پیشینه و مبانی نظری سودمندي محتواي اطلاعاتي سود و واكنش بازار سرمايه
پیشینه و مبانی نظری سودمندي محتواي اطلاعاتي سود و واكنش بازار سرمايه

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری سودمندي محتواي اطلاعاتي سود و واكنش بازار سرمايه 41صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

مقدمه

سرمايه­گذاري يكي از عوامل مهم توسعه در قرن حاضر است. سرمايه­گذاري نيازمند برنامه­ريزي است. برنامه­ريزي، امكان بهره­برداري مناسب از فرصت­هاي موجود را فراهم مي­آورد. براي افزايش اثر بخشي برنامه­ريزي بايد توانايي پيش­بيني صحيح و مستمر را بهبود بخشيد. پيش­بيني عنصر كليدي در تصميم­گيري­هاي اقتصادي است.

سرمايه­گذاران، اعتباردهندگان، مديريت و ساير اشخاص در تصميم­گيري­هاي اقتصادي متكي به پيش­بيني و انتظارات هستند. هم­چنين توجه به بودجه سالانه شركت، پيش­بيني توليد، فروش و سود هر سهم آن و كنترل بودجه در گزارش­هاي ميان دوره­اي و ميزان تحقق پيش­بيني­ها، در تغييرات قيمت سهام تأثير بسزايي دارد. شايد بتوان مهمترين عامل تأثيرگذار بر قيمت سهام را در پيش­بيني سود هر سهم جستجو كرد. مهمترين منبع اطلاعاتي سرمايه­گذاران، اعتباردهندگان و ساير استفاده­كنندگان از اطلاعات شركت­ها پيش­بيني­هاي سود ارائه شده توسط آن­ها در فواصل زماني معين است.

در مطالعات بال وبراون ،1968، و فاستر ،1977، پيرامون محتواي اطلاعاتي سود سالانه و فصلي و واكنش بازار اوراق بهادار به اعلام سود حسابداري، مشخص شد كه شركت­هايي با اخبار خوب (افزايش غير منتظره سود) داراي بازده غير منتظره مثبت و شركت­هايي با اخبار بد (كاهش غير منتظره سود) داراي بازده غير منتظره منفي هستند.

در اين فصل بر مبناي چارچوب نظري اشاره شده در فصل گذشته، به مرور ادبيات تحقيق و هم چنين مطالعات انجام گرفته پيرامون موضوع تحقيق در خارج و داخل ايران خواهيم پرداخت.


2 ـ 2 بازار مالي

بازار مالي، بازار رسمي و سازمان يافته­اي است كه در آن انتقال وجوه از افراد و واحدهايي كه با مازاد منابع مالي مواجه هستند به افراد و واحدهاي متقاضي وجوه (منابع) صورت مي­گيرد. بديهي است كه در اين بازارها اكثريت وام دهندگان را خانوارها و اكثريت متقاضيان وجوه را بنگاه­هاي اقتصادي و دولت تشكيل مي­دهند (راعي و تلنگي، 1387، ص6)1.

بازار مالي، امكانات لازم را براي انتقال پس­انداز از اشخاص حقيقي و حقوقي به ساير اشخاصي كه فرصت­هاي سرمايه­گذاري مولد در اختيار دارند و نيازمند منابع مالي هستند، فراهم
مي­كند. انتقال وجوه مزبور تقريباً در كليه موارد به ايجاد دارايي مالي منتج مي­شود، كه در واقع ادعايي است نسبت به در آمدهاي آتي دارايي­هاي شخصي (حقوقي) كه اوراق بهادار را صادر و منتشر كرده است (شباهنگ، 1375، ص 13)1.


1 ـ 2 ـ 2 طبقه بندي بازارهاي مالي

بازارهاي مالي بر حسب حق مالي، سررسيد حق مالي، مرحله انتشار، واگذاري فوري، ساختار سازماني خارجي و داخلي طبقه­بندي مي­گردد. بازار مالي بر حسب سررسيد حق مالي به دو نوع بازار پول و بازار سرمايه تقسيم مي­شود.


1 ـ 1 ـ 2 ـ 2 بازار پول

بازار پول، بازاري براي ابزار بدهي كوتاه مدت مي­باشد. در بازار پول، مازاد نقدينگي افراد و واحدهاي اقتصادي، از طريق پس­انداز يا سپرده­هاي بانكي، در اختيار واحدهاي اقتصادي قرار
مي­گيرد. در بازار پول، از عرضه و تقاضاي پول، نرخ بهره تعيين مي­شود.


2 ـ 1 ـ 2 ـ 2 بازار سرمايه

بازار سرمايه، بازاري براي دارايي مالي با سر رسيد بيش از يك سال (ابزار مالي بلند مدت) محسوب مي­گردد و از طريق انتشار اوراق بهادار توسط واحدهاي متقاضي سرمايه كه داراي فرصت­هاي سرمايه­گذاري مناسب­تر و نيازمند به تأمين مالي بلند مدت مي­باشند، پس اندازهاي افراد به
سرمايه­گذاري تبديل مي­گردد. در بازار سرمايه عرضه و تقاضاي سرمايه، نرخ بازدهي سرمايه را مشخص مي­كند. بازارهاي سرمايه به دو بخش اصلي تقسيم­بندي مي­گردند: بازار اوّليّه و بازار ثانويّه. در بازارهاي اوّليّه، اوراق بهادار انتشار يافته توسط شركت­ها براي اولين بار عرضه گشته و بدين ترتيب دارايي­هاي مالي شركت با منابع مالي بلند مدت مبادله و تشكيل سرمايه صورت مي­گيرد. در بازارهاي ثانويه، اوراق بهاداري كه در قبل به بازار عرضه شده­اند، مبادله مي­شوند (عبده تبريزي، 1376،ص 18)2.

فهرست برخی از مطالب:


فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق

1-2 مقدمه 18

2 ـ 2 بازار مالي. 18

1 ـ 2 ـ 2 طبقه بندي بازارهاي مالي. 19

1 ـ 1 ـ 2 ـ 2 بازار پول. 19

2 ـ 1 ـ 2 ـ 2 بازار سرمايه 19

3 ـ 2 سودمندي محتواي اطلاعاتي سود و واكنش بازار سرمايه 20

4 ـ 2 پژوهش بال وبراون. 22

5 ـ 2 مفاهيم سود در حسابداري. 22

6 ـ 2 تاريخچه پيشبيني سود 24

7 ـ 2 سود سهام پيشبيني شده 25

8 ـ 2 اهميت سود سهام پيشبيني شده 26

9 ـ 2 دقت پيشبيني سود در عرضه اوليه سهام 26

10 ـ 2 روشهاي پيشبيني سود 27

1 ـ 10 ـ 2 مدل باكس ـ جنكينز. 28

2 ـ 10 ـ 2 مدل گام زدن تصادفي. 29

11 ـ 2 بازده 30

12 ـ 2 بازده تحقق يافته در مقابل بازده مورد انتظار. 30

1 ـ 12 ـ 2 بازده تحقق يافته 31

2 ـ 12 ـ 2 بازده مورد انتظار. 31

13 ـ 2 اجزاي بازده 31

1 ـ 13 ـ 2 سود دريافتي. 31

2 ـ 13 ـ 2 سود (زيان) سرمايه 31

14 ـ 2 بازده غيرعادي سهام 32

15 ـ 2 فرضيات مطرح شده در مورد بازده غير عادي كوتاه مدت در عرضه هاي اوليّه 35

1 ـ 15 ـ 2 فرضيه عدم تقارن اطلاعاتي. 35

1 ـ 1 ـ 15 ـ 2 فرضيه عدم تقارن اطلاعاتي مبتني بر مدل بارون. 35

2 ـ 1 ـ 15 ـ 2 فرضيه عدم تقارن اطلاعاتي مبتني بر مدل راك. 36

2 ـ 15 ـ 2 فرضيه علامت دهي. 38

3 ـ 15 ـ 2 فرضيات گرايشات و علائق زودگذر. 39

4 ـ 15 ـ 2 فرضيه عكس العمل بيش از اندازه سرمايهگذاران. 40

5 ـ 15 ـ 2 فرضيه حباب سفته بازي و فرضيه بازارهاي سهام داغ. 41

16 ـ 2 تطبيق نظريه ها و تئوريهاي بازده غير عادي كوتاه مدت در بورس ايران. 42

17 ـ 2 پيشينه تحقيق. 43

1 ـ 17 ـ 2 تحقيقات خارجي. 43

2 ـ 17 ـ 2 تحقيقات داخلي. 46


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری سودمندي محتواي اطلاعاتي سود و واكنش بازار سرمايه_1624020692_49780_8524_1131.zip0.06 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت