صنعت نفت.. 3
1-14-2 روش تنظيم بودجه و كنترل هزينههاي سرمايهاي. 3
3-14-2 گزارشات هزينههاي جاري. 3
2- گزارشات خلاصه ريزهزينه ماهيانه 3
4-14-2 گزارشات خلاصه مقايسه بودجه و هزينههاي جاري. 3
5-14-2 شرح كدها و جداول پارامتر. 3
پیشینه و مبانی نظری سیستم اطلاعات حسابداری و محدوديت های حاكم بر خصوصيات كيفي اطلاعات مالي_1624021354_49783_8524_1351.zip0.41 MB |