توضیحات:
پیشینه و مبانی نظری زنجیره تامین و تعریف سیستم تولید بهنگام(JIT) 78صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مقدمه
در طول دو دهه اخیر، مدیران شاهد یك دوره تغییرات شگرف جهانی به واسطه پیشرفت در تكنولوژی، جهانی شدن بازارها و شرایط جدید اقتصاد سیاسی بوده اند. با افزایش تعداد رقبا در كلاس جهانی، سازمان ها مجبور شدند كه سریعاً فرآیندهای درون سازمانی را برای باقی ماندن در صحنه رقابت جهانی بهبود بخشند.
در رقابتهاى جهانى موجود در عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر كيفيت بالا و خدمت رسانى سريع، موجب افزايش فشارهايى شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه شركتها بيش از اين نمىتوانند به تنهايى از عهده تمامى كارها برآيند. در بازار رقابتى موجود، بنگاههاى اقتصادى و توليدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان، نيازمند، يافتهاند. علت اين امر در واقع دستيابى به مزيت يا مزاياى رقابتى با هدف كسب سهم بيشترى از بازار است. بر اين اساس، فعاليتهاى نظير برنامه ريزى عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه ريزى محصول، خدمات نگهدارى كالا، كنترل موجودى، توزيع ، تحويل و خدمت به مشترى كه قبلاً همگى در سطح شركت انجام مى شده اينك به سطح زنجيره عرضه، انتقال پيدا كرده است. مسئله كليدى در يك زنجيره تامين، مديريت و كنترل هماهنگ تمامى اين فعاليتها است.
2-2- آغازی بر زنجیره تامین
لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین[1]، امروزه در پشت صحنه مدیریت اغلب بنگاههای تولیدی قرار دارد و به عنوان ابزار استراتژیکی که موجب سودآوری در تولید کالاها و ارائه خدمات بهتر به مشتری می گردد، شناخته میشود. در حقیقت اغلب شرکتهای بزرگ، اکثر موفقیتهای خود را منوط به عملکرد کارای عملیات لجستیک خود میدانند. امروزه، لجستیک، دومین بخش مهم اشتغال در ایالاتمتحده (بنا به آمار اداره کار ایالات متحده) را تشکیل میدهد.
متخصصین مدیریت زنجیره تأمین و تولید، بر طراحی، و عملکرد کارای سازمانها، تأثیرمیگذارند. قابلیت آن ها برای درک و فرمولبندی استراتژیهای کسب و کار، برای موفقیت سازمان ها ضروری است.
از آنجا که مدیریت تولید و زنجیره تأمین، تخصصی بین رشتهای است، محدوده آن در سازمانهای مختلف متفاوت است. متخصصین این حوزه، مسئول عملکرد درونی سازمان خود هستند. این عملکرد، شامل طراحی محصولات و فرآیندها، انتخاب فنآوری مناسب، تهیه روشهای کاری کارآ، برنامهریزی (شامل مکانیابی و جایابی تسهیلات، همچنین برنامه ریزی فعالیت های روزمره از قبیل تولید، موجودی مواد و کالای در جریان ساخت و محصولات نهایی)، تسهیل جریان افراد و مواد و بهبود مستمر کیفیت محصول نهایی، میشود. همچنین متخصصین تولید و زنجیره تأمین، مسئول ایجاد ارزش برای مشتریان داخلی و خارجی هستند. این عملکرد شامل فعالیت های خارج از حوزه بنگاه مانند ارتباط با مشتریان و فعالیت های بازاریابی، تبلیغات، توزیع و تامین نیز می گردد.
مدیریت زنجیره تامین به عنوان یک موضوع بین رشته ای، متخصصین، با گرایش های مختلف مهندسی و مدیریت را در زیر یک چتر تخصصی برای انجام فعالیت های متنوع با هدف مشترک، گرد می آورد. از این رو آموزش انجام وظایف در چنین چارچوبی بیش از هر چیز نیازمند یک چارچوب سیستماتیک و یکپارچه است. چارچوبی که بتواند مباحث دقیق مدلسازی ریاضی را در کنار مباحث استراتژیک و کلان مدیریتی از یک سو و عدم قطعیت های بازار و تقاضا و نیز تحولات تکنولوژیک و نوسانات تامین از سوی دیگر، قرار دهد و همه این فعالیت ها را در جهت رشد و سودآوری بنگاه به کار گیرد.
[1] Supply chain management
فهرست برخی از مطالب:
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
3-2- تاريخچه مديريت زنجيره تامين. 11
4-2- تعريف مديريت زنجيره تامين. 12
5-2- طرح كلى يك زنجيره تامين. 14
6-2- نياز به مديريت زنجيره تامين. 15
7-2- فرآيندهاى اصلى مديريت زنجيره تامين. 16
8-2- فازهاى اصلى مديريت زنجيره تامين. 17
10-2- نقش اطلاعات در زنجيره تامين. 19
16-2- موارد استفاده فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره تامين. 24
17-2- محرك هاي بكارگيري فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره تامين. 25
18-2- مشكلات زنجيره تامين و منابع آن ها 26
19-2- راه حل هاي مشكلات زنجيره تامين. 28
20-2- فنآورى اطلاعات و مديريت زنجيره تامين. 28
21-2- ارائه الگوی عرضه ناب و چابک برای کاهش اثر شلاق چرمی در زنجیره تأمین. 29
22-2- عرضه های ناب و چابک... 30
23-2- ارتباط عرضه های ناب و چابک... 31
24-2- ساختار زنجیره عرضه و نقطه جدایش.. 32
25-2- کمینه کردن عدم اطمینان برای بیشینه کردن قدرت رقابت.. 32
26-2- یکپارچگی عرضه های ناب و چابک از منظر اجرایی. 33
27-2- طراحی الگوی زنجیره تامین ناب با رویکرد رقابتپذیری. 34
30-2- ویژگیهای زنجیره تأمین در تولید ناب.. 36
31-2- مولفههای زنجیره ناب.. 37
33-2- مدل الماس رقابت ملی پورتر. 38
35-2- پنج عملكرد براى مديريت در برابر چالش هاى زنجيره تامين. 41
38-2- از همكاري تا اشتراك مساعي. 44
40-2- نقش طراحي شبکه در زنجيره تامين. 47
49-2- استراتژي هاي رانشی در مقابل استراتژي هاي کششی. 52
50-2- سیستم های توزیع فیزیکی. 52
62-2- سیستم های موجودی به موقع. 56
63-2- سیستم تولید به هنگام و نقش آن در زنجيره تامين. 56
65-2- پیششرط های موفقیت JIT. 58
68-2- نقش استراتژی فروش به هنگام در استحکام بخشیدن به ارتباطات زنجیره عرضه 60
69-2- اهداف اجرای سیستم JIT. 61
73-2- اندازهگیری کارایی در JIT. 65
75-2- اجرای JIT در ایران و مشکلات موجود در برابر آن. 69
1-77-2- روشهای ردیابی خودکار. 71
2-77-2- معرفی روشهای ردیابی قابل کاربرد در زنجیره تأمین. 73
78-2- طرح روش ردیابی در شركت ايران خودرو. 74
79-2- سیستم ردیابی مبتنی بر بارکد 75
پیشینه و مبانی نظری زنجیره تامین و تعریف سیستم تولید بهنگام(jit)_1623937372_49662_8524_1034.zip2.40 MB |