توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری سود گزارش شده و سود واقعی و هموار سازي سود 74صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه:
به يك تعبير ساده، حسابداري زبان تجارت است. حسابداران با استفاده از مفاهيم، قواعد و روشهاي خاص، اطلاعات اقتصادي مربوط به يك واحد اقتصادي را در قالب گزارشهای حسابداري در اختيار استفادهكنندگان قرار ميدهند تا آنان بتوانند بر مبناي اين اطلاعات اقدام به قضاوت و تصميمگيري آگاهانه بنمايند. گزارش سود و زيان يك واحد اقتصادي از انواع اطلاعاتي است كه حسابداران تهيه ميكنند و مورد توجه ويژه استفاده كنندگان قرار مي گيرد.
در خط آخر گزارش سود و زيان، مبلغ سود خالص واحد اقتصادي ارائه ميشود. اين رقم چكيده عملكرد يك واحد اقتصادي را نشان ميدهد. استفاده كنندگان ميتوانند بر پايه رقم سودي كه حسابداران گزارش ميكنند چشم اندازي به عملكرد واحد تجاری و دورنماي آن در آينده داشته باشند. از سوی ديگر يكي از ويژگيهاي مهم گزارشهای حسابداري، مقايسه پذيري آن با گزارشهای مربوط به واحدهاي مشابه و با گزارشهای قبلي واحد اقتصادي مورد نظر ميباشد. اگر نتايج عملكرد اقتصادي در يك دوره با يك رقم خاص به نام«سود حسابداري»گزارش شود، اين امكان وجود دارد كه نتيجه عملكرد اقتصادي يك واحد تجاري با نتيجه عملكرد واحد تجاری در دوره معين و يا با نتيجه عملكرد اقتصادي همان واحد تجاري با واحدهاي تجاري ديگر مقايسه شود. اما اين پرسش مهم مطرح است كه آيا همه ويژگيهاي عملكردي واحد اقتصادي در رقم سود حسابداري بازتاب مييابد؟ آيا مواردي مثل ريسك تجاري شركت كه در تصميمهای سرمايه گذاران مورد توجه قرار ميگيرد، در رقم سود خالص منعكس ميشود؟ يا اينكه رقم سود خالص به تنهايي در بيان پارهاي ويژگيهاي عملكردي مهم، خصوصا ويژگيهاي غير كمي ناتوان است؟
در شرايط متغير اقتصادي، خلاصه كردن نتايج عملكرد يك دوره در يك شكل متحد و يكسان تقريباً ناممكن است. علاوه براين صورتهاي مالي ماهيتاً چند منظوره هستند و به اين دليل به گونهاي طراحي شده اند تا نياز طيف گستردهاي از استفادهكنندگان را برآورده نمايند. لذا تنها يك رقم سود گزارش شده براي همه استفاده كنندگان از صورتهاي مالي با معنا نيست. از اين رو تحليلگران مالي، براي رسيدن به رقم سود واقعی، سود خالص گزاش شده را تعديل ميكنند.
مسأله مهم دیگری که استفاده کنندگان از صورتهای مالی با آن مواجه هستند، بالاخص آن دسته از آنهایی که معیار ارزیابیشان از عملكرد شرکتها فقط سود خالص گزارش شده آنهاست، پدیده«مدیریت سود»می باشد. محاسبه سود خالص يك واحد انتفاعي متأثراز روشها و برآوردهاي حسابداري است. اختيار عمل مديران در استفاده از اصول تحقق و تطابق، برآورد و پيش بيني و همچنين اعمال روشهايي نظير تغيير روش ارزيابي موجودي كالا، استهلاك سرقفلي، هزينه جاري يا سرمايهاي تلقي كردن هزينههاي تحقيق و توسعه و تعيين هزينه مطالبات مشكوك الوصول از جمله مواردي هستند كه مديران ميتوانند از طريق اعمال آنها سود را تغيير دهند. از يك طرف بدليل آگاهي بيشتر آنها از شركت، انتظارمي رود بگونهاي اطلاعات تهيه و ارايه شود كه وضعيت شركت را به بهترين نحو منعكس كند. از طرف ديگر بنابه دلايلی نظير ابقاء در شركت، دريافت پاداش و... مديريت واحد انتفاعي خواسته يا ناخواسته ممكن است با دستكاري سود، وضعيت شركت را مطلوب جلوه دهد. تحت چنين شرايطي سود واقعي با سود گزارش شده در صورتهاي مالي مغايرت خواهد داشت. بنابراين آن دسته از شركتهايي كه قصد سرمايه گذاري در شركتهاي ديگر را دارند در ارزيابي تخصيص منابع مالي خود در شركتهاي فوق، بايستي علاوه بر كميت سود، رفتارهای مدیریت سود آن شركتها را نيز مدنظر قرار بدهند.
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2-2)مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی. 14
3-2)مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود 15
1-3-2)عناصر تأثيرگذار بركيفيت سود 16
1-1-3-2)روشهاي مورد استفاده حسابداري. 16
2-1-3-2)درجه اطمينان برآوردهاي حسابداري. 18
5-1-3-2)حفظ و نگهداشت سرمايه 20
7-1-3-2)ويژگي(كيفيت)مديريت.. 22
9-1-3-2)عوامل سياسي و اقتصادي. 24
2-3-2)روشهاي ارزيابي كيفيت سود 25
3-3-2)كاربرد تجزيه و تحليل عناصر صورتهاي مالي مرتبط با بحث مدیریت سود 25
1-3-3-2)تجزيه و تحليل ترازنامه 26
2-3-3-2)تجزيه و تحليل صورت جريان وجوه نقد 27
4-2)صورت جريان وجوه نقد و حسابداري تعهدي. 29
5-2)اهميت اطلاعات مبتني بر جريانهاي نقدي در ارزيابي واحدهای انتفاعی. 30
6-2)مبانی نظری مربوط به مديريت سود 31
5-6-2)انواع قراردادها و نظريه نمايندگي. 42
1-5-6-2)قرارداد برمبناي رفتار يا زمان. 43
2-5-6-2)قرارداد برمبناي نتيجه يا محرك. 43
1-6-6-2)انگيزههاي هموارسازي سود 46
2-6-6-2)ابعاد هموارسازي سود 48
3-6-6-2)روشهای هموارسازی سود 49
1-3-6-6-2)تنظيم زمان معامله 49
2-3-6-6-2)روشهاي تسهيم هزينه 50
4-6-6-2)انواع هموارسازي سود 50
7-6-2)حسابداري تعديلات جامع. 52
9-6-2)مديريت سود خوب در برابر مديريت سود بد 53
10-6-2)مدیریت سود و تقلب حسابداری. 54
11-6-2)نقش مدیریت و کمیته حسابرسی در ارتباط با مدیریت سود 54
12-6-2)مدلهای اندازهگیری مدیریت سود 55
1-12-6-2)مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری(مدل جونز،1991) 55
2-12-6-2)مدل اقلام تعهدی یگانه 59
3-12-6-2)مدل جمع اقلام تعهدی. 60
7-2)مبانی نظری مربوط به بازده سهام 64
8-2)شرکتهای فرعی، اصلی و گروه 69
پیشینه و مبانی نظری سود گزارش شده و سود واقعی و هموار سازي سود_1624019696_49775_8524_1864.zip0.18 MB |