توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود 76صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
2-1) مقدمه
دراكر1(1993) اندیشمند معروف مدیریت میگوید: ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانش محور هستیم که در آن منابع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و ... نیست و منابع اقتصادی اصلی دانش خواهد بود. قرن 21، قرن اقتصاد دانش محور است. قبل از اقتصاد دانش محور، اقتصاد صنعتی حاکم بوده است. در این اقتصاد عوامل تولید ثروت اقتصادی، یکسری داراییهای فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول، ماشینآلات و ... بوده است و از ترکیب این عوامل اقتصادی، ثروت تولید میشد. در این اقتصاد، استفاده از دانش، به عنوان یک عامل تولید، نقش کمی داشته است اما در اقتصاد دانش محور، دانش یا سرمایه فکری2 به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییهای مشهود و فیزیکی، ارجحیت بیشتری پیدا میکند (بونیتس، 1998). در این اقتصاد، داراییهای فکری و بخصوص سرمایههای انسانی جزو مهمترین داراییهای سازمانی محسوب میشوند و موفقیت بالقوه سازمانها ریشه در قابلیتهای فکری آنها دارد تا داراییهای مشهود آنها (فلام هولدز و همکاران3،2002). با رشد اقتصاد دانش محور، بطور قابل ملاحظهای شاهد این موضوع هستیم که داراییهای نامشهود4 شرکتها در مقایسه با سایر داراییهای مشهود، عامل مهمی در حفظ و تحقق مزیت رقابتی پایدار آنها میباشند.(تایلز و دیگران،2002)5
گلدفينگر6(1994)، اقتصاد دانش محور را از سه بعد بررسی میکند :
بعد اول : تقاضایی برای مصنوعات نامشهود وجود دارد. (خدمات)
بعد دوم : داراییهای نامشهود بر عوامل تولید مسلط میشوند یعنی بیشتر عوامل تولید، از داراییهای نامشهود هستند و به عبارت دیگر داراییهای نامشهود در بین عوامل تولید، نقش بارزتر و بیشتری ایفا میکنند.
بعد سوم : قوانین جدیدی برای سازمان تجاری، رقابت و ارزشگذاری ظهور میکند.
در نتیجه محیط کسب و کار بطور شگفتانگیزی تغییر میکند. در کسب و کارها و اقتصاد قرن 21، بر روی اطلاعات، فناوري اطلاعات، تجارت الکترونیک، نرمافزارها و مارکها و حق اختراعها1، تحقیقات، نوآوریها و ... سرمایهگذاری میشود که همگی جزیی از داراییهای نامشهود و سرمایههای فکری و دانشی هستند تا جزو داراییهای مشهود(سیتارامانو دیگران، 2002)2.
در پارادایم صنعتی قدیم، شرکتها تحت اصول اقتصاد کمیابی عمل میکردند. اقتصاد کمیابی بدین معناست که منابع و داراییهاي تحت سلطه و کنترل شرکتها، محدود و کمیاب هستند و استفاده بیشتر از آنها، از ارزش آنها میکاهد ولی در عصر اقتصاد اطلاعاتی و دانش محور، این اصول صدق نمیکند. شرکتها در اقتصاد دانش محور تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل میکنند اقتصاد فراوانی بدین معناست که منابع و داراییهاي در اختیار شرکت به میزان فراوانی وجود دارد. این نوع داراییها از نوع نامشهود هستند و بیشتر در افرادی قرار دارند که ما به آنها دسترسی داریم مثالی از موضوع فراوانی این نوع داراییها در اقتصاد دانش محور، فراوانی اطلاعات در اینترنت است(سالیوان و دیگران،2000)3 بطور خلاصه در اقتصاد دانش محور، مهمترین داراییها و عوامل تولید شرکتها، نامشهود هستند که استفاده از آنها نه تنها از ارزش آنها نمیکاهد بلكه به ارزش آنها میافزاید. این نوع داراییهای نامشهود شامل دانش، سرمایه فکری و ... هستند ولی در اقتصاد صنعتی مهمترین عوامل تولید، داراییهاي مشهود و فیزیکی هستند که استفاده از آنها، از ارزش آنها میکاهد و این داراییها شامل زمین، ماشینآلات، سرمایههای پولی و غیره است.
1 Drucker
2 Intellectual capital
3 Flamholtz et al
4 Intangible assets
5 Tayles et al
6 Goldfinger
1 Patents
2 Seetharaman et al, 2002
3 Sullivan et al, 2000
فهرست برخی از مطالب:
2-1) مقدمه........................................................................................................................................................
16
بخش اول
16
2-2) سرمایه فکری .... .....................................................................................................................................
19
2-2-1) مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری ..........................................................................................
23
2-2-2) تعریف سرمایه فکری ...........................................................................................................................
2-2-3) انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری..................................................................................................
26
26
2-2-4) مشترکات نظریات ................................................................................................................................
2-2-4-1) سرمایه انسانی .................................................................................................................................
2-2-4-2) سرمایه ساختاری (سازمانی) ..........................................................................................................
2-2-4-3) سرمایه ارتباطی ( مشتری)...............................................................................................................
40
41
42
42
2-2-5) سنجش سرمایه فکری...........................................................................................................................
2-2-5-1) دلایل سنجش سرمایه فکری............................................................................................................
2-2-5-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری...................................................................................................
2-2-5-3) منافع و مزایای اندازهگیری سرمايه فكري ........................................................................................
42
42
45
45
2-2-6) مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری .................................................................................
49
2-2-6-1) مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری .........................................................................................
49
2-2-6-2) مدلهای سنجش پولی و مالی سرمایه فکری ...................................................................................
52
2-2-7) گزارشدهي سرمايه فكري ...................................................................................................................
59
2-2-7-1) مفروضات زیربنایی مدل گزارشدهی سرمايه فكري .......................................................................
60
2-2-7-2) محتوای گزارشدهی سرمايه فكري .................................................................................................
62
بخش دوم : مدیریت سود...................................................................................................................................
62
2-3) سود مورد انتظار (عادی یا هدف) ..........................................................................................................
62
2-3-1) تعریف و تبیین مديريت سود ...........................................................................................................
62
2-3-2) تاریخچه مديريت سود........................................................................................................................
65
2-3-3) انواع مديريت سود ..............................................................................................................................
67
2-3-4) انگیزههای مدیریت در مديريت سود .................................................................................................
68
2-3-5) مديريت سود و رابطهی آن با هزینه – منفعت ...................................................................................
70
2-3-6) جایگاه مديريت سود ...........................................................................................................................
71
2-3-7) فرضیه مديريت سود و فرضیه بازار.....................................................................................................
72
2-3-8) روشهای مديريت سود ......................................................................................................................
73
2-3-9) ابزارهای مديريت سود ..........................................................................................................................
74
2-3-10) خصوصیات روشهای مديريت سود ..................................................................................................
77
2-3-11) عوامل موثر بر مديريت سود ............................................................................................................
80
2-3-12) رویکردهای مختلف مطالعه مديريت سود ........................................................................................
82
بخش سوم: پیشینه تحقیق.................................................................................................................................
83
2-4-1) تحقیقات خارجی................................................................................................................................
83
2-4-2) تحقیقات داخلی..................................................................................................................................
88
پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و مدیریت سود_1623996947_49733_8524_1994.zip0.34 MB |