توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری سازگاری 56صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
سازگاری عبارت است از ميزان برداشت فرد از هماهنگي نوآوری با ارزش های موجود، تجربه های گذشته و نيازهای گيرنده نوآوری است . (يغمايي و شيرازی؛1390: 14) ويژگي های ادراک شده ی نوآوری معيار مناسبي برای پيش بيني پذيرش فناوری هستند و قابليت پيش بيني اين عوامل بسيار فراتر از ويژگي های جمعيت شناختي،اقتصادی و اجتماعي است.(Ngai et al. ; 2012 : 117 ) در رابطه با ابعاد نوآوری راجرز برای اولين بار پنج عامل اصلي پيچيدگي ، قابليت سازگاری، رؤيت پذيری، قابليت استفاده و مزيت نسبي را به عنوان عوامل اصلي مؤثر بر پذيرش نوآوری نام برد . نوآوری بستگي به ادراک پذيرنده در مورد ميزان تطابق با ارزشهای کنوني فرد، تجارب قبلي و نيازهای پذيرنده ی احتمالي )سازگاری ( دارد . Wu and Subramaniam; 2012 : 351) )
زماني كه كانال ارتباطي شركت يا سازمان با سبك زندگي و نيازهاي مشتريان انطباق نداشته باشد احتمال موفقيت آن فعاليت ارتباطي در ارائه خدمات كاهش يافته و مشتري از به كارگيري آن خدمت خودداري ميكند به عبارتي نميتواند با آن خدمت ارتباط نزديكي برقرار كند. (بهبودی ، عابدینی و جلیلوند ؛ 1391 )كويينگ لويس و همكارانش در سال 2010 تاثير سازگاري را بر روي قصد استفاده مورد بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه بين متغير سازگاري و قصد استفاده رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. (كويينگ لويس و همكارانش ؛ 2010) بنابراين ميزان بالاي سازگاري يك تكنولوژي با نيازها و سلايق افراد باعث افزايش احتمال پذيرش آن توسط افراد خواهد شد . مطالعات تیلور و تاد مشخص ساخت بر اساس نظریه اشاعه نوآوری باورها دارای 3 ویژگی برجسته درک سودمندی ( مزیت نسبی ) ، درک سهولت استفاده ( میزان پیچیدگی ) و سازگاری است .( تیلور و تاد ؛ 1995 )
2-3-1-3 -1 نظریه اشاعه نوآوری
اورت راجرز[1] معروف ترین پژوهشگر در پژوهش " اشاعه " است . (کفاشان ؛ 1389) راجرز نوآوری را چنین تعریف می کند : فکر، روش یا شئی که فرد یا واحد دیگری از اقتباس آن را نو تصور می کنند. (سورین ؛ 1381 : 312 ) از دیدگاه راجرز (2005) اشاعه فرایندی است که نوآوری از طریق مجاری ارتباطی در طی زمان در میان اعضای یک نظام اجتماعی گسترش می یابد .(راجرز ؛ 2005 ) راجرز (1983) ویژگی های نوآوری وعوامل تعیین کننده گسترش آن را به پنج دسته تقسیم کرده است: (راجرز ؛ 1983 )
1) امتیاز نسبی : میزانی که یک نوآوری نسبت به نوآوری های پیش از خود بهتر و برتر تصور شود. ماهیت هر نوآوری تعیین کننده نوع مزیت نسبی (اقتصادی، اجتماعی و ...) آن است. خصوصیات بالقوه کاربران هر نوآوری نیز عاملی تعیین کننده در نوع مزیّت نسبی هر نوآوری به شمار می آید.
2)سازگاری : به حد و حدود سازگاری نوآوری با ارزش ها ، تجربه ها و نیازهای موجود اطلاق می شود. سازگاری بیشتر با نیازهای کاربران ، معنای کارایی و قطعیت بیشتر نوآوری خواهد بود.
3)پیچیدگی : درجه دشواری شناخت یا استفاده از یک فناوری نوین است . نوآوری را می توان در پیوستاری از پیچیدگی سادگی طبقه بندی کرد . برخی نوآوری ها از نگاه کاربر پیچیدگی کمی دارند
[1] Everett Rogers
فهرست برخی از مطالب:
2-3-1-3 -1 نظریه اشاعه نوآوری.. 2
2-3-1-3 -2 نظریه تجزیه رفتار برنامه ریزی شده 4
2-3-1-4 متغیر های سهولت درک شده و سودمندی درک شده 6
2-3-1-4-1 مدل های پذیرش فناوری.. 9
2-3-1-4-2 تئوری عمل مستدل (کنش عقلایی)- TTA.. 10
2-3-1-4-3 تئوری رفتار برنامه ریزی شده - TPB.. 13
2-3-1-4-4 مدل پذیرش فناوری ( اولیه )- TAM... 15
2-3-1-4-5 مدل پذیرش فناوری ( اولیه )- TAM 2. 17
پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 22
2-4-2 پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 27
پیشینه و مبانی نظری سازگاری_1623990862_49697_8524_1518.zip0.58 MB |