پیشینه و مبانی نظری سود در حسابداری
پیشینه و مبانی نظری سود در حسابداری

توضیحات:

پیشینه و مبانی نظری سود در حسابداری، مديريت سود، اندازه گيري مديريت سود و کارایی سرمایه گذاری 49صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.


بخشی از متن :

1-2 مقدمه

حسابداری به عنوان مکانیزمی جهت ایجاد توان ارائه اطلاعات مربوط، علاوه بر ایجاد امکان تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران ، دارای منافع اجتماعی از طریق بهبود کارکرد بازارهای اوراق بهادار می باشد. تحقیقات حسابداری تاکید دارد که قیمت ها در بازار اوراق بهادار به اطلاعات حسابداری واکنش نشان می دهد که این واکنش نشان از محتوا و، بار اطلاعاتی و اطلاعات مفید حسابداری است که باعث تغییر عقاید و رفتارهای سرمایه گذاران می شود و میزان درجه مفید بودن ، به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و با به دنبال انتشار اطلاعات اندازه گیری می شود.

گزارشگری مالی فراتر از صورت های مالی است و سایر ابزارهای اطلا ع رسانی مانند گزارش هیات مدیره، گزارش های ادواری و اطلا ع رسانی اینترنتی را شامل می شود. گزارشگری مالی فقط یک محصول نهایی نیست، بلکه فرآیندی متشکل از چند جزء است که در شکل یک ارائه شده است عوامل زیادی بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر گذار هستند همچنین گزارشگری مالی نیز بر عوامل مختلفی تاثیر گذار است. یکی از اهداف گزارشگری مالی تسهیل تخصیص بهینه سرمایه در اقتصاد است. یکی از مهمترین جنبه های این نقش بهبود تصمیمات سرمایه گذاری است. همچنین افزایش شفافیت مالی پتانسیلی برای کاهش مشکل عدم کارایی سرمایه گذاری می شود. طی تحقیقات مختلف رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و متغیرهای مالی و غیر مالی شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. رویکرد اصلی در این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری و عوامل تاثیر گذار بر آن می باشد. از آنجا که در این تحقیق برای سنجش و بررسی کیفیت گزارشگری مالی از معیارها و مبانی کیفیت سود و مدیریت سود استفاده شده است در این فصل موارد فوق نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

در این فصل ابتدا ادبیات موضوعی در خصوص گزارشگری مالی، سود، کیفیت سود، مدیریت سود ، کیفیت گزارشگری مالی،سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری پرداخته شده سپس در انتهای فصل به تحقیق های گذشته داخلی و خارجی و نتایج آن نیز اشاره گردیده است.


2-2-مبانی نظری تحقیق

1-2-2 استفاده کنندگان از اطلاعات و نیازهای آنان

یکی از نیازهای اساسی در فرآیندتصمیم گیری، دسترسی به اطلاعات است. بدون دسترسی به اطلاعات تصمیمات به نتایج بهینه منجر نمی شود. کسانی که در حوزه مالی فعالیت می کنند نیازمند اطلاعات مالی هستند. این افراد ممکن است در مورد اطلاعات مالی گزارش شده قضاوت کنند یا بر مبنای آن تصمیم گیری نمایند. اطلاعات مالی توسط گروه های مختلف استفاده کننده و برای مقاصد گوناگون به کار می روند.

حسابداری یک سیستم پردازش اطلاعات است که به منظور شناسایی، اندازه گیری و طبقه بندی رویدادهای مالی موثر بر سازمان و واحد های تجاری و گزارش اثرات این گونه رویداد ها به تصمیم گیرندگان ، طرح ریزی شده است. از آنجا که محیط فعالیت واحد های تجاری متغیر است و تغییر در ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محیط باعث تغییر در نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان می گردد ، سیستم پردازش حسابداری ناگزیر از تغییر می باشد. به بیان دیگر ، نیازهای اطلاعاتی جدیدی که بر اثر تغییر در محیط حسابداری برای استفاده کنندگان اطلاعات مالی پدید می آید، تغییر در مبانی حسابداری یا تدوین اصول و استانداردهای اندازه گیری و گزارشگری با کیفیت بهتر و همچنین افزایش میزان اطلاعاتی که لازم است افشاء شود را ضروری می سازد.

عملکرد و رویه های حسابداری طی قرون متمادی دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای بوده است ولی در جریان این تغییرات، هدف نهایی حسابداری که همان نیاز های اطلاعاتی استفاده کنندگان خدمات حسابداری است، بدون تغییر مانده است. به بیان دیگر مفاهیم ، اصول ، قواعد و رویه های حاکم بر عملکرد کنونی حسابداری در واقع بازتاب نیازهای گروه های مختلف استفاده کننده از اطلاعات حسابداری در طول زمان است.

فهرست برخی از مطالب:


فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق

1-2 مقدمه................................................................................................ 15

2-2-مبانی نظری تحقیق................................................................................ 16

1-2-2 استفاده کنندگان از اطلاعات و نیازهای آنان...............................................16

2-2-2هدف حسابداری وگزارشگری مالی...........................................................17

3-2 مفاهیم سود در حسابداری......................................................................... 17

1-3-2-مفهوم اقتصادي سود............................................................................18

عنوان صفحه

2-3-2-پيدايش نظريه كيفيت سود...................................................................... 19

3-3-2-مفهوم كيفيت سود...............................................................................20

4-3-2-معيارهاي اندازه گيري كيفيت سود...........................................................22

4-2-مباني نظري مربوط به مديريت سود.......................................................... 23

1-4-2 تئوری بازار کارآ...............................................................................26

2-4-2 تأثیر کارایی: .................................................................................. 26

3-4-2 نقاط ضعف نظریه بازار کارآ............................................................... 27

4-4-2پاسخ نظریه بازار کارا ........................................................................28

5-4-2 بازار چطور کارآ می شود...................................................................28

6-4-2 درجات کارایی.................................................................................28

5-2 مدل هاي اندازه گيري مديريت سود......................................................... 29

1-5-2مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری.......... .......... .......... .......... ............ ....29

2-5-2مدل اقلام تعهدی یگانه ...............................................................33

3-5-2مدل جمع اقلام تعهدی.......... .......... .......... .......... .......... .................34

4-5-2مدل توزیعی.......... .......... .......... .......... .......... .......... ..................35

6-2 کارایی سرمایه گذاری.......... .......... .......... .......... .......... ...................36

7-2 پیشینه تحقیق.......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... ........41

1-7-2 تحقیقات خارجی.......... .......... .......... .................... ................ ......41

2-7-2 تحقیقات داخلی...............................................................................44


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه و مبانی نظری سود در حسابداری، مديريت سود، اندازه گيري مديريت سود و کارایی سرمایه گذاری_1624019558_49774_8524_1587.zip0.07 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت