توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت 96صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
بخش اول - ادبیات نظری سرمایه فکری
1-1-2 مقدمه
با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای و نیز رشد و توسعه سریع تکنولوژی برتر، مخصوصاً در حوزه های ارتباطات، کامپیوتر و مهندسی، از دهه 1990 الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییر اساسی کرده است. درنتیجه، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است. در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند و موفق ترین سازمانها، آنهایی هستند که از این دارایی های ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند.
مطالعات اخیر نشان داده اند که برخلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مثل پول، زمین، ماشین آلات و غیره) دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است(بنتیس ، 1999، 402-391)[1]. آنچه حتی بیشتر درخور توجه است این است که بازار به مدت طولانی ارزش دانش و عوامل نامشهود دیگر را در فرآیند ایجاد ارزش تشخیص داده است اخیراً اندازه این « ارزش پنهان » تغییر کرده است. برای مثال، در سال 1996 دارایی های خالص شرکت مرک فقط 12.3 درصد ارزش بازاری اش، در سال 1996 دارایی های شركت کوکاکولا تنها 4 درصد از ارزش بازاری اش و دارایی های مایکروسافت 6 درصد ارزش بازاری اش را پوشش داده بود هروی و لوزچ [2]،1999 بر این اساس، موفقیت حال و آینده در رقابت بین سازمانها، تا حد کمی مبتنی بر تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی و مالی و تا حد زیادی مبتنی بر مدیریت استراتژیک دانش خواهد بود. چالش مدیران، آماده کردن محیط مناسب برای رشد و پرورش ذهن انسان در سازمان دانش محور است(همان منبع ، 47-40)3.
بنابراین توانایی مدیریت دانش، مهارت اساسی مدیران در این سازمان ها است.
با این همه، متأسفانه از آنجاییکه ماهیت دانش، نامشهود و ناملموس است و نمی توان آن را توسط هیچ یک از مقیاس های سنتی حسابداری مالی اندازه گیری کرد، ریسک فراموشی دانش و سایر داراییهای ناملموس سازمان برای مدیران وجود دارد. چارلز هندی[3] در نتیجه مشاهدات خود دریافت که مدیران ارشد سازمان ها تنها از 20 درصد دانش موجود در سازمانهایشان استفاده می کنند. در حقیقت، محیط کسب و کار مبتنی بر دانش در بسیاری از کشورهای جهان، مستلزم یک مدل و نام گذاری جدید است که دربرگیرنده عوامل ناملموس سازمان باشد. در این وضعیت، رشته نوظهور سرمایه فکری توجه روز افزونی را به خود جلب کرده است (بنتیس ،1996، 47-40 )[4]. روس و همکاران بحث میکنند که از دیدگاه استراتژیک، سرمایه فکری می تواند در ایجاد و کاربرد دانش برای افزایش ارزش سازمان مورد استفاده واقع می شود.
امروزه رشته در حال تکوین سرمایه فکری یک موضوع هیجان انگیز هم برای
1-Bontis , 1999 , 391-402
2-Harvey and Lusch, 199[2]
[3]- Charlz Handy
2-Bontis , 1996 , 40-47[4]
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
1-2 بخش اول - ادبیات نظری سرمایه فکری. 14
2-1-2- مروری بر چشم انداز تاریخی سرمایه فکری. 16
4-1-2 انواع طبقه بندی ها اجزاء سرمایه فکری. 21
2-5-1-2 سرمایه ساختاری (سازمانی) 36
3-5-1-2 سرمايه ارتباطي (مشتري) 38
1-1-6-2 دلایل سنجش سرمایه فکری. 39
2-1-6-2 منافع و مزایای اندازهگیری سرمایه فكری. 42
3-1-6-2 برخی از محدودیتهای سیستم حسابداری سنتی از نظر بونتیس.. 44
4-1-6-2مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری. 47
7-1-2 مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری. 48
8-1-2 مدلهای سنجش پولی و مالی سرمایه فکری. 53
2-2 بخش دوم – راهبری شركت.. 60
1-2-2 تعاریف نظام راهبری شرکت ها 60
3-2-2 مبانی نظری راهبری شركت ها 64
3-3-2-2 تئوری هزینه معاملات.. 66
4-2-2 گونه شناسی علمی حاكمیت شركتی. 67
5-2-2 معیارهای حاكمیت شركتی. 68
6-2-2 سازمان همكاری های اقتصادی و توسعه 68
7-2-2 حاكمیت شركتی در ایران. 69
8-2-2 طبقه بندی سیستم های راهبری شرکتی. 71
9-2-2 نهادهای نظارتی در شرکتهای ایرانی. 72
10-2-2 تعاریف ساختار هیئت مدیره و سرمایه گذاران. 74
1-10-2-2 دوگانگی رئیس هیئت مدیره 78
2-10-2-2- نسبت مدیران موظف و غیرموظف در هیئت مدیره 79
3-10-2-2 تمركز مالكیت هیئت مدیره 80
4-10-2-2 اندازه هیئت مدیره شركت.. 81
5-10-2-2 اهمیت سرمایه گذاری نهادی در حاكمیت شركتی. 82
6-10-2-2 نقش سهامداران عمده در راهبری شرکتی. 84
3-2 بخش سوم- مروری بر پیشینه تحقیق. 85
پیشینه و مبانی نظری سرمایه فکری و راهبری شرکت_1623996643_49731_8524_1490.zip0.26 MB |